arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

مجلس نمایندگان وتوی اوباما را رد کرد: شکایت از عربستان برای ۱۱ سپتامبر قانونی می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس نمایندگان ایالات متحده با تصویب مصوبه سنا، امکان وتوی طرح شکایت از عربستان در دادگاه های آمریکا را از باراک اوباما گرفت. عصر چهارشنبه، ۳۳۸ عضو مجلس نمایندگان در مقابل ۷۴ رای منفی، طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» را تصویب کرد.

به گزارش «انتخاب»، رای گیری مجلس نمایندگان بعد از مصوبه صبح چهارشنبه ۷ مهر در سنای آمریکا صورت می گیرد. سنا با ۹۷ رای موافق در مقابل یک رای منفی، وتوی رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد.

هفته پیش کنگره آمریکا طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» را تصویب کرد که براساس آن به قربانیان خانواده حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر حق قانونی برای شکایت از عربستان سعودی برای نقش احتمالی این کشور در آن حملات را می دهد.

این تصمیم کنگره توسط اوباما وتو شد اما نمایندگان جمهوریخواه و حتی هم حزبی های اوباما در کنگره گفتند که دوباره آن را به رای می گذارند.

در صورتی که دو سوم اعضای سنا با وتوی رئیس جمهوری مخالفت می کردند، این وتو بی اثر می شد که صبح چهارشنبه ۹۷ نفر از ۱۰۰ سناتور به آن رای مثبت مثبت دادند.

این تصمیم سنا ضربه ای به سیاست خارجی باراک اوباما در پایان دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به شمار می رود.

این اولین باری در دوره ریاست جمهوری اوباما است که سنای آمریکا به آرای لازم برای لغو یک فرمان وتوی ریاست جمهوری دست یافته است. اگر دو سوم اعضای سنا به مصوبه ای که پیشتر توسط رئیس جمهوری وتو شده، رای دهند، وتوی رئیس جمهوری بی اثر می شود.

به گزارش هیل، نشریه ای که اخبار سیاسی دولت آمریکا را پوشش می دهد حتی یک سناتور دمکرات در حمایت از موضع اوباما به صحن سنا پا نگذاشت.

نظرات بینندگان