arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

اعلام جوان ترین و پیرترین استان کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیرترین استان کشور ، استان گیلان با داشتن 11 درصد جمعیت سالمند و جوان ترین استان کشور نیز استان سیستان و بلوچستان با داشتن 4.8 درصد جمعیت سالمند است.

به گزارش ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به مناسبت هفته ملی سالمند در سازمان بهزیستی کشور افزود: 600 تا 700 هزار سالمند تحت حمایت های بهزیستی قرار دارند که یکصد هزار نفر آنان در مراکز شبانه روزی و روزانه سالمندان نگهداری می شوند.

وی تصریح کرد: یارانه پرداخت شده به سالمندان در مراکز شبانه روزی 600 هزار تومان و در مراکز روزانه 300 تا 350 هزار تومان است؛ 18 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: جمعیت سالمندان بالای 60 سال در کشور 6 میلیون و 200 هزار نفر، سالمندان بالای 65 سال بیش از چهار میلیون نفر و سالمندان بالای 75 سال بیش از دو میلیون نفر است که در برنامه های ما افراد بالای 60 سال ، سالمند محسوب می شوند.

محسنی بندپی اضافه کرد: طبق سرشماری سال 90، 51 درصد جمعیت سالمندان بالای 60 سال ، زن و 49 درصد بقیه مرد هستند و براساس این سرشماری تعداد زنان سالمند رو به افزایش است.

**آمادگی بهزیستی برای ادغام اسناد سالمندان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سند ملی سالمندان گفت: ما برای سالمندان یک سند تهیه کرده ایم که در آن جنبه های حمایتی و اجتماعی سالمندان را در نظر گرفتیم و وزارت بهداشت نیز سند دیگری تهیه کرده که در آن به جنبه های پزشکی سالمندان پرداخته است.

محسنی بندپی افزود: پیشنهاد ما این بود که این دو سند با هم ادغام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد و این آمادگی ادغام هنوز هم در سازمان بهزیستی وجود دارد اما وزارت بهداشت متاسفانه به آن نپرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه مشخص می شود که کدام دستگاه متولی اصلی سالمندی است ؛ فقط 30 درصد مشکلات سالمندان به بخش پزشکی مربوط می شود با وجود این رفع مسائل سالمندی نیاز به همکاری تمام دستگاه ها مانند وزارت بهداشت و تامین اجتماعی دارد.

**سالمند رها شده در خیابان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: زمانی کودک رها شده در خیابان وجود داشت اما اکنون سالمند رها شده در خیابان داریم و نگرانی های سالمند تنها را به وجود آورده است.
محسنی بندپی افزود: یک جا زندگی کردن همه اعضای خانواده به سوی گوشه نشینی و انزوا سوق داده شده هرچند که درعین حال فرهنگ کلی احترام جامعه به سالمندان وجود دارد.

**ظرفیت خالی در مراکز شبانه روزی سالمندان

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هنوز مراکز شبانه روزی سالمندان با ظرفیت خالی وجود دارد و این مساله جای امیدواری است.

محسنی بندپی با اشاره به میانگین طول عمر 74 سال در ایران تصریح کرد: یک سالمند 75 ساله سوئدی که به ایران می آید همانند یک سالمند 60 ساله ایرانی نیست اما بازهم جای امیدواری دارد که در زمینه سن امید به زندگی به موفقیت های خوبی دست یافتیم.
نظرات بینندگان