arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵

بازتاب رسانه‌ای توصیه‌های رییس‌جمهور به رسانه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه‌ها پس از گذران روزهای پرخبر که بخش عمده‌ای از آن به واسطه‌ی استعفای سه وزیر دولت یازدهم شکل گرفت، روزهای نسبتا آرامی را می‌گذرانند؛ با این حال بحث معرفی گزینه‌های جدید برای وزارتخانه‌ها همچنان موضوع مورد توجه برخی رسانه‌هاست که در کنار سخنان رییس‌جمهور در «همایش روز ملی روستا و عشایر» که رسانه‌های کشور را خطاب قرار داده، در صدر صفحات اغلب روزنامه‌ها قرار گرفته است.

حاشیه‌های برنامه «هفت» و سخنان جنجالی اکبر عبدی درباره این برنامه از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه روزنامه‌های صبح امروز - شنبه -  دوم آبان ماه قرار گرفته است.

روزنامه «شرق» در صفحه نخست خود، در مطلبی با تیتر «وزیر عوض می‌شود بداخلاق‌ها می‌گویند چرا تغییر می‌دهید»، با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور در «همایش روز ملی روستا وعشایر»، به نقل این مطلب از وی پرداخته که باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد.

در بخشی از صحبت‌های حسن روحانی خطاب به رسانه‌ها آمده است: «باید رسانه‌های ما از دروغ، اتهامات، اختلاف، ایجاد تفرقه و جناح‌بندی‌های غیرضروری دست بردارند». او به تغییرات اخیر در کابینه یازدهم هم اشاره کرده و افزوده است: «اگر دولت برای ثبات وزیر عوض نکند، آن روزنامه‌های بداخلاق و سایت‌های بداخلاق می‌گویند، چرا دولت این وزرا را عوض نمی‌کند، وقتی هم دولت می‌رود تغییر ایجاد کند، همان بداخلاق‌ها می‌گویند چرا عوض می‌کند؟»

روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی  با تیتر«در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت و گاهی تغییر مدیر است» به موضوع سخنان روحانی در همایش «روزملی روستا و عشایر» درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها پرداخته است.

این روزنامه علاوه بر این، مطلب دیگری با عنوان «سه وزیر پیشنهادی در آزمون بهارستان» را منتشر کرده است و به موضوع معرفی وزرا به مجلس پرداخته است.

در این میان روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «بزرگترین مشکل کشور بیکاری است»، به بخشی از سخنان رییس جمهور درباره‌ی اشتغال‌زایی، اشاره کرده است.

روزنامه «وطن امروز» عکس و تیتر اصلی خود را به موضوع سخنان رییس‌جمهور در همایش «روز ملی روستا وعشایر» اختصاص داده و تیتر «نمی‌توانیم!» را برای این مطلب انتخاب کرده است.

روزنامه «مردم‌سالاری» نیز به بخشی از سخنان رییس‌جمهور که عنوان شده، رسانه‌ها باید از جناح‌بندی غیرضروری دست بردارند، پرداخته و مطلبی در این رابطه با تیتر«دعواهای کودکانه در کشور خاتمه پیدا کند» را منتشر کرده است.

روزنامه «شهروند» این مطلب را با عنوان «بعضی‌ها از رفتن اینترنت به روستاها خوشحال نیستند» منتشر کرده است.

روزنامه «اعتماد» نیز در بخشی از سرویس سیاست خود مطلبی با تیتر«در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر است و گاهی نیاز به تغییر» را منتشر کرده وبه موضوع اظهارنظرهای رییس جمهور درباره تغییرات اخیر کابینه پرداخته است.

معرفی وزرا به مجلس وحاشیه‌ها

روزنامه «شرق» همچنین  در سرویس سیاسی خود مطلبی با عنوان «امروز معرفی 3 وزیر جدید به مجلس» را منتشر کرده و نوشته است: امروز سه وزیر جدید به مجلس معرفی می‌شوند؛ «محمدعلی نجفی» برای وزارت آموزش‌وپرورش؛ «سیدرضا صالحی‌امیری» برای وزارت ارشاد و «مسعود سلطانی‌فر» برای ورزش و جوانان. آنها قرار است جایگزین «علی‌اصغر فانی»، «علی جنتی» و «محمود گودرزی» شوند.

در ادامه این مطلب بخشی از گفتگوی «مرتضی حاجی»، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره تأثیر این تغییرات به نفع موفقیت روحانی در انتخابات آینده آورده شده است.

روزنامه «اعتماد» نیز  در بخشی از سرویس سیاست خود، به صحبت‌های مسعود  پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی پرداخته که گفته است : «حسن روحانی  نباید تسلیم فشار مخالفانش شود و باید از وزرایش حمایت کامل را انجام دهد.»

و در ادامه اشاره ای به تاکید مسعود پزشکیان درباره ی  استعفای همزمان سه وزیر کابینه تدبیر و امید کرده و آورده است:  «مشکلات با تغییر و جابه‌جایی افراد حل نمی‌شوند؛ ممکن است بخشی از مشکلات به خاطر نحوه مدیریت باشد اما مشکل اساسی در ساختار، قوانین و همچنین منابع مالی و بسیاری دیگر از مسائل است.»

از جنجال‌های «هفت» تا سخنان اکبر عبدی و حاشیه‌های فیلم «عصبانی نیستم»

روزنامه «اعتماد» در سرویس هنر و ادبیات خود مطلبی با تیتر «فرار از بن بست فراستی» را منتشر کرده و به حضور اصغر نعیمی (کارگردان سایه‌های موازی) در برنامه «هفت» اشاره کرده و آورده است: در این برنامه، مسعود فراستی فیلم نامه سایه‌های موازی را که اقتباسی از داستان داستایوسکی بود را در حد فاجعه نامید.

این روزنامه در ادامه به نقد برنامه هفت پرداخته و آورده است : آنچه لابه‌لای همه بحث‌های درگرفته در برنامه «هفت» گم می‌شود، مساله رشد سینمای ایران و علل موفقیت و ناکامی آن است. «هفت» که می‌تواند استراتژی تعیین کند و از تریبون گسترده خود برای جهت‌دهی به سینما و مخاطبان آن استفاده کند، بی‌توجه به جریان روز سینما، این روزها راه خود را طی می‌کند. برنامه‌ای که می‌تواند با ٤٠ میلیون بیننده در میزان فروش فیلم‌های روی پرده تاثیرگذار باشد، فرصتی برای سهم‌خواهی افراد محدودی است. به نظر می‌رسد، «هفت» بهروز افخمی، ماهیت سینمایی خود را از دست داده و در هفته‌های اخیر تنها وجه سرگرمی خود را حفظ کرده است.

روزنامه «ابتکار» نیز با انتشار مطلبی با عنوان «انتقاد دوباره از ادبیات فراستی در برنامه هفت» به موضوع جدال لفظی فراستی و نعیمی روی آنتن پرداخته است.

روزنامه «وطن امروز» هم  در سرویس فرهنگ و هنر خود به موضوع عصبانیت کارگردان سایه‌های موازی از شنیدن نقد در برنامه «هفت» پرداخته است و مطلبی با عنوان «نتیجه‌ی سوبسیدی لوس» را منتشر کرده است .

روزنامه «شهروند» با اشاره به  بحث میان مسعود فراستی و اصغر نعیمی، مطلبی با عنوان «نقد موشکافانه ادبیات تحقیرآمیز»  را منتشر کرده است.

اما روزنامه «مردم سالاری» با اشاره به  صحبت‌های اکبر عبدی درباره‌ی بدهی 20 ساله فراستی به او و نقش شریفی‌نیا در عقد قرارداد با بازیگران فیلم اخراجی‌ها که در برنامه خوشا شیراز مطرح شده بود، مطلبی را باعنوان «صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی درباره شریفی‌نیا و فراستی» منتشر کرده و از وی نقل کرده ‌است: «قرارداد 40 میلیون تومانی من در «اخراجی‌های2» توسط شریفی‌نیا به 30 میلیون تومان کاهش یافت. بعدها فهمیدیم ایشان به آقای ده‌نمکی و آقایان سرمایه‌گذار گفته من قراردادها را کم می‌کنم به شرطی که  X درصد از فیلم به من بدهید. او توانست با درصدی که از آن فیلم گرفت، یک خانه مَشتی بخرد. خدا بیشتر به او بدهد. فراستی نیز 20 سال پیش 100 هزار تومان ازمن قرض گرفت وهنوز برنگردانده است.»

روزنامه «شهروند» نیز درباره‌ی این موضوع مطلبی با عنوان «گرد وخاک اقای بازیگر روی آنتن» را منتشر کرده است.

روزنامه «ابتکار» با تیتر «روزنامه قانون رفع توقیف شد»، از رفع توقیف این روزنامه بعد از 123 روز خبر داد.

روزنامه جام جم هم امروز در یادداشتی در صفحه نخست خود به موضوع «اخلاق رسانه‌ای» پرداخته است.

نظرات بینندگان