arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵

چقدر امکان تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا با افشای فایل صوتی دونالد ترامپ درباره زنان وارد فاز جدیدی شده است. پس از این افشاگری سایت ویکی‌لیکس و روزنامه واشنگتن‌پست هر یک به طور جداگانه سعی در افشای اسناد بیشتری علیه نامزدهای این رقابت کردند.

این افشاگری‌ها اما بیش از آنکه بخواهد برای کلینتون دردسرساز شود باعث شد تا ترامپ در نظرسنجی هشت درصد عقب بیفتد این درحالی بود که تا پیش از این ترامپ پا به پای کلینتون در نظرسنجی‌ها پیش می‌رفت، اما بلافاصله بعد از این افشاگری‌ها او هشت درصد در نظرسنجی‌ها از کلینتون عقب افتاد هرچند که این درصد هم اکنون به چهار رسیده است، شاید به همین دلیل است که او این روزها از طریق رسانه‌ها مدام از تقلب در انتخابات آمریکا سخن می‌گوید.

وی بیش از پیش اصرار دارد که به مخاطبان خود القا کند که قرار است در انتخابات دستکاری شود. از این رو برای بررسی احتمال تقلب در انتخابات و سازوکار این انتخابات با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

با توجه به صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه انتخابات در آمریکا برنامه‌ریزی شده است و احتمال تقلب در آن وجود دارد. مختصری درباره ساز و کار انتخابات در آمریکا توضیح دهید و بگویید آیا احتمال برنامه‌ریزی کردن انتخابات در آمریکا و تقلب در آن وجود دارد؟

تا حالا خیلی کم اتفاق افتاده که در انتخابات آمریکا تقلب صورت بگیرد و باید گفت که انتخابات در آمریکا نمونه مشابهی در دنیا ندارد و انتخاباتی دو‌مرحله‌ای است یعنی نامزدها یک مرتبه از طریق کنوانسیون‌ها انتخاب می‌شوند و کارت‌های الکترال را به‌دست می‌آورند و در مرحله بعدی برای آنکه انتخابات مشروعیت بیشتری پیدا کند زمانی را برای رأی مستقیم مردم می‌گذارند، بنابراین از طریق رأی مستقیم مردم تقلبی نمی‌تواند صورت گیرد، اما در کنوانسیون‌ها امکان تقلب وجود دارد که این اتفاق نیز خیلی کم سابقه بوده است و تنها یک بار در زمان بوش پسر و ال‌گور چنین اتفاقی افتاد و به دادگاه کشیده شد و دادگاه به نفع جورج بوش رأی داد. باید گفت که انتخابات در آمریکا جای تقلب دارد و اینگونه نیست که چنین چیزی اصلاً اتفاق نیفتد ولی احتمال تقلب در انتخابات آمریکا بسیار کم و بعید به نظر می‌رسد.

با توجه به افشاگری‌هایی که رسانه‌ها علیه هر دو نامزد انجام می‌دهند چگونه می‌توان سخنان ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات آمریکا از طریق رسانه‌ها را پذیرفت؟

این صحبت‌های ترامپ قابل قبول نیست. تنها بخشی که می‌تواند در مورد این کاندیدا اظهارنظر کند کنوانسیون‌های این دو حزب هستند. مردم نه به این موضوع می‌پردازند و نه حق آن را دارند که به این قضیه اعتراض کنند. انتخابات در آمریکا انتخاباتی منحصر بفرد است که در دنیا این شکل از انتخابات نمونه‌ای ندارد، بنابراین ترامپ اگر می‌گوید که کلینتون مقدماتی را فراهم می‌کند که انتخابات را دستکاری کند به خاطر این است که اولاً آخرین آمارها نشان‌دهنده آن است که کلینتون چهار درصد از ترامپ جلوتر است و ثانیاً در این دو مناظره چون شرکت‌کننده‌ها بیشتر از کلینتون طرفداری می‌کردند ترامپ به این موضوع اعتراض کرده است. باید گفت که در این مناظره یکی از مجری‌ها خبرنگار سی.ان.ان بود که این خبرگزاری خود متعلق به دموکرات‌هاست باید گفت اگر هم بخواهد تقلبی صورت گیرد هنوز موعد آن نرسیده است.

رسانه‌ها تا چه اندازه در انتخابات آمریکا نقش دارند؟

رسانه‌ها در انتخابات آمریکا نقش پررنگی دارند و مردم در آمریکا بسیار تحت تاثیر رسانه‌ها قرار دارند. یعنی رسانه‌ها در این کشور می‌توانند عامل جا‌بجا کننده آراء در انتخابات باشند. مردم آمریکا این ویژگی را دارند که هم گوش به حرف دولت هستند هم خیلی تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند.

آیا این امکان وجود دارد که رسانه‌ها در آمریکا سعی در به قدرت رساندن کاندیداهای مورد نظر خود داشته باشند؟

رسانه‌ها در انتخابات تاثیر زیادی دارند و اما نه به آن اندازه که بخواهند نامزد مورد نظرشان را به قدرت برسانند. هرکدام از احزاب، رسانه‌ها و روزنامه‌های خاص خودشان را دارند و همان کاری که سی.ان.ان برای دموکرات‌ها می‌کند ان.بی.سی هم برای جمهوری‌خواهان می‌کند. تاثیرگذاری این رسانه‌ها بسیار بالاست نه‌تنها در زمینه انتخابات بلکه در همه زمینه‌ها. برای مثال، اگر دولت آمریکا بگوید که با ایران هیچ معامله‌ای انجام ندهید، چون و چرا نمی‌خواهد و این معامله انجام نمی‌گیرد و مردم خیلی گوش به حرف حکومت هستند. به طور کلی رسانه‌ها در آمریکا از نفوذ فوق العاده‌ای برخوردار هستند و از همین نفوذ می‌توانند در جابه‌جایی آراء استفاده کنند.

با توجه به افشاگری‌های ویکی لیکس علیه کلینتون، و واشنگتن‌پست علیه ترامپ آیا رسانه‌ها تاکنون چنین تاثیری در انتخابات آمریکا داشته‌اند و آیا سابقه داشته که رسانه‌ای رأی یک کاندیدا را با اخبارش کم یا زیاد کند؟

خیر چنین چیزی سابقه نداشته است باید گفت که این افشاگری‌ها بر رای مردم تاثیر دارد ولی این اتفاق یک موضوع استثنایی بود. آنقدر کاندیداها دچار بی‌اخلاقی سیاسی شده‌اند که در هیچ انتخاباتی سابقه نداشته که آنقدر نامزدها نسبت به یکدیگر بی‌احترامی و افشاگری کنند؛ چنین چیزی در انتخابات آمریکا بی‌سابقه است. بنابراین این دو نامزد استثناهایی هستند که هیچ یک لیاقت رفتن به کاخ سفید را ندارد ولی به هرحال یکی از این دو انتخاب می‌شوند.

به نظر شما کدام یک از این دو کاندیدا نفوذ بیشتری در رسانه‌ها دارد و از آنها به نفع خود بهره برده است؟

هر کدام از احزاب خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خاص خودشان را دارند و به گونه‌ای نیست که یکی کمتر یا بیشتر از رسانه‌ها استفاده کند و در آنها نفوذ کنند، زیرا رسانه‌ها در آمریکا آزاد و غیردولتی هستند، بنابراین هر کدام به یک اندازه در رسانه‌ها نفوذ دارند.

با وجود افشاگری‌های اخیر رسانه‌ها علیه هر دو نامزد انتخابات در آمریکا شانس کدام‌یک را برای رئیس‌جمهور شدن بالاتر می‌بینید؟

پیش‌بینی انتخابات در آمریکا کار بسیار مشکلی است، زیرا آرای مردم بسیار مواج است و نمی‌توان از الان حدس زد که کدام یک رئیس‌جمهور می شود حتی آماری که هم‌اکنون نشان می‌دهد کلینتون چهار درصد جلوتر است نیز آمار غلطی است و آمارهایی موردی و نامشخص است و نمی‌توان گفت که ترامپ یا کلینتون کدام‌یک رئیس‌جمهور می‌شود.

منبع: آفتاب یزد
نظرات بینندگان