arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵

انتشار پیش‌نویس همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت اسکاتلند اعلام کرد پیش‌نویس قانون برگزاری همه پرسی دوم اسکاتلند از بریتانیا را هفته آینده منتشر می‌کند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، نیکولا استرجون وزیر اول اسکاتلند روز پنج‌شنبه (امروز) در کنفرانس حزب استقلال اسکاتلند خبر داد حزب وی برای مقابله با برنامه‌های حزب محافظه‌کار برای خروج سخت از اتحادیه اروپا، مبارزه می‌کند.

خانم استرجون در بخش آغازین کنفرانس سالیانه حزب خود در گلاسگو هشدار داد حزب حاکم می‌خواهد نتیجه همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را در اختیار خود داشته باشد.

وی پیش از این هشدار داده بود اگر بریتانیا خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند، این مساله خود شروعی برای برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا خواهد بود.

وزیر اول اسکاتلند خطاب به ترزا می نخست وزیر بریتانیا هشدار داد اگر دولت نتواند منافع اسکاتلند را بعد از برگزیت حفظ کند، اسکاتلند این حق را دارد که خودش تصمیم بگیرد و راه دیگری را انتخاب کند.

وی هشدار داد حزب محافظه‌کار می‌خواهد از برگزیت به عنوان جوازی برای ترویج بیگانه‌هراسی استفاده کند و از آن به عنوان پوششی برای برگزیت سخت، استفاده کنند و هرچه را می‌خواهند، تحمیل کنند.

حدود 52 درصد از مردم بریتانیا در روز سوم تیر سال جاری رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند. از این میان انگلیس و ولز رای به خروج ولی مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی اکثرا رای به ماندن دادند.

هفته گذشته نخست وزیر بریتانیا تاریخ آغاز فرآیند خروج را اعلام و گفت برگزیت سخت اعمال می‌شود که در پاسخ به آن وزیر اول اسکاتلند دیدگاه بیگانه‌ستیز ترزا می را عمیقا زشت عنوان کرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان