arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

مجید مجیدی: رضا می‌رود تا یک فیلم خوب بسازد

مدیرعامل خانه سینما سخنان خود را چنین ادامه داد: «خانه سینما باید فضایی باشد که اعضا در آن احساس آرامش و امنیت کنند. نگاه ملی خانه سینما، انجام تکالیف و تلاش برای مطالبه حقوق اهالی سینما از وظایف خانه سینماست که قطعا این نهاد صنفی از این خواسته کوتاه نخواهد آمد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم قدردانی از سیدرضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما با حضور چهره های سینمایی و مدیران در خانه سینما برگزار شد.

مجید مجیدی: رضا می‌رود تا یک فیلم خوب بسازد تالار سیف الله داد خانه سینما، دوشنبه دوازدهم مهرماه میزبان چهره های شناخته شده سینما و مدیران سینمایی بود تا از تلاش های رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما تقدیر به عمل آید و همچنین به منوچهر شاهسواری که چند ماهی است مسئولیت مدیرعاملی را برعهده گرفته، خیرمقدم گفته شود.

ابراهیم مختاری، آتیلا پسیانی، شادمهر راستین، ، سیدمهدی خادم، بهمن اردلان، عبدالله اسفندیاری احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، مجید مجیدی، حجت الله ایوبی، امین تارخ، سیروس الوند، فرشته طائرپور، یدالله صمدی، ابوالحسن داودی، علی دهکردی، حمید دهقانپور، قاسم قلی پور، بیژن میرباقری، سیامک شایقی، علیرضا شجاع نوری، سعید ابوطالب، علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی، رمضانعلی حیدری خلیلی و اعضای شورای مرکزی صنوف خانه سینما از حاضران در این مراسم بودند.

اجرای مراسم تقدیر را کامران ملکی برعهده داشت. او در ابتدای این جلسه در مورد برپایی این مراسم چنین توضیح داد: «با تشکر از مدیران سازمان سینمایی کشور و سینماگرانی  که دعوت خانه سینما را پذیرفتند و در این مراسم حاضر شدند آغاز ماه محرم را گرامی می داریم و امیدوارم حسینی باشیم. ابتدا قرار بود مراسم تودیع بگذاریم اما دیدیم که آقای میرکریمی قرار نیست از خانه سینما بروند بعد قرار شد مراسم معارفه برای آقای منوچهر شاهسواری بگذاریم دیدیم ایشان هم نیاز به معرفی ندارند. یک بخش از این تعویق به کارهای عمران ساختمانی بر می گردد و بخش دیگر به سفرهای آقای سیدرضا میرکریمی. تا اینکه بالاخره این فرصت چندساعته را تونستیم مهیا کنیم تا بتوانیم در خدمت ایشان باشیم.»

مختاری: گوش ما برای شنیدن نوای رفتن آقای میرکریمی سنگین بود

ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما، نخستین سخنران این مراسم بود. او سخنان خود را چنین آغاز کرد: «خوش امد می گویم به شما. با حضور در این مراسم یاد آن روزی افتادم که با آقای مویینی رفتیم با نامزدهای مدیرعاملی مذاکره می کردیم. به دفتر آقای میرکریمی رفتیم برای دعوت مدیر عاملی خانه سینما ایشان سخت می گفتند نه اصلا در لابه لایی حرف هایشان گفتند اگر من بیاییم باید فیلم را بسازم ما گفتم ما پای شما هستیم اگر بیایید این چنین و آن چنین و ما تمام این شرایط را پذیرفتیم از این فرصت استفاده کردیم و توانستیم ایشان را راضی کنیم که مدیرعامل بشوند ایشان  فیلم خود را می ساختند، زمانی رسید که برای احقاق حقوقشان نتوانستند کاری انجام بدهد و مجبور شدند برای دفاع از فیلم خودشان سکوت کنند.»

او ادامه داد: «ما می دیدیم که زیان می بینند. از همان موقع زمزمه های ایشان برای رفتن آغاز شد، اما  ما گوشمان سنگین بود. در نهایت مسئولیت جشنواره جهانی بود که به واسطه آن آقای دکتر ایوبی آقای میرکریمی را از ما گرفتند و این جریان باعث شد تا ما گوش شنوا پیدا کنیم  و دور تازه ای از مذاکرات را با کسانی که جانشین آقای میرکریمی بشود آغاز کردیم و ممنون از آقای شاهسواری که مدیر عامل خانه سینما را پذیرفتند و این دوی امدادی را در واقع ادامه دادند و ما همیشه به آقای میرکریمی گفتم که ما با هم امده ایم و با هم می رویم اما این گونه شده است که آقای میر کریمی زودتر از ما رفتند و صحبت از تعلل در برگزاری مراسم شد که ما گفتم اگر قرار است تودیع مدیرعامل باشید در یک زمان تودیع هیات مدیره خانه نیز باشد که این هم نشد.»

مختاری سخنان خود را چنین ادامه داد: «ما در حصر اقتصادی بودیم و ایشان با بدهی خانه سینما را تحویل گرفت ما شرط کردیم که روزی که خواست خانه سینما را تحویل دهد وضعیت مالی خانه سینما بد نباشد و تفاهم نامه را با آقای ایوبی امضا کرد و و ما را تنها نگذاشت. گفتند یک سال و نیم این ساختمان خانه سینما تعمیرش طول کشید و ما را از برگزاری مراسم در سالن خانه سینما محروم کرد شوخی بود این بنای 70 ساله نیاز به مرمت داشت و کسی فکر نمی کرد که این بنا اینقدر تعمیرش طول بکشد ولی این یادگاری آقای میرکریمی  برای خانه سینماست. بحث مهمی که درحال پی گیری است ثبت خانه سینما در فهرست میراث ملی است.»

مجیدی: رضا می رود تا یک فیلم خوب بسازد

علی نیک رفتار به نمایندگی از انجمن عکاسان سینمای ایران با اهدای هدیه ای از سید رضا میرکریمی تقدیر و تشکر کرد.

مجید مجیدی سخنران بعدی مراسم بود. او گفت: «اسم رضا هر جا که باشد ادم احساس امنیت و آرامش می کند و در هر مقامی که قرار می گیرد ادم احساس امنیت پیدا می کند و تمام کسانی که با ایشان مستقیم با غیر مستقیم کار کردند با دو ویژگی منحصر به فرد او آشنا هستند که او هم یک فیلمساز درجه یک و هم یک مدیر اجرایی درجه یک هست. هیچ وقت این دو کنار هم جمع نمی شوند ولی رضا هر دویی آن را دارد گذشته از اینها رضا شاید خودش دوست نداشته باشد این را بگویم. واقعا او نگرانی تمام اقشار سینما را دارد مخصوصا اقشار آسیب پذیر دغدغه ی اصلی اوست گاهی اوقات با من تماس گرفته تا شاید بتوان از جاهای مختلف تامین منابع کنیم تا مشکل این افراد برطرف شود. با حفظ آبرویی افراد بتوانیم مشکلی را حل کنیم این اتفاق میمون و مبارک است همیشه خوشحال می شوم که رضا می رود و خوشحال می شوم از رفتنش چون می رود تا یک فیلم خوب بسازد  مدیرخوبی  است و این مورد در یک زمان به خودش زیان می زند.»

او همچنین گفت: « تبریک می گویم به هیات مدیره خانه سینما بابت انتخاب خوبشان. منوچهر شاهسواری از گنجینه های سینماست و دری است در این سینما و امیدوارم این سینما قدرایشان را بداند و اتفاق های خوبی در زمان ایشان بیفتد.»

آشتیانی پور: میرکریمی یک شخصیت دوست داشتنی است

حمیدرضا آشتیانی پور رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: «اصولا در میان مدیران سینمایی عادت به سخنرانی ندارم اما در مورد آقای میرکریمی هیچ ابایی ندارم که از ایشان تعریف کنم و افتخار می کنم تا در فارغ از تمام توانایی های ایشان ویژگی حرفه ای و تلاش های از انجمن صنفی و اصالت دادن به صنوف ولی ویژگی دیگر ایشان دوست داشتنی بودنشان است.»

لوح تقدیر این صنف از سوی ناصر نظامی از پیشکسوتان صنف انجمن گویندگان به میرکریمی اهدا شد.

الوند: مومنی رضا جاذبه بسیاری دارد

سیروس الوند سخنان خود را درباره میرکریمی چنین آغاز کرد: «سعادتی است که در مورد رضا میرکریمی صحبت کنم در اول انقلاب بی دلیل بین دو کلمه انقلاب و اسلام جنگ افتاد. تصور می رفت و می رود که این دو در تقابل با یکدیگر هستند حتی به خودشان زحمت نداند تا ببینند وقتی اسلام که به ایران چه اتفاقاتی برای ایران  و چه اتفاقاتی برای اسلام افتاده است همه ما از این تقابل نابخردانه ضربه دیده ایم و چه بسا در خارج از این مرزها از آن سو استفاده کردند.»

این کارگردان در ادامه گفت: «اما اگر بخواهم تبلور آمیزه مشروع این دو واژه را در یک اثر سینمایی تجلی بدهم بیان کنم می توانم به آثار و فیلم های میرکریمی اشاره کنم  تا این حد که ایرانی است روح ما ورای مذهب در اثار رضا دیده می شود مومنی رضا خیلی جاذبه دارد در این زمانی که بسیاری از مومن ها دافعه دارند.»

داودی: «زادبوم» امروز از بند آزاد شد

ابوالحسن داودی که خود پیش از این مسئولیت ریاست هیات مدیره خانه سینما را برعهده داشته است، درباره میرکریمی گفت: «خوشحالم که در گرامی داشت دوست عزیزم شرکت می کنم خوشحالم از اینکه یک کار مشترک باهم داریم و این کار مشترک امروز از بند آزاد شد.»

او گفت: «ارادت من به رضا میرکریمی از فیلم «تقاطع» شروع شد که ساعت یک نصفه شب به من زنگ زده شد و گفت من فیلم تو را امشب با پسرم دیدیم و آن چیزهایی که من نمی توانستم به پسرم بگویم را تو در فیلم گفتی و از من تشکر کرد. در طرح «زادبوم» شیفته او شدم. سه سال ساخت این فیلم طول کشید و 10 سال طول کشید تا آن را به نمایش در بیاورم.»

این کارگردان گفت: «رضا میرکریمی نگاه لطیف و مهربانش را به من سرایت داد و این بهترین تاثیری بود که من در زندگی دریافت کردم.»

تارخ: میرکریمی با خود آبادانی می‌آورد

امین تارخ رئیس انجمن بازیگران خانه سینما به دعوت کامران ملکی روی سن حاضر شد. او صحبت درباره میرکریمی را از زمانی آغاز کرد که سال 1378 برای اولین بار «کودک و سرباز» را به عنوان داور جشنواره فیلم فجر دیده بود. تارخ گفت: «سال 78 بود که به عنوان داور در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم. گاهی این اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنیم بعد از تماشای یک فیلم باید بیشتر درباره آن فکر کنیم تا جا بیفتد، اما ثابت‌قدم بودن کارگردان به لحاظ اندیشه باعث می‌شود همه آنچه مدنظر کارگردان است، در لحظه از سوی تماشاگر دریافت می‌شود. «کودک و سرباز» فیلمی بود که در لحظه بعد از تماشای آن حس کردم آنچه مدنظر بود دریافت کرده‌ام.»

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «به قول آقای الوند در برخی از فیلم‌ها روح ایرانی وجود دارد و این روح ایرانی و فرهنگ دینی و ایرانی در آثار میرکریمی همواره وجود دارد. او این موضوعات را با بیانی دلنشین و بدون شعار بیان می‌کند. با دیدن «یه حبه قند» این ثابت قدمی را حس کردم. او در این فیلم چقدر معقول و بی‌شعار مرگ را در کنار زندگی نشان داد.»

تارخ بخش دوم سخنان خود را به صحبت درباره مدیریت میرکریمی اختصاص داد. او گفت: «دو بار تمام اصناف سینمایی از مدیریت آقای میرکریمی بهره‌مند بودند. مدیریت مدبرانه میرکریمی همیشه آبادانی به همراه می‌آورد. دفعه اول زمانی که برای نخستین بار به خانه سینما سبب شد خانه سینمای شماره دو ساخته شود و این‌بار هم خانه سینما بازسازی شد. این بازسازی موجب شد خانه سینما فضای کاربردی بیشتری داشته باشد.»

او تاکید کرد هیچ‌گاه درخواستی از میرکریمی برای اعضا نداشته که به نتیجه نرسیده باشد. در ادامه تارخ لوح و یک جلد قرآن به میرکریمی اهدا کرد. او همچنین شاخه گلی به منوچهر شاهسواری اهدا کرد.

در ادامه مراسم علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور روی سن به نمایندگی از مدیریت سینما هدیه‌ای به میرکریمی تقدیم کرد.

ایوبی: میرکریمی بیهوده بر در بسته نمی‌کوبد

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی دیگر سخنران این مراسم بود. او با تاکید براینکه امشب برخلاف اغلب مواقع که باید علاقه خود را به میرکریمی پنهان کند، می‌تواند این عشق و علاقه را در جمع ابراز کند و در ادامه از این کارگردان سینما به عنوان چهره درخشان فرهنگ و هنر نام برد.

ایوبی گفت: «آقای میرکریمی در عین وجه هنری‌شان در کار مدیریت نیز بسیار شایسته هستند. وقتی ایده‌های آقای میرکریمی را در مورد مدیریت سینما می‌شنوم، همیشه به ایشان می‌گویم، ای‌کاش شما مسئولیت سازمان سینمایی را برعهده می‌گرفتید.»

این مدیر سخنان خود را چنین ادامه داد: «بعد از آن دو سال سخت و زلزله‌ای که در خانه سینما آمده بود، آقای میرکریمی مسئولیت را برعهده گرفت. مدیریت او موجب شد اوج همدلی را میان اهالی سینما و مدیریت شاهد باشیم. هرجا میرکریمی رد می‌شود، آباد می‌شود. خوشحالم در این برنامه آقای داودی اعلام کردند مشکل «زادبودم» حل شده است. من این فیلم را دیده بودم و متوجه نمی‌شدم اشکال آن کجاست که اجازه اکران نمی‌یابد. در مورد بستن در خانه سینما هم چنین حسی دارم، هنوز هم نمی‌دانم به چه دلیل خانه سینما بسته شده بود.»

ایوبی همچنین گفت: «خوشحالم اکنون خانه سینما پابرجاست. یکی از ویژگی‌های میرکریمی این است که بر در بسته بیهوده نمی‌کوبد. زمانی که احساس می‌کند از جایی به نتیجه نمی‌رسد اصرار نمی‌کند در بسته و قفل شده را بفشارد. او به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید می‌رود تا مساله را حل کند. آرامش و صبوری او همواره برای من قابل تحسین است.»

او همچنین در مورد شاهسواری نیز گفت: «بسیار خوشحالم آقای شاهسواری مسئولیت خانه سینما را برعهده گرفته است. او سعه‌صدری دارد که در حال حاضر با همین روحیه ایشان بسیاری از مشکلات در سینمای ایران از بین رفته و همدلی و آرامشی که امروز در سینما می‌بینیم، مدیون حضور ایشان است.»

ایوبی در پایان سخنان خود یک تابلوی نقاشی را به میرکریمی اهدا کرد.

شاهسواری: چشم بد دور

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود. او سخنان خود را چنین آغاز کرد: «چشم بد دور، چشم بد دور و چشم بد دور. این از آن لحظاتی است که باید ون‌یکاد خواند. وقتی یک مدیر صنفی امکان ادامه کار ندارد، اعضای صنف کنار هم جمع می‌شوند تا سپاسگزار تلاش‌های او باشند.»

مدیرعامل خانه سینما سخنان خود را چنین ادامه داد: «خانه سینما باید فضایی باشد که اعضا در آن احساس آرامش و امنیت کنند. نگاه ملی خانه سینما، انجام تکالیف و تلاش برای مطالبه حقوق اهالی سینما از وظایف خانه سینماست که قطعا این نهاد صنفی از این خواسته کوتاه نخواهد آمد.»

او سخنان خود را با تشکر از میرکریمی و تمامی کسانی که برای خانه سینما زحمت می‌کشند به پایان رساند.

میرکریمی: احترام به اعضا مهمترین دغدغه بود

مدیرعامل سابق خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود. میرکریمی سخنان خود را چنین آغاز کرد: «قصد ندارم خیلی وقت دوستان را که همه به من لطف داشتند بگیرم. در هر دوره‌ای که در خانه سینما مسئولیت داشتم تلاش کردم در حد توان خود کارهایی انجام دهم. به لطف دوستان در سازمان سینمایی کاری انجام دادم، ساخت آن خانه سینما تغییرات اینجا دراین دوره اتفاق افتاد، اما این‌ها چیزی نیست که بخواهم در رزومه من بماند. آنچه که مي‌تواند موجب افتخار من شود، این بوده که هر بار وقتی در خانه سینما بودم، تلاش کردم، عضویت در خانه سینما مایه مباهات اعضا شود. برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کردم.»

او سخنان خود را با اشاره به دوره مدیریت خود در دهه 80 در خانه سینما ادامه داد و گفت: «در آن سال‌ها مشکلات جدی وجود داشت و هیات مدیره به مسائلی برخورده بود و خانه مدیرعامل نداشت. من در همان زمان دوستان خانه را جمع کردم به آنان گفتم ما کار زیادی برای اعضا نمی‌توانیم بکنیم، اما می‌توانیم به هر کسی که وارد این خانه شد احترام بگذاریم و خوشبختانه تمامی همکارانم این نگاه را دنبال کردند.»

میرکریمی گفت: «از اعضا خواستم به بهانه‌های مختلف برای اهالی صنف خود مراسمی بگیرند و آنان را گرد هم جمع کنند تا همیت صنفی بیش از پیش شود؛ همیتی که عملا قدرت خانه سینما از آن نشات می‌گیرد. واقعیت این است که پا گذاشتن در مسیر کارهای صنفی پرهزینه است و حالا که افراد وارد این فضا می‌شوند باید از آن‌ها تقدیر شود.»

او با اشاره به وضعیت مالی خانه سینما در دو دوره‌ای که در این نهاد مسئولیت داشته، گفت: «در دور اول زمانی که به خانه سینما آمدم بودجه خانه 250 میلیون تومان بود که در همان سال بودجه را به یک میلیارد تومان رساندیم. هرچند که این رقم مشکلی جدی را حل نمی‌کرد، اما به هر حال اجازه می‌داد دست هیات مدیره بازتر باشد.»

او در مورد بودجه دور اخیر نیز گفت: «در این دوره نیز وقتی به خانه آمدم بودجه یک میلیاد و 900 میلیون تومان بود که یک میلیارد و 300 میلیون آن دریافت شده بود. اما سال قبل به لطف آقای ایوبی به چهار میلیارد تومان رسید. در این سال که اغلب بخش‌ها 60 درصد بودجه را دریافت می‌کردند ما حدود 100 درصد بودجه را گرفتیم و با حدود دو میلیارد بودجه‌ای که از سایر بخش‌ها جذب شد، کل منبع مالی حدود شش میلیاد تومان بود.»

میرکریمی با تقدیر ویژه از تمامی پرسنل خانه سینما که در شرایط افزوده شدن حجم کار، کاملا دوستانه به حمایت خود از خانه و فعالیت در آن ادامه دادند، به حضور شاهسواری در خانه سینما اشاره کرد و گفت: «منوچهر شاهسواری شخصیتی بسیار صبور است. او می‌داند مدیرعامل خانه سینما نباید در مورد هر چیزی واکنش نشان دهد و همین نکته بسیار پراهمیتی است.»

این کارگردان تاکید کرد هیچ‌گاه همراهی خود را با خانه سینما قطع نخواهد کرد.

نظرات بینندگان