arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

کاهش زباله‌های ناشی از نذورات در ایام سوگواری/ ظروف گیاهی در اختیار هیات‌ها قرار می‌گیرد

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 اضافه کرد: اين اقدامات در جهت پاكيزه سازي شهر و طرح تفكيك از مبدا در سطح منطقه شش بصورت شبانه روزي تا پايان مراسم هاي عزاداري ادامه خواهد يافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جهت کاهش مشکلات ناشی از پسماندهای ناشی از نذورات، شهرداری تهران ظروف گیاهی تجزیه‌پذیر در اختیار هیات‌های مذهبی قرار می‌دهد.

این روزها در دهه عاشورا و روزها و شبهای عزاداری برای امام حسین(ع) در بسیاری از تکایا، خیمه ها و هیات های عزاداری، تابلویی به این عنوان به چشم می خورد: به احترام عزای امام حسین(ع)، از ریختن زباله، ظروف و لیوان های یکبار مصرف در خیابان خودداری و زحمت رفتگران خدمتگذار را کم کنید.
واقعیت این است که در این ایام، ریختن زباله های ناشی از نذورات مردم در معابر شهر، بدل به یکی از مشکلات حوزه شهری شده بود. با این حال، با اقدامات مثبت و فرهنگسازی که در ماه های اخیر انجام شد، هیات های عزاداری، به این مهم توجه بیشتری کردند و اخبار نیز نشان می دهد زباله های معابر نیز در این روزها، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.


در این راستا معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 خبر داد: زباله های معابر قلب تهران با اجرای طرح هیات پاک، نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است.
افشین خدامی با اشاره به مضرات استفاده از لیوان ها و ظروف پلاستیکی پلیمری برای سلامت شهروندان و محیط زیست گفت: در راستای طرح هیات پاک مقرر شد ظروف و لیوان های زیست تخریب پذیر در اختیار هیات ها و مساجد قرار گیرد که با توجه به استقبال هیات ها از این طرح تا کنون بیش از 100 هزار ليوان گياهي زيست تخريب پذير با ليوانهاي پليمري معاوضه شده است.


او همچنین با اشاره به تحويل كيسه به هیات ها و ايستگاههاي صلواتي به ميزان ٢ تن و تحويل مخازن جمع آوري پسماند خشك به این هیات ها گفت: ماشین اداره بازیافت هر شب در سطح منطقه گشت زده و با مراجعه به هیات ها نیازهای آن ها را تامین می کند.
معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 توضیح داد: بر این اساس هیات ها در ازای تحویل هر لیوان پلیمری نو یا استفاده شده دو لیوان زیست تخریب پذیر تحویل می گیرند که این امر سبب شده لیوان های مصرف شده نیز از سطح معابر منطقه توسط خود هیات ها و ایستگاه های صلواتی جمع آوری شود.


خدامی با بیان اینکه تفاوت قیمتی ظروف پلیمری و ظروف گیاهی زیست تخریب پذیر حداکثر 30 درصد است، گفت: به منظور تامین سلامت عزاداران حسيني ( ع ) شهرداری اقدام به پخش این ظروف در سطح منطقه کرده است و پیش بینی می شود تا پایان عزاداری های دهه اول بیش از 500 هزار ظروف گیاهی زیست تخریب پذیر دیگر در سطح هیات ها و مساجد توزیع شود.


او با اشاره به فرهنگ سازی ایجاد شده در راستای طرح هیات پاک گفت: بسیاری از هیات ها دیگر خود علاقه مند به خرید ظروف گیاهی زیست تخریب پذیر شده اند و مردم نیز استفاده از این ظروف را ترجیح می دهند.


معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 اضافه کرد: اين اقدامات در جهت پاكيزه سازي شهر و طرح تفكيك از مبدا در سطح منطقه شش بصورت شبانه روزي تا پايان مراسم هاي عزاداري ادامه خواهد يافت.

نظرات بینندگان