arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

شرط گولن برای بازگشت به ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مخالف جدی دولت ترکیه از آمادگی خود برای بازگشت به ترکیه در صورت موافقت واشنگتن با استردادش خبر داده است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، فتح‌الله گولن مخالف جدی دولت ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی زد دی اف آلمان تأکید کرد: اگر واشنگتن با درخواست آنکارا برای استرداد من موافقت کنم، حاضر به بازگشت به ترکیه خواهم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر آمریکا بله را بگوید، آنگاه من به ترکیه خواهم رفت.

گولن از سال 1999 میلادی تاکنون در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای 15 جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.

گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

وی خواستار تحقیقات بین المللی در خصوص اتهامات مطرح از سوی دولت ترکیه شد و گفت: آماده هستم تا به این تحقیقات پاسخ دهم. یک سازمان بین‌المللی باید در مورد این پرونده تحقیق کند. اگر اتهامات آنها در یک نهاد بین‌المللی مطرح شود، آنگاه حاضر خواهم بود به این اتهامات پاسخ دهم.

آنکارا اعلام کرده است که اسنادی را برای مقامهای آمریکایی ارسال کرده که نشانگر دست داشتن گولن در کودتای نظامی اخیر ترکیه است.

از زمان وقوع کودتای نافرجام نظامی ، ترکیه حدود 100‌هزار کارمند دولتی از جمله قاضی، دادستان، ماموران پلیس و معلم را تعلیق کرده است. بیش از 40 هزار نفر نیز به اتهام ارتباط با جنبش فتح الله گولن بازداشت شده اند.
نظرات بینندگان