arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵

حماس در یک قدمی حذف از لیست تروریستی اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حماس و گروه جدایی‌طلب موسوم به "ببرهای تامیل" در سریلانکا، در دادگاه تجدید نظر اتحادیه اروپا به موفقیتی دست یافتند که براساس آن احتمال می‌رود این دو سازمان از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حذف شوند.

به گزارش انتخاب، الئانور شارپستون، دادرس عمومی دادگاه تجدیدنظر اتحادیه اروپا خواستار آن شد که به دلیل اشکال در فرایند شناسایی این دو سازمان به عنوان گروه‌های تروریستی، هر دوی آنها از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حذف شوند.

اکنون قضات دادگاه باید تصمیم نهایی را بگیرند که آیا نظر دادرس عمومی را بپذیرند و این دو سازمان را از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند یا بر ادامه وجود آنها در این فهرست پای‌بند بمانند.

دادرسان عمومی دادگاه اتحادیه اروپا مانند کارشناسان حقوقی هستند که توصیه‌هایی برای حل پرونده‌ها به قضات دادگاه می‌کنند. البته نظر این کارشناسان تعیین‌کننده نیست اما قضات معمولا نظر این کارشناسان را می‌پذیرند.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله،‌ دادگاه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ باقی ماندن هر دو سازمان حماس و ببرهای تامیل را در فهرست سازمان‌های تروریستی غیرقانونی اعلام کرد. دادگاه آن زمان دلیل آورده بود که اتحادیه اروپا در این پرونده‌ها نه برمبنای شواهد و قراین، بلکه برمبنای آنچه در مطبوعات و اینترنت منعکس شده بودند، تصمیم‌گیری کرده بود.

اتحادیه اروپا جناح نظامی سازمان حماس را در سال ۲۰۰۱ میلادی، پس از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. جناح سیاسی این سازمان نیز دو سال بعد در سال ۲۰۰۳ میلادی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت.

گروه نظامی جدایی‌طلب "ببرهای تامیل" در سریلانکا نیز در سال ۲۰۰۶ میلادی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا پیوست. این گروه حدود چهار دهه در شمال شرقی سریلانکا برای استقلال خود از این کشور جنگید تا این که سرانجام در سال ۲۰۰۹ میلادی مغلوب دولت مرکزی شد.

جنبش حماس همواره اعلام کرده که نه یک سازمان تروریستی، که یک جنبش مقاومت است. حماس را به غیر از اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن نیز یک سازمان تروریستی می خوانند

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان