arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵

نهاوندیان: تذکر غیرمستقیم ایران به آمریکا برای پایبندی به اجرای برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: خوشبختانه کشورهای اروپایی در اینکه آمریکا می‌باید در اجرای تعهداتش گام‌های جدی‌تری بر دارد هم‌نوایی بیشتری با ایران دارند.

به گزارش انتخاب، محمد نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به  تشریح برنامه های ريیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتادو یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت: سفر رئیس جمهور به نیویورک با حضور وی در کنفرانس جنبش عدم تعهد در ونزوئلا و پس از آن سفر دوجانبه ایشان به آمریکای لاتین  آغاز شد  که در حاشیه این دو سفر، فرصت خوبی برای دیدارهای دو جانبه ایجاد و حدود ده ملاقات با مقامات سیاسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با گشایش های صورت گرفته پس از توافق هسته‌ای ، تماس  و رایزنی با کشورهای غربی افزایش پیدا کرده اما در عین حال فرصت بیشتر از گذشته را به دست داده تا با کشورهای جنبش غیر متعهد نیز افزایش مناسبات داشته باشیم.

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها  به شرح زیر است: 

*در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تا کنون حدود ۱۱ ملاقات دو جانبه صورت گرفته است. در مجموع حدود ۲۴ دیدار دوجانبه با مقامات کشورها در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده است.

* علاقمندی کشورها به گسترش همکاری های خود با ایران در فضای پسا برجام موضوع مقابله با تروریسم با توجه به نقش سازنده کشورمان در مبارزه با این پدیده شوم  و مسايل مرتبط با ثبات در عراق و سوریه و همچنین تحولات فلسطین و یمن  و دیگر کشورهای منطقه از جمله محورهای مورد بحث در این دیدارها بوده است.

 *البته چگونگی اجرای تعهدات در برجام از سوی ۱+۵ و به طور مشخص تعلل آمریکا در اجرای تعهداتش مورد بحث و تذکر قرار گرفت؛ ضمن آنکه خوشبختانه کشورهای اروپایی نیز در اینکه آمریکا می باید در اجرای تعهداتش گام های جدی تری بر دارد  هم نوایی بیشتری با ایران دارند.

* آمریکا باید به تعهد خود در عادی سازی روابط اقتصادی با ایران بپردازد. این مبحث در مذاکرات با رییس جمهور فرانسه، انگلیس و سوئد مطرح شد به طوری که آنها هم با ایران در این مسئله موافق بودند که آمریکا باید به طور جدی در نوع رابطه اقتصادی خود با ایران تجدید نظر کند.

*باید برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تلاش کرد . مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد و یا اینکه تجاوز به مردم بی گناه یمن نباید ادامه يابد لذا نباید عده ای از گروه های تروریستی برای اهداف فرا ملی استفاده کنند.
نظرات بینندگان