arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
«آسمان و ریسمان بافی به شیوه اردوغان:

آمریکا، رضا ضرابِ بیگناه را دستگیر کرده و تسلیم کسانی کرده که با گولن ارتباط دارند!/ ایران هم می گوید ضراب بیگناه است!

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در بازگشت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، به خبرنگاران همراه خود گفت: رضا ضراب بازرگان ایرانی تبار ترکیه ای شهروند ما است و بی گناه در آمریکا در زندان بسر می برد، او از گفت و گوها با آمریکا در خصوص آزاد سازی رقه خبر داده و از ادامه تسلیح کردهای سوریه توسط آمریکا انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا، رضا ضرابِ بیگناه را دستگیر کرده و تسلیم کسانی کرده که با گولن ارتباط دارند! 

به گزارش «انتخاب»‌‌؛‌ آنکارا فتح الله گولن خود تبعید در پنسیلوانیای آمریکا را متهم به تشکیل گروه تروریستی و عامل کودتای 15 جولای گذشته کرده است. 

 محاکمه رضا ضراب در آمریکا

اردوغان با اشاره به گفت و گوی دو ساعته خود با جوبایدین معاون رئیس جمهوری امریکا در نیویورک گفت: در این دیدار موضوع قضایی در آمریکا و زندانی شدن رضا ضراب را مطرح کرده است. 

رئیس جمهوری ترکیه با یادآوری اینکه «رچارد برمان» قاضی و «بهارا» دادستان آمریکایی که پرونده اتهامات رضا ضراب در کنترل آنهاست، به دعوت تشکل های وابسته به گروه تروریستی گولن، به ترکیه آمده و از سوی این نهادها مدتی در استانبول میزبانی و پذیرایی شده، گفته است: این مساله را در دیدار با جو بایدن مطرح کردم، به هرحال رضا ضراب یک شهروند ترکیه است، باید پیگیر حقوقش باشیم. همچنین وی براساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت اقتصاد ترکیه هیچگونه جرمی انجام نداده است. ایران نیز این چنین اعلام کرده است. اما با این حال این فرد شش ماه است که در آمریکا بازداشت است. موضوع جالب تر این است که وزارت دادگستری آمریکا بررسی این پرونده را به دادگاهی ارجاع داده است که قاضی آن به نام ریچارد برمن در گذشته در ترکیه مورد میزبانی گولنیست‌ها قرار گرفته بود. رضا ضراب را به کسانی تحویل داده‌اند که خود با گولنیست‌ها نشست و برخاست داشته است.
 
اردوغان با اشاره به اینکه رضا ضراب شهروند ترکیه است و ما مجبور به حراست حقوقی از وی هستیم، گفته است: تحقیقات وزارت دادگستری و اقتصاد ترکیه نشان می دهد این شخص مرتکب جرمی نشده است.

نام رضا ضراب بازرگان ترکیه ای ایرانی تبار و ارتباطات او با دولت آنکارا، برای اولین بار به دنبال عملیات ارتشا و فساد 25 -17 دسامبر سال 2013 در جامعه ترکیه مطرح شد. او در جریان این عملیات که بعدها از سوی دولت آنکارا به عنوان توطئه ای برای براندازی دولت قانونی حزب آک مورد ارزیابی قرار گرفت، یکی از متهمین ردیف اول پرونده بود، که دستگیر و زندانی شد. اما بعداز ضد حمله دولت و پاکسازی هایی که در دستگاه پلیس و قضایی ترکیه صورت گرفت، دوباره محاکمه و تبرئه شد. اما او دو سال بعد و به طور نامعلومی در سفر به آمریکا دستگیر و زندانی شد. او متهم است که قوانین آمریکایی تحریم علیه ایران را نقض کرده و در انتقال غیرقانونی پول به ایران دست داشته است.

 عملیات رقه

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا که گفته است به کردهای سوریه سلاح داده اند و حمایت تسلیحاتی خود را از آنها ادامه خواهند داد، گفته است: ترکیه کمک تسلیحاتی آمریکا به پ.ی.د/ی.پ.گ( حزب اتحاد دمکراتیک سوریه – یگانهای مدافع خلق) را قبول ندارد. 

او با انتقاد از ساختار چندگانه و پیچیده در نظام آمریکا گفت: دو روز پیش در گفت و گو با بایدین تذکر دادم که به رغم اعتراض های ترکیه، آمریکا از طریق هواپیما به کوبانی سلاح فرستاده است. بایدین از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد. اما وزیر دفاع آمریکا این را تایید کرد و می گوید به ارسال سلاح ادامه می دهیم. 

رئیس جمهوری ترکیه در مورد آزاد سازی رقه و شرایط مشارکت ترکیه در این عملیات گفته است: مقامات ترکیه و در راس آن وزیر خارجه با مخاطبان خود در این زمینه گفت و گو می کنند. هنوز ما موضوع صریح آمریکا را در این زمینه نمی دانیم. اگر آمریکا بخواهد با مشارکت پ.ی.د/ی.پ.گ این کار را انجام دهد، ترکیه در چنین ائتلافی نمی تواند باشد. اما اگر این گروههای تروریستی را مشارکت ندهند، ترکیه می تواند همکاری کند.

اردوغان با اشاره به اینکه حدود 10 هزار داعشی در سوریه است، در گفت و گو با مقامات آمریکا تاکید کرده است که اگر دو کشور دست به دست هم بدهند، براحتی می توانند داعش را از سوریه پاکسازی کنند. نیازی به مشارکت دادن سایر گروههای تروریستی نیست.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص تشکیل منطقه امن در شمال سوریه گفت: این موضوع را با مقامات آمریکایی و روسی مذاکره کرده است. 

او با اشاره به اینکه از همان اول بر سه موضوع آموزش و تجهیز معارضان، منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن در شمال سوریه تاکید داشته است، گفت: برای ساخت منطقه امن، به منطقه پرواز ممنوع و تشکیل نیروی محلی زمینی در آن نیاز است. این منطقه را می توان به معارضان سوری که آموزش نظامی دیده و تجهیز شده اند، محول کرد. البته این موضوع که نیروی محلی متشکل از چه کسانی خواهد بود مهم است. این نیرو باید از معارضان میانه رو تشکیل شود. در حال حاضر شمار این نیرو حدود 65000 نفر است. هرقدر این نیرو قدرت بگیرد، حمایت مردمی از آن نیز افزایش خواهد یافت. 

عملیات سپرفرات و نزدیکی آمریکا و روسیه در حل بحران سوریه 

اردوغان در پاسخ به اینکه نظر ترکیه نسبت به نزدیکی احتمالی سیاست های آمریکا و روسیه در خصوص دوران گذار و حل بحران سوریه، چیست؟ گفته است: مذاکرات اخیر وزرای خارجه دو کشور در نیویورک نتیجه نداده است. اما امیدوارم این گفت و گوها نتیجه ای بدهد. ترکیه برای حصول نتیجه سازنده در این زمینه تلاش می کند. 

رئیس جمهوری ترکیه در مورد عملیات موسوم به سپرفرات در شمال سوریه گفت: ترکیه به همراه حدود 1500 تن از نیروهای معارض سوری که در قالب طرح آموزش و تجهیز معارض سوری در ترکیه آموزش دیده بودند، از طریق جرابلس وارد سوریه شده است. 

او گفت: با ورود ترکیه، داعش به جنوب سوریه فرار کرده است، برخی مناطق که از داعش خالی شده، عناصر 'پ ی د' و 'ی پ گ' وارد شده است، اما ترکیه به هیچ وجه به شکل گیری کریدور ترور در طول مرزهای خود با سوریه اجازه نخواهد داد، اکنون نیروهای ترک به سوی الباب پیش می روند، الباب نیز از داعش پاکسازی خواهد شد.

ترکیه می خواهد در منطقه ای به عرض 95 کیلومتر در عمق 45 کیلومتری در داخل خاک سوریه منطقه امن تشکیل شده و این منطقه امن اعلام شود، ترکیه در این منطقه شهرک های دائمی می تواند برای اسکان آوارگان بسازد
نظرات بینندگان