arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵

آمریکا: ین و یوان از ارزهای ناعادلانه جهان در برابر دلار هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری کیودوی ژاپن روز شنبه از واشنگتن گزارش داد که وزارت خزانه داری آمریکا واحد های ارزی ین ژاپن و یوان چین را از ارزهای غیرعادلانه جهان در برابر دلار معرفی کرد.

براساس این گزارش، این وزارتخانه امروز در شبه گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا با تاکید بر حفظ ارزش دلار در تجارت جهانی، افزود: ین و یوان در کنار واحد پول آلمان و تایوان، جزو اسعاری هستند که باید با دقت رصد شوند تا بتوان ارزش واقعی دلار را در برابر آنها حفظ کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا تاکید کرد: طی یک سال گذشته دلار آمریکا در برابر ارزهای ژاپن و چین با کاهش جدی و بعد از آنها در برابر ارزهای کره جنوبی، تایوان و آلمان با کاهش ارزش نسبی روبه رو بوده است، بنابراین برای اینکه این ارزها بیش از این نتوانند در یک رقابت غیرعادلانه تجاری با دلار قرار گیرند، دولت آمریکا باید همواره و حتما نوسانات ارزش مادی این ارزها را در برابر دلار رصد و بررسی کرده و به آنها اجازه ندهد در یک برتری غیرعادلانه در برابر دلار قرار بگیرند.

این گزارش افزوده است: حفظ این ارزها در فهرست ارزهای ناعادلانه جهان موجب می شود این وزارتخانه لحظه ای از آنها غافل نماند تا مازاد تجاری آمریکا با آن کشورها نیز همچنان مورد بررسی و دقت لازم قرار گیرد.

 تازه ترین آمارها نشان می دهد که ارزش ین و یوان واحد پول ملی ژاپن و چین در طی سال جاری در برابر دلار آمریکا به شدت افزایش یافت و بیشترین تقویت ارزشی را در یک دهه گذشته تجربه کرده است.

این اولین بار پس از سال 2005 میلادی است که کشورهای ژاپن و به ویژه چین ارزش پول ملی خود را در برابر دلار تقویت می کنند.

این اتفاق در شرایطی می افتد که تنها سه ماه قبل دولت چین بهای یوان را در برابر دلار آمریکا تضعیف کرده بود تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد.

روزنامه 'ژاپن تودی' چندی پیش نوشته بود که چین برای اینکه بتواند یوان را در سبد ارزی در کنار دلار و در میان پول های برتر جهان قرار دهد دست به چنین تحرکات مالی و پولی می زند.

تارنمای 'چاینا ارگ' به تازگی در گزارشی نوشت که چین آماده است تا یوان را در سبد صندوق بین المللی پول قرار دهد و برای این کار لازم است تغییراتی در ارزش این پول ملی صورت گیرد.

چین همچنین در حال افزودن بر ذخایر یوانی خود در کشورهای دیگر است و بسیاری از کشورهای اروپایی حتی انگلستان دارای چنین ذخایری از پول چین هستند و این برای اینکه یوان وارد سبد ارزی جهانی شود گام مهمی به حساب می آید.

بالا رفتن ناگهانی ارزش یوان نشان از این دارد که چین به صندوق بین المللی این پیام را می دهد که برای ملحق کردن پول ملی خود به ارزهای دیگر از شایستگی کافی برخوردار است.

چین از سال 2010 میلادی که نتوانست صندوق بین المللی پول را برای الحاق یوان به صندوق ارزی دنیا قانع کند کوشیده است تا یوان در کنار 'پوند' انگلیس، 'دلار' آمریکا، 'یورو' اروپا و 'ین' ژاپن، پنجمین ارز مهم دنیا باشد که تاکنون این مهم تحقق نیافته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان