arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

شهاب حسینی: دوست داشتم بر دستان شهید بابایی بوسه می‌زدم/ چه کسی فیلم پدر من را می‌سازد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ئین‌ افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت با حضور پر تعداد سینماگران و فعالان عرصه سینمای مقاومت عصرگاه روز جمعه (2 مهرماه)، در تالار اندیشه حوزه هنری در حال برگزاری است.

ورودی تالار اندیشه مزین به عکس شهیدان، همچنین گل‌های سرخ که زیر پای مادران شهید قرار گرفته و یادآور شهدای عظیم‌الشأن 8 سال دفاع مقدس است. میهمانان مراسم از زیر قرآن‌هایی که توسط دو بسیجی حمل می‌شود، وارد سالن می‌کنند. 

آغاز مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و کلیپی که یادآور 8 سال دفاع مقدس است آغاز شد. بعد از اجرای نمایش با موضوع مقاومت علیرضا افتخاری قطعه‌ای را به صورت زنده اجرا کرد.


*رضایی: آل‌سعود جهان اسلام را دچار وحشی‌گری شیطانی کرده است

 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین افتتاحیه جشنواره مقاومت، گفت: امروز یاد شهدای آزادی و عدالت و مظلومیت در کربلای بزرگ جهان را قدر می‌دانیم و تقاضای صبر و استمرار در راه خونین شهدا را داریم. زندگی محل تولد آدم و شیطان است ما به دنیا می‌آئیم و زندگی گهواره ماست اما شیطان با همه ابزار سعی می‌کند ما را از مسیر زندگی و آدم شدن و انسان شدن منصرف کند. انسان مانند بذری است که به شکوفایی می‌رسد و شیطان با همه توان درصدد است شکوفایی انسان را مانع شود. انسان در مقاومت شکل می‌گیرد. همه دوره‌های زندگی بشر اینگونه بوده امروز وقتی به صحنه عالم نگاه می‌کنیم، این مبارزه شیطان و انسان را در اوج خود می‌بینیم.مبارزه‌ای که از 70 سال پیش در قلب جهان اسلام طراحی شد و بسیاری از کشورها را در بر گرفت. 

* هنر ابزاری که تردیدها را پاک می‌کند/مقاومت نیاز به عشق و قلم دارد

گفت:‌ امروز تنها فلسطین مبارزه نمی‌کند،‌ سوریه، عراق، بحرین و یمن همچنین مکه و منا هم فلسطین شده است. آل‌سعود شرایطی را فراهم کرده تا در جهان اسلام شاهد این نوع وحشی‌گری شیطانی باشیم. رسانه‌های مدعی حقوق بشر حقوق انسان‌ها را له می‌کنند و با انواع هنرهای شیطانی نورانیت مقاومت را تاریک می‌کنند. مقاومت تنها در صحنه رزم نیست، مقاومت نیاز به عشق و قلم دارد. قلمی که در آن جوشش است تا بتواند افکار عمومی را از تردیدها و تسلیم‌ها پاک کند. هیچ ابزاری بهتر از هنر نیست که این تردیدها را پاک کند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: مدافعان حقوق بشر وقتی دیدند ایران در روح ملت‌های منطقه نفوذ کرده است و نقشه از نیل تا فرات عملیاتی نمی‌شود، شروع به فلسطین‌سازی کردند تا ناامنی، بمباران، توطئه را در قلب جهان اسلام به وجود آورند و مسلمان‌ها را از ایجاد تمدن مجدد مانع شوند و کانون ناامنی را در قلب جهان اسلام قرار دادند. وقتی جیش‌النصره نتوانست موفق شود داعش را ایجاد کرده و امروز که داعش ضعیف شده وهابیت را به صحنه آوردند. سعی می‌کنند از هر ابزاری حتی اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. 

وی در خاتمه تأکید کرد: دست هنرمندان عرصه مقاومت را می‌بوسیم که در میان هیاهوی بین‌المللی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و حمایت، حمایت‌کنندگان میلیاردی صهیونیست را پس می‌زنند. دست و قلمی را می‌بوسیم که با کمبود امکانات به ثبت مقاومت می‌پردازد و فریب طلسم‌های فرعونی را نمی‌خورند. هنرمندانی که به کف زدن‌ها توجه نمی‌کنند، امروز روزگاری است که باید مقاومت کرد و من مطمئنم هنرمندانی که مقهور کف زدن‌ها شده‌اند نیز به این نتیجه می‌رسند که اشتباه کردند مقاومت گهواره زندگی بشری است و امیدواریم شاهد شکست کامل شیطان باشیم. 

* عسگری: تغییر و تخریب فرهنگی مقاصد رسانه‌های معاند

علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت طی سخنانی گفت: دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و بی پایان است. دفاع مقدس پدیده استثنایی و بی بدیلی است و واقعه بزرگ تاریخ ملت ایران است.

وی ادامه داد: فطرت انسان با موضوع مقاومت و عدالت عجین است و امیدواریم جشنواره بتواند با ارایه آثار خوب در این بتواند با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کند . فیلم بیشتر می تواندبا فطرت انسان گفتگو کند. 
علی عسگری در ادامه گفت جنگ بر ما تحمیل شد اما ثمرات بسیار ارزنده‌ای داشت امروز جمهوری اسلامی با امنیت و اقتدار است که برکات جنگ و دفاع است. امروز با جنگ فراگیر و پر حجم فرهنگی داریم بیش از 200شبکه تلویزیونی فارسی زبان فرهنگ و سبک زندگی ما را هدف قرار دادند. آنها قصد دارند تغییر و تخریب فرهنگی ملت ماست و امروز مقاومت سخت است که باید با حضور هنرمندان این عرصه مدیریت شود.

* سئوال دختر شهید مدافع حرم/ چه کسی فیلم پدر من را می‌سازد؟

محمد خزایی دبیرجشنواره با خواندن متنی با موضوع مقاومت سخنان خود را آغاز کرد و گفت: عکسی که خبرگزاری فارس منتشر شد (عکس را اینجا ببینید) مربوط به دختر شهید خانزاده مدافع حرم بود. نرگس خانزاده اولین روز مدرسه روی قبر پدر آغاز کرد او در روستای سرخ رود زندگی می کند خواستم در مراسم حاضر شوند که ممکن نبود. او تنها از من پرسید کسی فیلم پدر من را می سازد. نرگس فرزند شهید مدافع حرم است امیدوارم فیلمسازان در این عرصه بیش از پیش تلاش کنند.
 

* رونمایی از سردیس مرحوم سلشحور  وتقدیر از خانواده شهید رکن‌آبادی و سیاح طاهری
در ادامه این مراسم از خانواده‌های شهدا رکن‌آبادی و سیاح طاهری همچنین زنده‌یادان فرید کشن فلاح و فرج الله سلحشور با پخش کلیپی تقدیر شد. در ادامه از 
سردیس مرحوم سلحشور ساخته استاد یوزباشی توسط پسر مرحوم سلحشور رونمایی شد.


*حمیدنژاد: با بودجه کم و محدود برای سوژه‌های شهدا ریسک نکنیم

بعد از سخنان دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام مراسم تقدیر از برگزیدگان آغاز شد. 
عزیزالله حمید نژاد هنگام تقدیرش توسط جشنواره گفت: با بودجه‌های کم و محدود با سوژه‌های مهمی چون شهدا ریسک نکنیم و کار نسازیم. حمید نژاد جایزه اش را به خانواده شهید آبشناسان تقدیم کرد.

در بخش دیگر مراسم از سالها تلاش مستمر نادر طالب زاده در حوزه مقاومت تقدیر شد.

در ادامه مراسم بزرگداشت اصغر بختیاری با نمایش کلیپی از وی برگزار شد. در این تصاویر سیدمرتضی آوینی مشت های گره کرده دارد به تولید اخرین فیلم اصغر بختیاری معترض است و در دوربین به شوخی می گوید مرگ بر اصغر بختیاری تا اعتراض خود را به گوش همایونفر تهیه کننده فیلم برساند.

بعد از اهدای جایزه اصغر بختیاری،خانم هاشمی همسر شهید اقبالی پشت تریبون رفته و یادی از شهادت جانگداز همسر خویش کرد. وی در این باره گفت: به دلیل رشادت های بسیار ایشان، اول آبان 59 هواپیمای ایشان را می زنند اما به اسیر هم رحم نکرده و بدنشان را به دو وانت می بندند و بدنشان دو نیمه می شود و حتی به جمجمه ایشان هم رحم نکرده و دو نیم می کنند و بعد از 22 سال پیکر ایشان به وطن آمد.

در بخش دیگر مراسم از محمدرضا شرف الدین تقدیر شد. وی در این مراسم گفت: هر آنچه دارم از خاک پای رزمندگان و شهداست دوست دارم از مرحوم ملاقلی‌پور، سیف‌اله داد و محمدرضا اعلامی یاد کنم. 

*جعفر دهقان:  اجازه ندهیم پرچم سینمای دفاع مقدس پایین بیاید

در بخش دیگر مراسم جعفر دهقان برای بزرگداشت خود روی صحنه آمد و گفت 
خوشحالم جوایزم را از دست بزرگان این عرصه گرفتم از فرزند شهید عباسی و استاد نصیریان . ما اسطوره‌های بسیاری در دفاع مقدس داریم و امیدوارم اجازه ندهیم پرچم سینمای دفاع مقدس پایین بیاید بعد از جنگ فعالیت در این حوزه کمرنگ شد.

* دوست داشتم به دستان شهید بابایی بوسه می‌زدم

شهاب حسینی با قرائت آیه‌ای از قران که شهدا در جایی دیگر متنعم می‌شوند خواند و گفت: برخلاف این مهم که بازیگر نقش را می‌پروراند در سریال شهید بابایی این نقش بود که بازیگر را می‌پروراند. من دوست داشتم به دستان شهید بابایی بوسه می‌زدم که میسر نیست و این جایزه را به فرزندان برومند ایشان تقدیم می‌کنم.

برگزیدگان نماهنگ:

در بخش نماهنگ دیپلم افتخار برگزیده سوم به حسین و محمد بوشهری اهدا شد. دیپلم برگزیده دوم نیز به مهدیار عقابی اهدا شد. در نهایت تندیس برگزیده نخست به محمد حسین مهدویان اهدا شد.

برگزیدگان پویانمایی:

در بخش پویانمایی لوح تقدیر پویانمایی کوتاه به حسین صفارزادگان، دیپلم افتخار به عبدالامیر جهانی برای فیلم «جنگ جهانی سوم»، دیپلم افتخار برگزیده دوم به رسول رزین و هادی طبسی برای پویانمایی «ربا»، تندیس و دیپلم افتخار برگزیده اول به سید محمدرضا خردمندان برای فیلم «آنتراکت» اهدا شد. 
جایزه ویژه هیات داوران در بخش کوتاه به محمد امین ایمانی برای فیلم «خیابان 204» اهدا شد.
در بخش سینمایی تندیس و دیپلم افتخار به محمد امین همدانی برای فیلم «فهرست مقدس» اهدا شد.

در ادامه مراسم قلم طلایی به بهترین طرح سینمایی به فهیمه سلیمانی با نام «کارو» اهدا شد. وی تندیس و جایزه را به شهدای مفقود الاثر بیت المقدس 2 تقدیم کرد.
همچنین قلم طلایی به سید حمید طاهری برای نگارش خلاصه فیلمنامه «ننه گیلان» اهدا شد.

در ادامه معرفی برگزیدگان در بخش تله‌فیلم معرفی شدند:

بهترین فیلمنامه تله فیلم به خیرالله تقیانی‌پور برای فیلم «تونل» اهدا شد. 
بهترین کارگردانی تله فیلم به احمد بهرامی و تقیانی‌پور برای «تونل» اهدا شد.
بهترین کارگردانی به داریوش عذبانی برای فیلم «مردان آفتاب» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم به مهدی تربتی‌فرد برای کارگردانی «مدار ده‌درجه» اهدا شد.

*برگزیدگان سریال تلویزیونی:

جایزه بهترین فیلمنامه به هادی مقدم‌دوست و حمیدنعمت‌الله برای سریال وضعیت سفید اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی به مسعود جعفری جوزانی برای سریال در چشم باد اهدا شد.

دیپلم افتخار‌ ‌به محمدرضا شفیعی برای سریال وضعیت سفید اهدا شد.

تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی به مسعود جعفری جوزانی، حبیب‌الله کاسه‌ساز و عباس اکبری اهد شد.

تندیس بهترین بازیگر به شهاب حسینی برای ایفای نقش شهید بابایی اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگری به آزیتا حاجیان برای مجموعه تلویزیونی کیمیا اهدا شد.

جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به بهترین فیلم با موضع انقلاب اسلامی اهدا شد به منصور سهراب‌پور بایت تهیه‌کنندگی فیلم پروانه.

در این مراسم سردار نقدی ‌(رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان)، علی نصیریان، نادر طالب‌زاده، شهاب حسینی، رضا برجی، حمیدنژاد، یدالله صمدی، سیامک اطلسی، محمدرضا عرب، عبدالحمید قدیریان، مجتبی فرآورده، مسعود اطیابی، جواد شمقدری، جلیل عرفان‌منش، شفیع آقامحمدیان، جعفر دهقان مهدی فیوضی جهانگیر الماسی حمید بهمنی حمید نعمت اله محسن رضایی هادی مقدم دوست، محمدرضا شرف الدین، امیرحسین مدرس، محمدرضا عباسیان، بهرام عظیمی نقی نعمتی، محمدرضا شفیعی جواد نوروز بیگی و ... حضور دارند.

نظرات بینندگان