arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

رای گیری سنای آمریکا برای ابطال وتوی مصوبه شکایت از عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سنای آمریکا روز چهارشنبه برای ابطال وتوی رئیس جمهور این کشور درباره لایحه ای که به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اجازه طرح دعوی علیه عربستان سعودی را می بخشد، رأی گیری خواهد کرد.

به گزارش سی اِن اِن، مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه برای ابطال وتوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور درباره لایحه ای رأی گیری خواهد کرد که به قربانیان و خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر این حق قانونی را می بخشد که عربستان سعودی را برای هر نقش ادعایی در این حملات تحت پیگرد قانونی قرار دهند.  

ابطال وتوی رئیس جمهور آمریکا نیازمند کسب دو سوم آرای مجلس سناست و پس از آن، رأی گیری مشابهی در مجلس نمایندگان برای ابطال این وتو برگزار خواهد شد.

با ابطال وتوی باراک اوباما، این اولین باری است که ظرف هشت سال ریاست جمهوری وتوی او باطل می شود.  

اوباما در توضیح دلیل مخالفت خود با لایحه مذکور می گوید که این لایحه می تواند زمینه را برای طرح دعاوی علیه آمریکا به اتهام اقداماتی که توسط نیروهای نظامی، دیپلماتها و سایر شهروندان این کشور انجام می شود، فراهم نماید.

اوباما پس از وتوی این لایحه در پیامی با خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ابراز همدردی کرد؛ اما اظهار داشت که وی این لایحه را وتو می کند زیرا این مصوبه مانع از اثربخشی اقدامات دولت آمریکا علیه تروریسم خواهد شد و بازخواست از دولتهای خارجی بابت دست داشتن در تروریسم را «از اختیار کارشناسان امنیت ملی و سیاست خارجی خارج ساخته و برعهده دادگاه های طرفین خصوصی دعوی می گذارد».

گفتنی است که لابی گریهای گسترده سعودی ها برای شکست این لایحه با مقاومتی نیرومند روبرو شد که منشاء آن، درخواستهای مملو از احساسات خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر برای به تصویب رساندن این لایحه بود.

لازم به ذکر است که در صورت ابطال وتوی اوباما در مجالس سنا و نمایندگان، این لایحه به رغم مخالفت رئیس جمهور به قانون تبدیل خواهد شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان