arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵

نخست وزیر ترکیه: آمریکا بین ما و تروریست‌ها انتخاب کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر ترکیه با اشاره به حضور در عملیات هوایی آزاد سازی موصل در قالب نیروهای ائتلاف ضد داعش گفت: در حال حاضر ضرورتی بر حضور ترکیه در عملیات زمینی وجود ندارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از سایت خبری هابر ترک، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره عملیات آزادسازی موصل گفت: در حال حاضر این عملیات ادامه دارد اما هنوز نیروهای ائتلاف به مرکز شهر نرسیده‌اند. درگیری‌ها چندان شدید نیست قرار است از سه محور عملیات نظامی انجام گیرد و تنها جنوب غربی شهر بازگذاشته خواهد شد.

وی  ادامه داد: در حال حاضر نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش عملیات خود را آغاز کردند. ترکیه نیز در این عملیات حضور دارد. ترکیه در عملیات هوایی شرکت خواهد کرد. در حال حاضر در عملیات زمینی پیشمرگ‌ها و نیروهای حشد شعبی که در پایگاه نظامی بعشیقه تحت آموزش قرار گرفته‌اند حضور دارند. آمریکا نیز به صورت لجستیکی از این نیروها حمایت می‌کند. برهمین  اساس در حال حاضر ضرورتی بر حضور ترکیه در عملیات زمینی وجود ندارد.

ییلدیریم اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مسائل مهم در عملیات موصل این است که با توجه به تغییرات و درگیری‌های انجام شده این نگرانی وجود دارد که نزدیک به دو میلیون پناهجو از موصل به کشورهای دیگر بروند و این بدین معناست که نزدیک به یک میلیون نفر از این پناهجوها وارد ترکیه شوند. همچنین احتمال بروز جنگ مذهبی در موصل وجود دارد.

وی ادامه داد: ترکیه نمی‌تواند در برابر هرگونه هجوم تروریست‌ها وپناهجویان به کشورش از عراق بی‌اعتنا باشد برهمین اساس تردیدی درباره هرگونه مداخله و نیز نیازی به اجازه نداریم. در حال حاضر نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) که باعث ایجاد دردسر در کشور شده است در عراق مستقر است. مقامات عراق به جای اینکه اظهارات "کینه توزانه‌ای" علیه ما داشته باشند بهتر است پ ک ک را از این کشور اخراج کنند و امنیت کشور را ایجاد کند. هم عراق و هم آمریکا اعلام کردند که پ ک ک و نیروهای کرد سوریه وابسته به آن وارد عملیات داخل شهر موصل نخواهند شد و تعهداتی در این باره داده‌اند اما این تعهدات نگرانی‌ها ما را برطرف نمی‌کند. ما برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل کشور باید هر گونه تدبیری را اتخاذ کنیم.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: ما از نیروهای "میانه‌روی" مخالف دولت سوریه حمایت می‌کنیم. هدف ما حمایت از مرزهای شهرهای کلیس، آنتپ و هاتای است.

وی درباره نقش ترکیه در منطقه گفت: هرگونه مذاکراتی درباره مسائل منطقه‌ای بدون حضور ترکیه غیر ممکن است در حال حاضر کشورهای فرامنطقه که هیچ گونه ارتباطی با مسائل منطقه‌ای ندارند در مذاکرات مشارکت می‌کنند بر همین اساس عدم حضور ترکیه که جزو کشورهای منطقه است غیر ممکن است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: "عراق و ایران باید درباره درگیری‌های مذهبی هوشیار باشند. در واقع آنچه که باعث اتحاد میان کشورهای منطقه می‌شود اسلام است. ترکیه نمی‌خواهد که جنگ مذهبی در منطقه رخ دهد."

ییلدیریم گفت: حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ویگان‌های مدافع خلق با پ ک ک یکسان است. کردهایی که در عراق و سوریه زندگی می‌کنند برادرهای ما هستند اما زمانی که صحبت از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌شود برخی تصور می‌کنند که ترکیه کردها را نمی‌خواهد ما هیچ مشکلی با کردها نداریم. اما همانگونه که به آمریکایی‌ها اعلام کردیم مگر می‌شود یک گروه تروریستی را در همکاری بایک گروه تروریستی دیگر از بین برد. باید آمریکا تصمیم خود را در این باره بگیرد. یا در کنار ترکیه باشد و یا در کنار حزب اتحاد دموکراتیک سوریه. در حال حاضر پ ک ک سلاح‌های داده شده توسط یگان‌های مدافع خلق را استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ما تصور می‌کنیم که گروه‌های تروریستی وعده‌هایی به آمریکا داده‌اند. همچنین چندی قبل روسای جمهور ترکیه و آمریکا در این باره گفت‌وگو کرده و به توافقاتی رسیده‌اند در حال حاضر پس از پایان این عملیات باید عناصر یگان‌های مدافع خلق به غرب فرات عقب نشینی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری رفراندوم در ترکیه گفت: نمی‌توان در حال حاضر تاریخ مشخصی اعلام کرد.

ییلدیریم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره احتمال انجام مذاکرات با حزب دموکراتیک خلق ترکیه گفت: با یک حزب سیاسی که مواضع خود را از مواضع گروه‌های تروریستی جدا نمی‌کند و حتی از آنها حمایت می‌کند نمی‌توان بر سر میز مذاکره نشست.

نخست وزیر ترکیه در بخشی دیگر از اظهاراتش درباره استرداد فتح‌الله گولن روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه گفت: ما درخواست خود را براساس توافق‌های دوطرفه انجام دادیم. آمریکا نمی‌تواند بگوید که برای اجرای درخواست ترکیه چه مسائلی لازم است. اعتراضی هم نسبت به مسائل مطرح شده ندارد اما ما می‌گویم تا زمانی که روند قضائی در این باره ادامه دارد وی را دستگیر کرده و از فرار آن جلوگیری کنید اما این شخص با کانال‌های تلویزیونی و روزنامه نگاران به راحتی صحبت می‌کند. ما تنها به دنبال احقاق حقوق‌مان هستیم و خواستار لطف کسی در این باره نیستیم. کسی را می‌خواهیم در برابر قانون مورد محاکمه قرار دهیم که در کودتای 15 ژوئیه تلاش کرد، اراده ملت را از بین ببرد. ما نیز به آنها اعلام کردیم که پس از پایان روند قضائی وی را تحویل بدهید. فکر می‌کنیم اگر آمریکا متحد استراتژیک ما باشد، باید این درخواست ما را اجرا کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان