arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵

نماینده روسیه در سازمان ملل: تنش با آمریکا در وخیم ترین حالت قرار دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «ویتالی چورکین» فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد با اعلام این مطلب افزود روابط دوران جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا، با روابط روسیه-آمریکا متفاوت است. 
 
وی در ادامه گفت: «به عقیده من، اوضاع کلی در حال حاضر بسیار بد است؛ احتمالا بدترین حالت از سال 1973 تا کنون.»
 
چورکین افزود «با وجود اصطکاک های جدی (میان دو طرف) و وجود اختلاف نظر در خصوص مسائلی مانند سوریه، ما همچنان به همکاری در خصوص سایر مسائل ادامه می دهیم و این تلاش ها، گاهی اوقات بسیار خوب پیش می رود.» وی در ادامه گفت اما این شرایط عموما در زمان جنگ سرد برقرار نبود.
 
فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد در ادامه گفت «زنجیره ای از مسائل» وجود دارد که باعث شده است روابط میان آمریکا و روسیه به سطح پایین کنونی تنزل پیدا کند. وی افزود درباره مسائل سیاسی، «نوعی کمبود اساسی احترام و کمبود ناکافی بودن گفتگوهای عمیق قابل مشاهده است.»
 
چورکین همچنین به تصمیم مشترک آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص انجام اقدامات امنیتی «به بهای روسیه» اشاره کرد و گفت آمریکا و ناتو، بسیاری از کشورهای شرق اروپا را که پیشتر عضو بلوک شوروی بودند به عنوان اعضای ناتو پذیرفته اند.
 
وی در ادامه، از خروج آمریکا از «پیمان ضد موشک های بالستیک» در سال 2001 انتقاد کرد.
فرستاده روسیه در سازمان ملل افزود یکی از «بزرگترین تحریک ها» در زمان ریاست جمهوری جرج بوش در آمریکا، پیمان سال 2008 ناتو بود که بر اساس آن تصمیم گرفته شد اوکراین و گرجستان باید به عضویت این سازمان در آیند.
 
وی گفت مهمتر از همه، درگیری هایی بود که در شرق اوکراین در ماه آوریل سال 2014 و چند هفته پس از آن رخ داد که رئیس جمهور پیشین اوکراین که از روابط خوبی با مسکو برخوردار بود، در پی اعتراضات گسترده از قدرت کنار گذاشته شد.
 
چورکین این حادثه را یک «کودتا» توصیف کرد که مورد حمایت آمریکا قرار داشت. اندکی بعد از این حادثه، روسیه اقدام به الحاق شبه جزیره کریمه به خود کرد. این اقدام روسیه باعث اعمال تحریم کشورهای غربی علیه مسکو شد.
 
چورکین همچنین در سخنان خود، به برخی از دستاوردهای مثبت در روابط آمریکا-روسیه در شرایط کنونی پرداخت  و از جمله این دستاوردها به توافق هایی در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که طی سال های اخیر حاصل شده و مورد حمایت مسکو و واشنگتن قرار داشته است. 
 
فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد در پایان اعلام کرد روسیه خواهان عادی سازی روابط با آمریکا است.
 
وی افزود: «در صورتی که تغییر دولت آمریکا به این موضوع کمک کند، بسیار خوب خواهد بود.»
چورکیهن در ادامه گفت حتی اگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یک دوره دیگر رئیس جمهور آمریکا می بود، «تحت فشار قرار می گرفت تا تلاش کند روابط را با ما به حالت عادی در آورد.»
 
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
نظرات بینندگان