arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها/ امیدها و انگاره‌های ترمیم کابینه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تغییرهای تازه در کابینه و معرفی وزیران پیشنهادی برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان موضوع اخبار، تحلیل و گزارش های روزنامه های امروز قرار گرفت. محورهای دیگر بررسی روزنامه ها، سخنان رییس جمهوری در اراک و موضوع انتخابات آمریکا بود.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه دوم آبان 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است. 


*** ترمیم کابینه و معرفی نامزدهای وزارت
«حسن روحانی» رییس جمهوری دیروز «سید رضا صالحی امیری»، «مسعود سلطانی فر» و «فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی» را برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به ‏مجلس معرفی کرد. 

روزنامه «ایران» در یادداشت ستون «اول دفتر» خود با عنوان «هوشمندی روحانی در ترمیم کابینه» به قلم «محمدجواد حق شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره نوشت: هفته گذشته سه وزیر دولت یازدهم با انگیزه های مختلف از مسئولیت خود استعفا داده و این فرصت را برای رئیس جمهوری فراهم کردند تا او با ترمیم کابینه، به توقعات و انتظار میلیون ها رأی دهنده ای که او را به پاستور فرستادند، پاسخ دهد و با این تغییر و تحول، موجبات کارآمدی بیشتر دولت تحت مسئولیتش را فراهم آورد.

این روزنامه درباره انگیزه های مختلف وزیران برای پیاده شدن از قطار کابینه نوشت: همان گونه که همگان شاهد بودند، دولت در چند ماه اخیر در حوزه سیاست های فرهنگی در حوزه های مختلف اعم از موسیقی، کتاب، سینما و... بشدت تحت فشار بود. 

آقای علی جنتی نیز در اقدامی مدبرانه استعفا کرد تا مانع افزایش بیش از پیش فشارها به دولت شود. این در حالی بود که جدی شدن موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در بهارستان، تغییر وزیر مربوطه را ناگزیر کرده بود. 

به نوشته ایران، نارضایتی نخبگان ورزشی از وزارت ورزش هم عملکرد وزیر این حوزه را مورد تردید قرار داده و در نهایت به این منجر شد که روحانی با کناره گیری وزرایش در این سه حوزه موافقت کرده و با هوشمندی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. 

روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان «سیاست و فشار در ترمیم دولت» به قلم «عباس عبدی» فعال سیاسی در خصوص پیام های تغییرات در کابینه نوشت: پیام سیاسی این تغییر به نسبت روشن است. از یک سو نشان دادن حدی از تعامل با منتقدان و در عین اصرار به سیاست های اعلامی دولت است.

 پیام این تغییر به موافقان دولت نیز کمابیش روشن است. اینکه پاسخ مثبت حداقلی به تغییرات مجلس است. پیام آن به مردم، دفاع از ثبات سیاست ها و آرامش و امید است. ولی در مجموع به نظر می رسد که این اتفاق به همین دلایل به عنوان یک رویداد سیاسی مهم تلقی نخواهد شد.

روزنامه «مردم سالاری» هم در گزارشی با عنوان «انتظار برای ادامه ترمیم کابینه» به نقل از «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نوشت: نه گزینه ها مناسبند و نه زمان مناسبی برای تغییر است!
به باور جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با مردم سالاری، «وزارتخانه هایی مثل صنعت و معدن یا وزارت نیرو باید تغییرات اساسی می کردند. ولی وزارت اقتصاد انصافا آقای طیب نیا خوب در حال فعالیت است. اما آن دو وزارتخانه دیگر ضرورت بیشتری دارد.» 
«محسن کوهکن» عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دهم نیز به مردم سالاری گفته است که بهتر بود تیم اقتصادی عوض می شد.

روزنامه «شرق» هم در گزارشی با عنوان «غافلگیری در هفت و سی دقیقه» با اشاره به جایگزینی «فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی» به جای «محمدعلی نجفی» که تا پیش از این به عنوان گزینه احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش مطرح بود نوشت: خبر به اندازه کافی شوک آور بود. شب قبل، محمدعلی نجفی از آماده کردن برنامه های خود برای ارائه به مجلس سخن گفته بود و تا ساعت ٧:٣٠ صبح هم نام او در میان بود؛ اما به ناگاه نظر دولت تغییر کرد و این تغییر در حالی اتفاق افتاد که نه تنها فراکسیون امیدی ها، بلکه اکثریت نمایندگان مجلس، از آمدن نجفی استقبال کرده بودند. 

در ادامه آمده است: دراین میان روایت هایی هم از معرفی نشدن نجفی نیز در راهرو های پارلمان به گوش می رسد. برخی از نمایندگان می گویند، شنیده هایشان حاکی از تأثیر نظر برخی از نهادهای خارج از دولت در این تغییر است. برخی دیگر از نمایندگان هم می گویند نجفی برای نشستن بر کرسی وزارت آموزش وپرورش شرطی داشته که دولت با آن موافقت نکرده و به همین دلیل معرفی نجفی منتفی شده است.

به نوشته شرق، آنچه دراین باره به آن استناد می شود، سخنانی است که گفته می شود در شامگاه شنبه، نجفی بیان کرده و گفته برای پذیرش وزارت، تضمین هایی برای تخصیص بودجه مورد نیاز این وزارتخانه خواسته است. بودجه هایی که احتمالا برای پرداخت بدهی های معوق وزارتخانه به بازنشستگان، درخواست شده بود. روایت سوم اما براین اساس است که خود نجفی تغییر نظر داده و از پذیرش این مسئولیت انصراف داده است؛ درحالی که هیچ یک از این روایت ها، مستندات کافی برای پذیرفته شدن را ندارند. 

روزنامه «فرهیختگان» هم در گزارشی با عنوان «نجفی نیامد» نوشت: اینکه دلیل تغییر نجفی چه بوده دقیقا مشخص نیست. آنچه محرز است مخالفت منتقدان دولت با حضور نجفی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش است که نمونه آن را هم دیروز در صحن علنی به نمایش گذاشتند. مهدی زاهدی نماینده کرمان، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و... منتقدان همیشگی دولت این بار هم در تذکرات شفاهی خود به دولت برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند. 

در این میان روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «نامه ترمیم کابینه در هوای مه آلود مجلس»، با انتشار اظهارت برخی نمایندگان منتقد و مخالف دولت نوشت: با شرایط فعلی و با وجود خوش بینی دولتی ها به نظر می رسد که سه وزیر پیشنهادی کار سختی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشند. با این حال باید به انتظار نشست و تحولات روزهای آینده به خصوص جلسات آنان را با نمایندگان به نظاره نشست. 

*** بازتاب متفاوت سخنان روحانی در اراک

سخنان روز گذشته (دوم آبان) رییس جمهوری در سفر استانی استان مرکزی، بازتاب های فراوان و البته متفاوتی در روزنامه ها داشت.
«یک خط، یک رهبر و یک دولت بیشتر نداریم/ مدیریت دوگانه در ایران وجود ندارد» به نقل از روحانی در عنوان خبر روزنامه ایران برجسته شد. 
این روزنامه حضور گسترده مردم اراک در مراسم استقبال از رییس جمهوری را نشانه پیوند دولت و ملت دانست.

روزنامه اعتماد هم در تیتر گزارش خود در این زمینه نوشت: «انتقاد روحانی از انتقادها به برجام»
در متن این گزارش آمده است: این شاید سومین نوبت از گلایه های حسن روحانی از نحوه انتقاد کردن منتقدانش باشد. نخستین بار در مراسم روز ملی صادرات، سپس در مراسم روز روستا و عشایر و دیروز در سفر به اراک و در جمع مردم این شهر. درست در همان لحظاتی که نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی از دولت به مجلس فرستاده شده بود، حسن روحانی در اراک مشغول سخنرانی بود. از آنهایی که صبر کردن برای رسیدن به وعده ها را نیاموخته اند، انتقاد کرد.

روزنامه «ابتکار» هم در عنوان خبری خود به نقل از روحانی در اجتماع مردم استان مرکزی نوشت: «در ایران مدیریت دوگانه وجود ندارد»

«آدم دروغ گو و فحاش انقلابی نیست» هم عنوان روزنامه های شرق و «شهروند» به نقل از روحانی است.

روزنامه «رسالت» اما با اندکی چرخش در سخنان رییس جمهوری در عنوان خبری خود به نقل از وی نوشت: «معضل اصلی امروز، عدم رونق اقتصادی و بیکاری جوانان است». این در حالی است که روحانی در سخنان خود در جمع مردم استان مرکزی بر تلاش دولت برای رفع بیکاری و چالش های اقتصادی تاکید کرده است.

روزنامه «کیهان» هم در گزارش خبری و تحلیلی نخست خود با عنوان «درخت سیب و گلابی کاشته ایم صبر کنید میوه بدهد!» با اشاره به بخش هایی از سخنان رییس جمهوری درباره لزوم صبر برای به ثمر نشستن 

برجام و نتایج اقتصادی آن نوشت: بیشترین زمینه انتقاد به توافق هسته ای نه به خاطر بی صبری بلکه به دلیل وعده های داده شده و عدم پایبندی غرب و به خصوص آمریکا به تعهدات خویش است. 

وعده هایی که از لغو تحریم ها به صورت یک جا و در همان روز اجرایی شدن برجام سخن می گفت اما اکنون با گذشت ماه ها هنوز در موضوعاتی مثل برقراری روابط بانکی مشکل داشته باشیم و از آمریکایی ها قول پایبندی به تعهداتشان را بگیریم! 

*** حرف و حدیث ها درباره انتخابات آمریکا

نزدیک به 2 هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا زمان باقی مانده است. برخی روزنامه ها با انتشار اخبار و گزارش هایی به این موضوع توجه نشان دادند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «وارثان برجام»، نوشت: در مقطع فعلی نگارش این متن به نظر می رسد که می توان شانس هیلاری کلینتون برای پیروزی را بیشتر از دونالد ترامپ دانست اما عواملی وجود دارد که در چند روز آینده می تواند بازی را به نفع ترامپ تغییر دهد: ١- بیماری هیلاری کلینتون ٢- افشاگری های جدید علیه هیلاری ٣- عملیات تروریستی قوی داخل امریکا ٤- درگیری مستقیم نظامی امریکا.

در ادامه می خوانیم: هرچند که سخن از کدام نامزد برای ایران بهتر است زیاد در رسانه های داخلی مطرح شده است اما نباید از این نکته غافل بود که برخی از سیاست های امریکا به خصوص در منطقه خاورمیانه کلان و ثابت است و با مولفه های افراد تغییرات سینوسی نمی کند. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که برای ایران دو گزینه ترامپ یا کلینتون در حقیقت انتخاب میان بد و بدتر هستند. 

روزنامه «خراسان» هم به بحث های مطرح درباره رسوایی های اخلاقی ترامپ توجه نشان داد و در خبری با عنوان «پسر شبیه پدر»، اظهارات پسر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا در حمایت از پدرش را بازتاب داد. 
خراسان نوشت: ترامپ جونیور، پسر دونالد ترامپ، تلاش کرد تا اظهارات پدرش درباره زنان را ماست مالی کند و این صحبت های سخیف را «حقیقت زندگی» و «گفت وگوهای مرسوم مردانه» جلوه داد. 

در این میان روزنامه «ابرار» در عنوان نخست امروز خود نوشت که روحانی هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فاسد خوانده است.
روزنامه کیهان هم از وعده ترامپ برای بهبود 100 روزه وضعیت آمریکا خبر داد و در جملاتی که به نظر می رسد طعنه ای به دولت یازدهم باشد نوشت: دادن برنامه 100 روزه تنها مختص به کاندیداهای ریاست جمهوری در کشورهای غرب آسیا نیست؛ دونالد ترامپ نیز در راستای این سنت، برنامه 100 روزه ای را برای بعد از پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان