arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵

درباره آخرین مناظره انتخاباتی در آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اطلاعات با درج یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، نوشت: دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، آخرین دور مناظره انتخاباتی انجام گرفت. دو نامزد از دو حزب حاکم در آمریکا جمهوریخواهان (ترامپ) و دمکراتها (کلینتون) تکرار ادبیات گذشته را در این مناظره داشتند که محور اصلی آن «توهین» و «اتهام» به یکدیگر بود.

در ادامه این یادداشت که در شماره یکشنبه دوم آبان انتشار یافت، می خوانیم: فضای متشنج مناظره چنان بود که در پایان آن کلینتون خطاب به مردم آمریکا گفت، امیدوارم این دوره سیاه از رقابت انتخاباتی هر چه زودتر پایان پذیرد! و ترامپ همچنان بر مخدوش بودن سیستم کسب و شمارش آراء در انتخابات آمریکا تأکید کرد و گفت، مطمئن است در شمارش آراء در این انتخابات تقلب خواهد شد! تقلب در انتخابات موضوع روز از سوی هر دو حزب حاکم شده است. به طوری که رسانه های آمریکایی آن را محور اصلی نقد و بررسی خود در آستانه برگزاری انتخابات کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به طور معمول موجب شور و هیجان عمومی می گردد اما در این انتخابات به خاطر ادبیاتی که دو نامزد انتخاباتی به کار گرفتند و به جای ارائه برنامه و بررسی مشکلات اصلی و عمده جامعه آمریکا، محور اصلی را بر اتهام گوناگون نسبت به یکدیگر و درباره زندگی شخصی و فردی و خانوادگی قرار دادند، فضای سیاسی انتخابات به نفرت و آلودگی های اخلاقی مبدل شده است. 

گسست شدیدتر اجتماعی محصول بیش از یک سال مبارزه انتخاباتی در آمریکا شده است. به طوری که «رأی ملی» مفهوم خود را از دست داده است و آراء هر بخش با معیار گروهها و اقشار خاص از زنان و سیاه پوستان، مسلمانان، اسپانیول های آمریکائی و یا آمریکائی های ایتالیایی تبار و یا ... دیگر گروه های مهاجر به آمریکا و یا طبقه متوسط در برابر ثروتمندان میلیاردر و ...، شکاف های متعددی را ظاهر کرده است.

«ترامپ» در مناظره و همه سخنرانی های انتخاباتی، واشنگتن و سیاستمداران حاکم را فاسد خواند و سیستم مدیریت فدرال آمریکا را معیوب نامید و از آمریکا به عنوان کشوری ورشکسته سیاسی اقتصادی، ترسیم چهره کرد. 
او به جای ارائه برنامه حزبی از حزب خود (جمهوریخواه) که نامزد آنست، محور مبارزه انتخاباتی خود را پوپولیستی و ایجاد شورشی عمومی علیه حاکمیت در واشنگتن قرار داد. تا آنجا که سران حزب جمهوریخواه اعلام کردند از نماینده حزبی خود (ترامپ) در این انتخابات حمایت نخواهند کرد. رقیب ترامپ، کلینتون از حزب دمکرات نیز چندان حرف های جدیدی نداشت و خود را ادامه دهنده راه «اوباما» معرفی کرد که حداکثر در برخی موارد تصحیح اجرایی و یا «رفروم» ایجاد خواهد کرد.
واقعیت این است که این بار دوران طولانی مبارزه انتخاباتی در آمریکا مردم این کشور را به خصوص اقشار گوناگون و جوانان را خسته کرده است. این روزها اغلب آنها در برابر دوربین خبرگزاریها می گویند: «ما محاصره شده ایم تا از بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.» 
اولین نتیجه از دوره رقابت دو حزبی در مبارزه انتخاباتی این است که دیگر حاکمیت دو حزبی بر آمریکا کارآیی لازم را ندارد و آمریکا نیازمند تغییر بسوی تشکیل احزاب جدید و بیرون آمدن از سلطه حاکمیت دو حزبی (جمهوریخواهان و دمکراتها) شده است. پی آمد دیگر رقابت انتخاباتی، دلسردی عمومی در جامعه آمریکا است که انتخابات رئیس جمهور را در ساحت «ملی» و فراتر از گرایش های حزبی می دیدند، اما در این انتخابات جایگاه ملی برای انتخاب رئیس جمهور (بالاترین مقام در کشور) ضربه سختی خورده است. 
مردم آمریکا دریافته اند، هیچکدام از دو حزب حاکم برای حل مشکلات آنها، بخصوص مشکلات اقتصادی و اجتماعی برنامه روشنی ندارند و تنها به شرح و تفسیر معایب می پردازند. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بطور معمول سیاست خارجی در حاشیه قرار می گرفت، اما در این انتخابات سیاست خارجی بخصوص در دو محور روابط آمریکا با پوتین و روسیه، همچنین اوضاع بحرانی خاورمیانه از سوریه و عراق تا افغانستان، محورهای اصلی رقابت گردید. هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی برنامه و طرح روشنی ارائه ندادند.
آشفتگی انتخاباتی در آمریکا چنان شده است که اعتراض اروپائی ها، بخصوص رسانه های آن را علنی کرده است. چنین بنظر می رسد که کشورهای همراه آمریکا در اروپا از روال و مدیریت انتخاباتی در آمریکا ناراضی اند. اگرچه آن را موضوع داخلی این کشور می دانند. 
نظرسنجی ها در داخل آمریکا نشان می دهد که کلینتون با چند درصد از ترامپ پیشی گرفته است و در حالیکه رؤسای حزب جمهوریخواه از ترامپ فاصله گرفته اند، بیم آن دارند که با این انتخابات چند کرسی نمایندگی در کنگره را از دست بدهند و از اکثریت بیافتند! انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان بارز آشفتگی مدیریت کلان در این کشور است.
رئیس نمایندگان جمهوریخواهان در کنگره آمریکا در سخنرانی خود بعد از آنکه اعلام کرد دیگر از «ترامپ» حمایت نمی کند، گفت، ما در چند ماه گذشته نظرسنجی دقیقی در سراسر آمریکا انجام دادیم و براساس آن، نتیجه بدست آمده نشان می دهد از هر 10 نفر آمریکائی 7 نفرشان از مدیران کلان کشور در کاخ سفید و کنگره رضایت ندارند و خواهان تصحیح در مدیریت کلان کشورند.
*منبع: روزنامه اطلاعات، دوم آبان 1395

نظرات بینندگان