arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
تینک پروگرس:

هیلاری کلینتون در مناظره با دونالد ترامپ در مورد ایران چه دروغی گفت؟

مسئله ایران بخش بزرگی از صحبت‌های مناظره انتخاباتی دوشنبه شب آمریکا بود و هر دو طرف صحبت‌هایی در مورد ایران مطرح کردند اما همه اظهارات هیلاری کلینتون در مورد ایران صحیح نبود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیلاری کلینتون در مناظره با دونالد ترامپ در مورد ایران چه دروغی گفت؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ تینک پروگرس نوشت: مسئله ایران بخش بزرگی از صحبت‌های مناظره انتخاباتی دوشنبه شب آمریکا بود و هر دو طرف صحبت‌هایی در مورد ایران مطرح کردند اما همه اظهارات هیلاری کلینتون در مورد ایران صحیح نبود. وی در ابتدای صحبت‌هایش ادعا کرد که وقتی به سمت وزارت خارجه رسیده بود، ایران به فناوری ساختن بمب هسته‌ای خیلی نزدیک شده بود چراکه ایران در زمان ریاست جمهوری جرج بوش تلاش‌هایش در راستای ساختن بمب را پنهان کرده بود و تا حد زیادی در این زمینه پیشرفت کرده بود.

به گزارش «انتخاب»، این اولین باری نیست که کلینتون این ادعا را مطرح کرده که ایران در آستانه ساختن بمب اتمی بوده است. کلینتون در یک سخنرانی در سپتامبر گذشته در موسسه بروکینگز نیز چنین ادعایی کرده بود. اما شواهد و قراین حاکی از آن است که این اظهارات مبنای درستی ندارند.

گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در سال 2003 در نطنز هیچ سایت پنهانی نداشته و به‌صورت مخفی برای ساختن بمب هسته‌ای تلاش نمی‌کرده است. اما کلینتون ادعا می‌کند که در زمانی که او وزیر امور خارجه بوده است، ایران گام‌های بلندی برای دستیابی به بمب هسته‌ای برداشته بود و تلاش‌های وی برای اتحاد با روسیه و چین و اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران موجب جلوگیری از این امر شده است. او با افتخار مدعی است که بدون شلیک یک گلوله، ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازداشته است اما مسئله اینجاست که بر اساس گزارشات سازمان‌های بین‌المللی ایران اساساً چنین برنامه‌ای نداشته است و مردم ایران به دلیل ادعای واهی آمریکایی‌ها سال‌ها زیر فشار تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی دچار مشکلات بسیاری شده بودند که کماکان نیز بر اقتصاد ایران اثرات مخرب خود را حفظ کرده است.

توافق اتمی با ایران یکی از بزرگترین حوادث دوران ریاست جمهوری اوباما بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر 18 مرکز تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت می‌کند و همچنین مکان‌های دیگری که در آن مواد هسته‌ای استفاده می‌شود.

کلینتون ادعا می‌کند که تحریم‌های آمریکا ایران را پای میز مذاکره آورده است، درحالی‌که نباید از تلاش‌های حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه سابق ایران و سلطان قابوس پادشاه عمان غافل شد، همچنین باید توجه داشت که تمام این تغییرات با اجازه رهبر عالی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای به وقوع پیوسته است و بدون مجوز وی، ایران هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا انجام نمی‌داد.

نکته قابل توجه دیگر این است که ایران از سال‌ها قبل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده بود و صریحاً مخالفت خود با گسترش این سلاح‌ها را اعلام کرده بود. اما حتی اگر بپذیریم که ادعای کلینتون صحیح است و تحریم‌های آمریکا موجب شد تا ایران پای میز مذاکره بیاید، نباید از یاد برد که هیلاری کلینتون در روز امضای توافق هسته‌ای اعلام کرده بود که از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت می‌کند، با این تفاسیر به نظر می‌رسد ادعاهای وی در مورد ایران در مناظره دوشنبه صحیح نبوده است.


نظرات بینندگان