arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

زیباکلام: انقلاب ایران آمریکا ستیز نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: انقلاب ایران آمریکا ستیز نبود، کاری به آمریکا نداشت و به دنبال صدور انقلاب هم نمی گشت.

به گزار ش ایسنا، صادق زیباکلام ظهر امروز طی سخنانی در دومین نشست سالانه « انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت» با اشاره به سفر امام (ره )  به عراق به فرانسه در واپسین ماه های عمر حکومت پهلوی و مخالفت برخی از همراهان ایشان با حضور امام (ره) درسوریه اظهار کرد: در آن زمان این بحث مطرح شده بود که امام به دلیل آغاز فعالیت ها و تظاهرات مردم در کشور از عراق نقل مکان کند تا در کشوری حضور داشته باشد که بتواند به راحتی مصاحبه و گفت و گو انجام دهد و پیام خود را به مردم ایران برساند که در این زمینه خود امام پیشنهاد رفتن به سوریه را داد اما همراهان ایشان با این استدلال که سوریه هم مانند عراق کشوری دیکتاتور است و اجازه حضور خبرنگاران برای مصاحبه با  ایشان را نمی دهد ،  کشور فرانسه را که در آن زمان نسبت به انقلاب ایران موضعی بی طرفانه داشت را برای نقل مکان امام پیشنهاد کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان ایران مانند همین اواخر که  کشورهای عربی دست به انقلاب زده بودند بدل به تیتر یک اخبار دنیا شده بود و هر دو سه شب یکبار نام ایشان در صدر رسانه های جهان قرار می گرفت و به همین دلیل دولت فرانسه نیز ابتدا اجازه به انجام مصاحبه با امام ره و ایراد سخنرانی از سوی ایشان را نمی داد در نهایت با فشار افکار عمومی دولت فرانسه وادار به عقب نشینی شد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره ماجرای ملاقات برژینسکی با اعضای دولت موقت در آبان ماه 78 اظهار کرد: در آن ملاقات خود برژینسکی به عنوان دومین مقام عالی رتبه کاخ سفید اظهار کرد که دولت آمریکا به دنبال جنگ با انقلاب اسلامی نیست و حکومت جدید را پذیرفته است هر چند که خود را متحد شاه می دانسته و آن حکومت را ترجیح می داده اما امروز به این نتیجه رسیده که مردم ایران از آن حکومت راضی نبودند و به دنبال  نظام تازه ای می گشتند.

وی ادامه داد: وقتی آن ملاقات به پایان رسید و اعضای دولت موقت از جمله مهندس بازرگان و دکتر ابراهیم یزدی و نیز شهید مصطفی چمران از الجزایر  به ایران بازگشتند در روزنامه ها و مطبوعات آن زمان با آنها مقابله شد و انتقاداتی صورت گرفت که چرا این هیأت ایرانی به ملاقات آنها رفته است درحالی که اجازه ای از امام برای این ملاقات نداشته است.

وی با اشاره به واکنش مهندس بازرگان نسبت به انتقادات وارد شده به دولت موقت در این ملاقات اظهار کرد: مهندس بازرگان تنها یک جمله در برابر منتقدان رفتار دولت موقت ارائه داد و آن این بود که گفت نه من امیرعباس هویدا هستم و نه امام خمینی، محمدرضا پهلوی که لاز م باشد برای کوچکترین کارهایم از رهبری اجازه بگیرم.

نویسنده کتاب ما چگونه ما شدیم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی اساسا کاری به آمریکا نداشت اظهار کرد: انقلاب ایران به دنبال صدور خودش نبود و کاری هم به کار آمریکا نداشت و در پی آمریکا ستیزی هم نمی گشت. اما ما نیز از این واقعیت نمی توانیم فرار کنیم که در ابتدای انقلاب و پس از گذشت چند ماهی از آن تغییراتی اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد کنیم که انقلاب را به سوی آمریکا ستیزی کشاند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمریکا ستیزی هم اکنون بدل به بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران شده است اظهار کرد: مشکلی که الان با آن مواجه هستیم این است که آمریکا ستیزی به بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران بدل شده و اگر آن را از جمهوری اسلامی بگیریم دیگر چیزی از نظر ایدئولوژیک برای ارائه ندارد.

قرار بود در این نشست پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی کند که با ارسال پیامی به این نشست، علت حضور نیافتن اش را کسالت جسمانی عنوان کرد.
نظرات بینندگان