arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵

مانع اصلی مذاکرات هسته‌ای مسکو - واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید، مذاکره اتمی با آمریکا بدون دستیابی به توافقی قابل قبول و مشترک درباره سیستم دفاع موشکی جهانی غیر ممکن است.

به گزارش انتخاب، سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: بدون یافتن راه حلی درباره مشکل دفاع موشکی و جلوگیری از مشکل رقابت تسلیحاتی در فضا و ممنوعیت آزمایشات اتمی و همچنین بدون ایجاد توازن در تسلیحات کشتار جمعی، مذاکرات اتمی با آمریکا غیر ممکن است. ما می‌دانیم که پیش از برگزاری مذاکرات باید به توافق مشترک دست پیدا کنیم.

این دیپلمات روس همچنین گفت: مسکو می‌داند که سیستم دفاع موشکی توسط ناتو و آمریکا ایجاد شده است و کشورهای عضو ناتو به ظرفیت‌های ضد موشکی خود در اروپا به عنوان رویکردی مقابله‌ای و بازدارنده ادامه می‌دهند. ما همواره نگرانی خود را بابت این سامانه دفاع موشکی در اروپا ابراز داشته‌ایم و خواستار شفاف سازی درباره آن شده‌ایم.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: آمریکا و ناتو به وضوح از شفاف ساختن برنامه سپر دفاع موشکی خود در اروپا امتناع می‌کنند. مسکو از نزدیک بر اوضاع نظارت دارد و تا زمانی که این مساله مشخص نشود نمی‌تواند درباره مذاکرات اتمی با آمریکا اقدامی انجام دهد.

روسیه مکررا به واشنگتن هشدار داده که  اقدامات این کشور برای ایجاد یک سامانه دفاع موشکی جهانی اقدامی خصمانه است که باعث به خطر افتادن توازن استراتژیک نیرو در اروپا و تمامی جهانی و همچنین امنیت بین المللی می‌شود.

در مارس سال جاری میلادی مقام‌های روسیه پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره کاهش زرادخانه‌های اتمی و تایید معاهده منع آزمایش‌های جامع اتمی را رد کرده و اعلام کردند: چنین اقداماتی تا زمانی که روابط بین دو کشور به حالت عادی بازنگردد امکان پذیر نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست امنیت اتمی که سال جاری میلادی در واشنگتن برگزار شد شرکت نکرد و علت این مساله را فقدان همکاری در زمینه‌های مختلف میان دو کشور اعلام کرد.

دیمیتری پسکف، سخنگوی مطبوعاتی پوتین نیز پس از عدم حضور وی در این نشست مذکور اعلام کرد: واشنگتن و مسکو به مذاکرات دو جانبه درباره امنیت اتمی ادامه می‌دهند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان