arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

کارگرانی که بیکار می شوند، آمارهای غیرواقعی که ارائه می شود و... همه چیز عالیست!

بحث تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي، بيکاري تعداد زیادی کارگر زحمتکش و نپرداختن مطالبات آنها و مشکلات واحدهاي صنعتي بحراني در استان قزوين، دردي چند ساله، کهنه و تکراري است؛ دردي که روح و جسم تعدادي نان آور و سرپرست خانواده را فرا گرفته و خانواده هاي آنها را هم متألم کرده است و اين واقعه نقطه سياهي در کارنامه صنعت مترقي و رو به رشد استان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحث تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي، بيکاري تعداد زیادی کارگر زحمتکش و نپرداختن مطالبات آنها و مشکلات واحدهاي صنعتي بحراني در استان قزوين، دردي چند ساله، کهنه و تکراري است؛ دردي که روح و جسم تعدادي نان آور و سرپرست خانواده را فرا گرفته و خانواده هاي آنها را هم متألم کرده است و اين واقعه نقطه سياهي در کارنامه صنعت مترقي و رو به رشد استان است.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب"؛ پوشيده نيست صنعت استان قزوين با پيشرفت و توسعه اي که داشته، باعث اشتغالزايي براي اقشار مختلف گرديده است، اما اين درخششها توجيهي قابل قبول براي ناچيز و کوچک شمردن مشکلات کارگران بيکار و حقوق دريافت نشده آنها نيست.

درک شرمندگي و تأمين اين کارگران در مقابل خانواده هايشان کار چندان سختي نيست؛ زيرا همه مي دانيم تهيه خوراک، پوشاک و مسکن و تحصيلات فرزندان و ديگر امور زندگي فقط به ازاي خرج کردن پول ميسر است.

اما چيزي که باعث تهيه اين گزارش شده است، ارائه آمارهاي متفاوت از تعداد واحدهاي مشکل دار و تعداد کارگران بيکار و يا حقوق نگرفته است و اينکه مسؤولان استان ارقام متفاوتي ارائه مي دهند.

آقاعليخاني رئيس سازمان صنايع و معادن استان قزوين مي گويد: استان قزوين داراي 10 شهرک صنعتي و 3 هزار و 254 واحد داراي پروانه بهره برداري است.

در سالهاي گذشته حدود 150 واحد بحراني داشتيم که با پيگيري و مساعدت مسؤولان کشوري و استاني اين ميزان به حداقل رسيده است.

وي افزود: به طور دقيق تنها سه واحد در استان قزوين بحراني مي باشد و حدود 20 واحد داراي مشکلات جدي است که بسياري از آنها ميراث دهه هفتاد است که برخي با نوسازي و دادن تسهيلات و برخي با تغيير وضعيت بايد ساماندهي شود.

وي يادآور شد: برخي واحدها مانند فرنخ و مه نخ ديگر قادر به فعاليت نيستند و ما نيز درصدديم واحدهايي که ديگر نمي توانند ادامه کار دهند و توجيه اقتصادي داشته باشند، از چرخه توليد خارج شوند که تاکنون 70 واحد را تغيير وضعيت داده ايم و با رصد دقيق و جدي مسائل کارگري در پي حل مشکلات اين کارگران هستيم.

35 واحد بحراني و دچار مشکل

معاون برنامه ريزي استاندار قزوين هم در اين مورد گفت: در حال حاضر حدود 30 واحد توليدي- صنعتي در استان قزوين داراي مشکل و 5 واحد داراي وضعيت بحراني هستند و اين تعداد در مقايسه با تعداد کل اين واحدها در استان رقم بالايي نيست.

مجيد نادري افزود: البته ما به صورت مرتب پيگير حل مشکلات واحدهاي صنعتي هستيم. هدف اين است که مشکلات در اين واحدها را شناخته و با گرفتن تدابير لازم و اقدامات ضروري نسبت به حل اين مشکلات اقدام کنيم.مديرکل کار و امور اجتماعي استان قزوين هم مي گويد: بر اساس بررسي انجام شده در دي ماه سال 87 تعداد واحدهاي مشکل دار استان 52 واحد بود که اين واحدها يک تا سه ماه حقوق نگرفته بودند.

ايماني در ادامه مي گويد: در استان قزوين 160 هزار کارگر داريم که مشکلات آنها را مي دانيم و از اين تعداد 6 هزار کارگر مشکل دارند.

آمارهاي غيرواقعي

و اما دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين آمار واحدهاي بحراني از سوي برخي مسؤولان را غيرواقعي مي داند. وي در تازه ترين سخنان خود اعلام کرده است: به نظر ما به عنوان يکي از نمايندگان جامعه کارگري استان، اگر کارگر يک واحد توليدي و صنعتي 2 ماه حقوق نگيرد و در زندگي دچار مشکل شود، آن واحد توليدي و صنعتي بحراني است و اگر مسؤولي از اين موضوع احساس تأثر و اندوه نکند، مسلم است که در رفاه زندگي مي کند.

کريمي تصريح کرد: خانه کارگر استان قزوين در سنوات گذشته بارها مشکلات صنايع و کارخانه هاي بحراني و مشکل دار استان را به صورت مکتوب به مسؤولان ارائه داده است و حتي ما خواستار مناظره با رئيس سازمان صنايع در مراکز دانشگاهي هم شده ايم که هنوز حاضر به اين مناظره نشدند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
1
افزایش بیش از 10 برابری سوخت گاز وبرق باعث تعطیلی چندین هزار کارخانه در طی 3 ماه گذشته شده که همه رسانه ها در مورد ان سکوت کرده اند!!!
در این بین کارخانه هایی که سوخت گاز زیر بنای فعالیتشان بوده بیشتر به نابودی کشیده شده اند. مانند کارخانجات تولید مصالح ساختمانی کاشی گرانیت موزاییک فولاد ولوله سازی و صنایع تولید آجر و سیمان وگچ و ....
جالب تر آنکه حتی در شهر تهران هم حداقل 10 جایگاه سوخت گاز به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های سوخت وبرق در دو هفته اخیر تعطیل شده اند! وهیچ کس صحبتی از ان به میان نمی اورد!
وحاصل آن بیکاری صدها هزار نفر در همین 2 -3 ماه اخیر بوده............
نظرات بینندگان