arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

نبوی: نیازمند چند حزب فراگیر هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره زمینه‌ تحقق انتخابات پرشور و اقتدار نظام با فعالیت احزاب گفت: همین رقابت جریان‌های سیاسی باعث پرشور شدن انتخابات می‌شود و تاکنون بار آن نیز بر دوش احزاب و جریان‌های سیاسی بوده است.

به گزارش انتخاب، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان انتخاباتی از سوی مقام معظم رهبری و جایگاه احزاب در انتخابات اظهار داشت: این بحث بسیار مفصل است، احزاب با اعلام یک سیاست و دستور و ابلاغ، کارشان حل نمی‌شود بلکه یک فرآیند تاریخی دارد و در جمهوری اسلامی احزاب یک فرآیندی را طی کرده‌اند.

نبوی ادامه داد: در اول انقلاب کسانی که امروز طرفدار دو آتشه حزب شده‌اند با حزب جمهوری اسلامی به شدت مخالفت می‌کردند و می‌خواستند تابلوهای این حزب را پایین بیاورند به طوری که سر به تن آن نباشد اما امروز همان افراد و جریان‌ها تغییر کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امروز به دو یا سه جریان سیاسی عمده تبدیل شده‌ایم و بنابراین هنوز زمان داریم که دو سه حزب با بدنه اجتماعی فراگیر شکل بگیرد؛ البته این این نکته باید فرآیند تاریخی خود را طی کند.

وی با بیان اینکه با یک سیاست و ابلاغ فعالیت حزبی ما اصلاح نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر حزب به معنای واقعی نداریم بلکه یکسری تشکل داریم هرچند ممکن است برخی احزاب سراسری داشته باشیم اما حزب به معنای احزاب غربی که در کل کشور بدنه اجتماعی تأثیرگذاری دارند و از احزاب‌شان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، ما چنین چیزی نداریم و برای رسیدن به آن نیز فاصله داریم.

نبوی در پاسخ به این سوال که آیا با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات فعالان حزبی باید به سمت ایجاد احزاب فراگیر بروند، گفت: این مسئله طوری است که با صرف گفتن و بحث کردن انجام نمی‌شود بلکه فرآیند تشکل‌های سیاسی توأم با تجربه و گذشت زمان است و مردم و فعالان سیاسی باید ضرورت آن را احساس کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما این همه جریان اصولگرا داریم که درون همین جریان، تشکل‌های مختلفی وجود دارد اما در حال حاضر احساس ضرورت نمی‌کنند که تبدیل به یک حزب شوند، البته ائتلاف اصولگرایان موضوع دیگری است.

وی درباره زمینه‌های تحقق انتخابات پرشور و اقتدار نظام با فعالیت احزاب اظهار داشت: همین رقابت جریان‌های سیاسی باعث پرشور شدن انتخابات می‌شود و تاکنون بار آن نیز بر دوش احزاب و جریان‌های سیاسی بوده است.

نبوی در عین حال افزود: این مسئله با داشتن چند حزب فراگیر فاصله دارد و تشکل‌های سیاسی که در جریان اصولگرا هستند باید با هم جمع شوند و یک فعالیتی را انجام دهند یا احزاب اصلاح‌طلب و جریان اعتدال نیز می‌توانند همین حالت را داشته باشد.

سید مرتضی نبوی در حال حاضر مدیرمسئول روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، او عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت اول میرحسین موسوی بوده است، نبوی در زمان شاه فعالیت‌های سیاسی داشته و مدتی نیز در زندان‌های حکومت پهلوی حبس بوده‌است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان