arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵

کری پس از نشست لندن درباره سوریه: صریح بگویم راه پیش رو پیچیده و دشوار است/در اروپا رغبتی برای رفتن به جنگ نیافتم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری که پس از نشست لوزان به لندن آمده است پس از گفتگوهای چند ساعته با وزیران امور خارجه برخی کشورهای اروپایی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه انگلیس گفت: صریح بگویم راه پیش رو پیچیده و دشوار است اما همه راههای ممکن را برای یافتن راه حل از طریق دیپلماسی در دستور کار قرار داده ایم.
 
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: در اروپا رغبتی برای رفتن به جنگ نیافتم بنابر این با گفتگو و دیپلماسی به دنبال راه حل بحران سوریه هستیم.
 
وی در عین حال بر افزایش فشارها بر دولت سوریه و حامیان او تاکید کرد.
کری گفت: چون قدرتهایی از جنگ حمایت می کنند این جنگ ادامه یافته است.
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه در نشست لندن ایده های جدیدی طراحی شده است بر حمایت از گروههای مسلح سوریه تاکید کرد و افزود: حتی در صورت سقوط حلب هم جنگ پایان نخواهد یافت و ما از گروه‌های مخالف (تروریست ها) سوریه حمایت خواهیم کرد.
جان کری گفت: همه ما از آنچه در حلب روی می دهد و استفاده از زور و ناسزا به ارزشهایی که بیشتر کشورها به آن اعتقاد دارند شوکه ایم.
 
وی مدعی شد: بمباران حلب بزگترین فاجعه انسانی پس از جنگ دوم جهانی است و باید متوقف شود .
 
وزیر خارجه آمریکا رفتار دولت سوریه و روسیه را خارج از عرف بین المللی توصیف و ادعا کرد: آنان به بیمارستانها حمله و علیه کودکان از بمبهای شیمیایی استفاده کرده اند.
 
کری گفت: حمایت قدرتهای بزرگ از اسد موجب شده است قدرت وی حفظ شود و میزان خصومت ها نیز افزایش یابد.
 
وی افزود: روسیه وانمود می کند با تروریستها در حال مبارزه است در حالی که میانه روها را از بین می برد و به جای اعضای جبهه النصره، مواضع گروه‌های مخالف مشروع را بمباران می‌کند.
 
کری با اشاره به گفتگوهای لوزان گفت: در آنجا که روسها و ایرانی ها هم حضور داشتند گفتگوهای صریحی انجام شد و اگر روسیه موافقت کند به پای میز مذاکره آتش بس بیاید شاید بتوان با تلاشهای همگانی راه حلی یافت و آتش بس دوباره ای برقرار کرد.
 
پیش از جان کری میزبان این نشست وزیر امور خارجه انگلیس هم در سخنانی کوتاه گفت: باید همه تلاشها را برای یافتن راه حل بحران سوریه به کار گیریم.
 
بوریس جانسون افزود: از فشار آوردن به حامیان اسد همچون روسیه و ایران کوتاه نمی آییم و این فشارها را نیز افزایش خواهیم داد.

وی با تکرار حرفهای هفته پیش خود علیه روسیه که واکنشهای زیادی نیز داشت گفت: باید مقصران در حلب را به دادگاه بکشانیم.
 
وزیر امور خارجه انگلیس افزود: راه حل بحران سوریه در دست حامیان اسد یعنی روسیه و ایران است.
 
در این نشست خبری مشترک با توجه به حضور وزیر امور خارجه عربستان سعودی، درباره فاجعه قتل عام مردم یمن هم سوال شد که وی گفت: در آنجا نیز باید آتش بس برقرار کنیم.
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
برچسب ها: جنگ ، سعودی ، بمب
نظرات بینندگان