arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

برنامه وزارت علوم برای ارتقاء بین المللی 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: براساس ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور تکالیف، وظایف و پروژه های اولویت دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست اعضای کمیته اولیه نظارت و هماهنگی بر ارتقای 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر به تراز بین المللی گفت:  براساس ابلاغ معاون اول  محترم رئیس جمهور تکالیف، وظایف و پروژه های اولویت دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص شده است که وظیفه ارتقای دانشگاهها در سطح بین المللی به معاونت آموزشی وزارت علوم محول شده است و این معاونت نقشه راه و برنامه لازم را در این راستا تدوین کرده است.

وی افزود: پتانسیل و توانایی لازم برای ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه کشور به تراز بین المللی وجود دارد زیرا هم اکنون  نیز براساس رتبه بندی "شانگ های" دو دانشگاه کشورمان یعنی دانشگاههای تهران و صنعتی امیرکبیر در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و براساس رتبه بندی لایدن نیز 14 دانشگاه ایرانی در میان دانشگاههای برتر دنیا هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: برای رسیدن به هدف تعیین شده باید رقابت پذیری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در سطح بین الملل بیشتر شود و این مراکز حضور موثرتری در معادلات بین المللی علم و دانش داشته باشند که در این راستا توجه به کیفیّت آموزشی و پژوهشی  و تجهیز ساختار های پژوهشی از جمله آزمایشگاههای علمی ضروری است.

دکتر شریعتی گفت : شاخص های لازم برای ارتقای بین المللی دانشگاهها انتخاب و به دانشگاهها ابلاغ شد و 23 دانشگاه و 16 پژوهشگاه آمادگی خودرا برای حضور در این برنامه اعلام کردند که پس از بررسی های نهایی اسامی دانشگاههای برگزیده وزارت علوم تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح 10 سال زمان در نظر گرفته شده است و سالانه 400میلیون تومان اعتبار مالی مورد نیاز است که در مقایسه با نتایج طرح،بودجه وزارت علوم ودر مقایسه با کشورهای دیگر، هزینه زیادی نیست.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در راستای اجرای این طرح و در طول ده سال ، 3500 واحد فعال پژوهشی در قالب هسته های علمی، انجمن های علمی و قطب های علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی مجری طرح و دیگر موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور شکل خواهند گرفت تا ماموریت های مشخص پژوهشی را دنبال کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسرافزود: برای اجرای این طرح باید دانشگاهها و پژوهشگاههای مجری، ساختارچابک و کارآمدی را ایجاد کنند، ردیف بودجه مستقلی را در نظر بگیرند و به طور مستمر بر اجرای طرح نظارت شود که در همین راستا به زودی کمیته ای با حضوربرجسته ترین نخبگان دانشگاهی تشکیل خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید برای اهمیت و مزایای این طرح گفت: در طول اجرای این طرح،دانشگاهها و پژوهشگاههای منتخب خواهند توانست از محل قرار داد با بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات، تشکیل شرکت های دانش بنیان،فروش مالکیت فکری و پتنت و اجرای دوره های مشترک با دانشگاههای خارجی، درآمد اختصاصی خودرا افزایش داده و از اتکا به بودجه دولت بکاهند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان