arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

درخواست قطع ید برای سارق میلیاردی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان تهران برای سركرده باند سرقت‌های میلیاردی از خانه‌های شمال پایتخت به جرم ارتكاب ٣٩ فقره سرقت درخواست قطع ید كرد. او مردی ٣٢ ساله است كه پیش از این سابقه كیفری نداشت اما طی یكسال با همدستی ٥ مجرم دیگر ابتدا خانه‌های گرانقیمت را زیرنظر می‌گرفت و سپس در نیمه‌های شب از طریق بالكن و پنجره‌ها وارد آنها می‌شد. از آنجا كه او شناخت خوبی درباره فرش‌ها دارد، بیشتر فرش‌های ابریشم خانه‌ها را سرقت می‌كرد و آنها را از طریق باربرها به دست مالخرهای كرمانشاه و كرج می‌رساند. 

به گزارش اعتماد، متهم كه پس از شناسایی از طریق دوربین‌های مداربسته یكی از خانه‌ها از سوی پلیس دستگیر شد، همراه سایر اعضای باند با شكایت ١٦ مالباخته روبه‌رو شده است كه تعدادی از آنها در زمان وقوع سرقت‌ها در خانه‌های خود خواب بودند اما به دلیل حرفه‌ای عمل كردن سارقان، متوجه آنها نشدند. سرقت طلا و ظروف نقره‌ای گرانقیمت نیز بخش دیگری از جرایم متهمان را شكل می‌دهد كه بیشتر مالباخته‌ها خواستار بازگشت آنها شده‌اند.

رسیدگی به این پرونده روز گذشته در شعبه هشتم دادگاه كیفری استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده در حالی انجام شد كه هر ١٦ مالباخته خواستار قطع ید متهم شدند. یكی از آنها كه حادثه باعث ریختن موهای دخترش شده است، گفت: «پس از این حادثه دخترم افسردگی شدید گرفت و تمام موهای سرش ریخت طوری كه او را پیش چندین دكتر بردیم اما هیچ كسی نتوانست درمانش كند. سارقان از من میلیون‌ها تومان فرش و طلا دزدیده‌اند. من تقاضای قطع ید سركرده باند را دارم.» 

مالباخته‌ای دیگر نیز كه دندانپزشك است، گفت: «من هنگام سرقت‌ها در یكی از روستاهای دورافتاده كشور كار می‌كردم. همسرم تماس گرفت و گفت سارقان به خانه مان دستبرد زده‌اند. خیلی نگرانش شدم برای همین هواپیما گرفتم و خودم را به تهران رساندم. سوالم این است كه آیا این سارقان كه میلیون‌ها تومان مال ما را با خود بردند، وجدان ندارند؟» پس از درخواست قطع ید از سوی او، شاكی دیگری هم كه این حادثه باعث ایجاد ترسی ماندگار در دخترش شده است، پشت جایگاه ایستاد و گفت: «من و دخترم با هم زندگی می‌كردیم اما این سرقت باعث شد او دچار ترس و اضطراب شدیدی شود تا آنجا كه خانه‌مان را زیر قیمت فروختیم و به جای دیگری رفتیم. متهم فرش‌های ابریشم و طلاهای ما را دزدیده و من درخواست قطع ید او را دارم.»

با ثبت شكایت مالباخته‌ها، نوبت به متهم رسید. او به ارتكاب ٣٩ فقره سرقت اعتراف كرد و گفت: «قبل از انجام سرقت‌ها در كار خرید و فروش ماشین بودم. پس از مدتی با همكاری ٥ نفر دیگر باند سرقت را تشكیل دادم. قرار شد از خانه‌های بالاشهر مثلا در الهیه سرقت كنیم. روش كارمان این بود كه خانه‌هایی كه درهای‌شان باز بود یا بالكن‌های‌شان حفاظ مناسبی نداشت را انتخاب می‌كردیم و مدتی آنها را زیرنظر می‌گرفتیم. سپس در نیمه‌های شب، وقتی مالباخته‌ها در خانه‌های‌شان خواب بودند از طریق بالكن وارد می‌شدیم و فرش‌های ابریشم، طلا‌ها و ظروف‌های نقره‌ای را می‌دزدیدیم و از طریق ماشینی كه در نزدیكی محل سرقت پارك شده بود، با خود می‌بردیم. در بعضی از سرقت‌ها مالباخته‌ها در خانه نبودند. پس از انجام سرقت‌ها، فرش‌ها را بسته‌بندی می‌كردیم و از طریق باربرها به دست مالخرهای‌مان در كرمانشاه و كرج می‌رساندیم. » 

براساس كیفرخواست صادره از سوی دادستانی، ارزش اموال سرقتی ٦ میلیارد تومان برآورد شده است كه متهم درباره آن گفت: «چون فرش‌ها و طلا‌ها سرقتی بودند مجبور بودیم آنها را زیر قیمت بفروشیم برای همین مبالغ هنگفتی نصیب ما نمی‌شد. » در پایان دادگاه قضات وارد شور شدند تا رای نهایی را صادر كنند. براساس قانون مجازات اسلامی، در صورت تحقق ١٦ بند از جمله رسیدن سارق به بلوغ شرعی، هتك حرز (محل نگهداری مال)، آگاهی سارق از حرام بودن مال و... سرقت حدی محرز و متهم در مرحله اول به قطع چهار انگشت دست راست محكوم می‌شود.
نظرات بینندگان