arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

وقتی ایرانی ها با نان رکورد اروپا را می‌زنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حکایت نان اضافه بررسی‌ها نشان می‌دهد ایرانیان هر سال ١١٧ کیلو نان می‌خورند.

وقتی ایرانی ها با نان رکورد اروپا را می‌زنندبه گزارش انتخاب؛ ایرانی‌ها نان زیاد می‌خورند، آن‌قدر زیاد که بین کشورهای اروپایی رکورد زده‌اند، این را نه نانوایی‌ها می‌گویند و نه حتی کارخانه‌های تولید آرد. بررسی‌های سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که مصرف سرانه نان در ایران با حدود ٣٢٠ گرم در روز معادل ١١٧ کیلوگرم در ‌سال است، درحالی‌که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مصرف به‌مراتب پایین‌تری دارند و به استناد آمارهای سازمان غذا و دارو، مصرف نان در این کشورها، سالانه ٥٠ کیلوگرم گزارش شده است، این یعنی مصرف نان در ایران دو برابر کشورهای اتحادیه اروپا و چیزی حدود ٢٣٤‌درصد بیشتر است. 

براساس آمار اعلام شده از سوی اتحادیه تولیدکنندگان نان اروپا، کشورهای آلمان و اتریش سالانه ٨٠ کیلوگرم، فرانسه ٥١ کیلوگرم، انگلیس، ایرلند و آمریکا کمتر از ٥٠ کیلوگرم نان مصرف می‌کنند.  حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو است.

او با اعلام این آمارها، در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحات بیشتری درباره مصرف نان در کشور می‌دهد: «بالاتر بودن مصرف سرانه نان در ایران نسبت به متوسط مصرف جهانی، اثرات تغذیه‌ای بیشتری در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد، از این رو باید تولید نان با کیفیت بالا در اولویت برنامه‌ریزی در کشور قرار گیرد.»

 براساس اعلام رستگار، هدف اصلی از پخت درست نان، به دست آوردن محصولی است که دارای ظاهری جذاب، حجم و شکل مناسب و با قابلیت هضم بالا باشد که در نتیجه ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های محتوی آن بتواند توسط بدن جذب و مصرف شود. نان‌هایی که با مواد شیمیایی تهیه می‌شود فاقد این ویژگی‌ها بوده و علاوه بر آن دارای ضایعات و دور ریز فراوان است.

 تولید نان باکیفیت، موضوع دیگری است که مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت از آن انتقاد دارد: «با این‌که ایران از نظر مصرف سرانه نان، یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است، اما مشکلات تولید نان باکیفیت به دلیل اقدامات نسنجیده و بدون مطالعه باعث شده تا میزان مغذی بودن نان‌ها، به دلیل استفاده از مواد مضر و استفاده نکردن از روش درست تخمیر، قابل قبول نباشد، بنابراین اگر این مشکل هر چه سریع‌تر حل نشود، برای نسل فعلی و آینده مخاطرات فراوانی ایجاد می‌کند.»

حالا براساس آنچه این مسئول در سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند، تولید نان‌های سنتی مسطح و بی‌کیفیت و با استفاده از جوش‌شیرین و جوهر قند برای صرفه‌جویی در وقت، ارزانی مواد شیمیایی و آسان‌تر از تخمیر خمیر است: «در کنار همه اینها، کوچک بودن بسیاری از نانوایی‌ها برای جابه‌جایی میکسرها و نگهداری خمیر در تغار یا مخازن تخمیر، استفاده از برخی ماشین‌آلات کهنه و فرسوده و روش‌های غیرعلمی پخت نان، باعث شده تا نان‌های سنتی بی‌کیفیت، جایگزین نان‌های باکیفیت شود.»
 
 
 
منبع: شهروند
نظرات بینندگان