arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

کودکان سوری؛ نیروی کار در کارخانه‌های تولیدی‌ پوشاک ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس گزارش‌ها، کودکان و بزرگسالان سوری در تولیدی‌های پوشاک در ترکیه با دستمزد‌های ناچیز مشغول به کار هستند.

به گزارش انتخاب، بر اساس گزارش‌ها، کودکان سوری مهاجر در ترکیه برای تولیدی‌های لباس انگلیسی کار می‌کنند. همچنین، برخی از مهاجران بزرگسال در تولیدی‌های "مانگو" و "زارا" مشغول به کار هستند.

این در حالی است که تمامی این تولیدی‌ها اعلام کرده اند بر نیروهای کار خود نظارت دارند و اجازه نمی‌دهند از کودکان و مهاجران سوء استفاده شود. برخی از این تولیدی‌ها نیز اعلام کردند در خط تولید ترکیه آن‌ها هیچ کارگر مهاجری را مشاهده نکرده اند.

با این‌حال، خبرنگاران بی‌بی‌سی 7 کارگر مهاجر سوری را در یکی از کارخانه‌های این تولیدی‌ها رویت کرده اند. این کارگران دستمزدی کمتر از 1 پوند در ساعت می‌گیرند که از حداقل دستمزد ترکیه نیز کمتر است. آن‌ها اعلام کردند از جانب فردی که در خیابان با وی آشنا شدند به استخدام این تولیدی‌ها درآمدند.

یکی از این کارگران درباره وضع اسفناکشان در محل کار گفت: "در صورتی که هر اتفاقی برای یک سوریه‌ای بیفتد، آن‌ها (مسئولان تولیدی) وی را مانند تکه پارچه‌ای بیرون خواهند انداخت."

جوانترین آن‌ها نوجوانی 15 ساله است که بیش از 12 ساعت در روز مشغول اتو کشیدن لباس‌هایی است که برای انگلیس فرستاده خواهند شد.

مسئولان یکی از این تولیدی‌ها اعلام کرد نتایج این گزارش بسیار مهم و غیرقابل قبول است. آن‌ها اعلام کردند هر مهاجر سوری که در این شرکت کار می‌کند را به صورت رسمی و دائمی استخدام خواهند کرد.

یکی دیگر از این تولیدی‌ها اعلام کرد باید از کودکان سوری حمایت مالی کافی شود تا بتوانند به تحصیل بپردازند. بر اساس اظهارات مسئولان این تولیدی پوشاک، مهاجران بزرگسال نیز باید تا زمان یافتن شغل، حقوق دریافت کنند.

با این‌حال، شرایط کاری برای کارگران این تولیدی‌‎ها بسیار دشوار است. بسیاری از این کارگران در معرض مواد شیمیایی سمی قرار دارند که در تغییر رنگ پارچه‌ها استفاده می‌شوند.

خبرنگاران بی‌بی‌سی در منطقه دیگری از ترکیه نیز چنین شرایطی را مشاهده کردند. آن‌ها اعلام کردند در مناطق دیگر نیز کارگران سوری و کودکان 10 ساله ترکیه‌ای نیز مشغول به کار هستند.

نظرات بینندگان