arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

بررسی گزینه های تثبیت بازار نفت توسط روسیه و اوپک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گزینه های مختلف تثبیت عرضه در بازار جهانی را با هدف مناسب شدن قیمت ها بررسی می کنند.

نوواک روز دوشنبه پس از شرکت در نشست سران اوپک با عنوان «مذاکرات انرژی روسیه و اوپک» در جمع خبرنگاران گفت: تعلیق رشد تولید نفت یا کاهش آن به عنوان گزینه های احتمالی بررسی خواهد شد.


خبرگزاری ایتارتاس از وین به نقل از وزیر انرژی روسیه نوشت: گزینه ها و ساز و کارهای مشارکت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای یافتن راهکار مشترک برای حل مسائل بازار جهانی نفت در مذاکرات بررسی خواهد شد.


نوواک گفت: اکنون مذاکرات داخلی اوپک در برگیرنده بررسی پیشنهادهای مختلفی است تا در اجلاس ماه نوامبر این سازمان در باره آنها بحث و تبادل نظر شود و در مورد ساز و کارها و شاخص های کاهش تولید نیز ارقام مشخصی مطرح می شود و در باره آنها گفت وگو خواهیم کرد.


وزیر انرژی روسیه همچنین خاطرنشان کرد: ارقام برای تولید مورد بررسی قرار می گیرد و میزان مناسب برای حجم عرضه و تقاضای نفت پیش بینی می شود.


نوواک در ادامه از توافق روسیه و اوپک برای همکاری در عرصه اطلاع رسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به تولید نفت خبر داد و گفت که مسکو خواهان دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه است.


وی همچنین از نشست دو روزه روسیه و اوپک با موضوع تجزیه و تحلیل اطلاعات نفتی خبر داد که هفتم آبان ماه در وین آغاز می شود.


نوواک همچنین ضمن اشاره به مذاکرات خود با همتایای سعودی و قطری در ریاض که دیروز برگزار شد، اظهار کرد: درک مشترکی وجود دارد و ما اقدام هایی را که برای ایجاد توازن و تعادل در بازار نفت اتخاذ می شود، تایید می کنیم، زیرا گفت وگوها تاثیر مهمی در نشست آتی خواهد داشت.



براساس آمارهای موجود، روسیه که در ماه جاری میلادی (اکتبر) با روزانه 11 میلیون و 200 هزار بشکه نفت بزرگ ترین تولید کننده جهان و بالاتر از عربستان و آمریکا ایستاده است به درآمدهای ارزی صادرات در این بخش برای پویایی اقتصادی و طرح های توسعه صنایع نفت و گاز نیاز دارد.


درآمدهای نفتی روسیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015 با 38 درصد سقوط به 14 میلیارد و 93 میلیون دلار کاهش یافت که بیشترین رکورد شکنی منفی از سال 2004 است، در حالیکه حجم صادرات نفتی حداقل چهار درصد بیشتر شده است.


مسکو تا پیش از جریان سقوط آزاد بهای نفت که در چهار سال گذشته از بیش 100 دلار تا کانال 30 دلار هم پایین آمد، تمایلی به همکاری گسترده با اوپک در تنظیم بازارهای جهانی را نداشت، ولی در سال 2016 چند دور مذاکرات در این زمینه برگزار کرده و در صدد است این روند را ادامه دهد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: اوپک
نظرات بینندگان