arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵

قالیباف : از تیترهای روزنامه همشهری علیه دولت متنفرم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای قالیباف با حضور در مجمع نمایندگان تهران از تیترهای روزنامه همشهری علیه ایران اعلام برائت کرد.

به گزارش انتخاب، علیرضا رحیمی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری  نشست مجمع نمایندگان تهران با محمدباقر قالیباف و معاونان او در شهرداری تهران گفت: با توجه به این‌که نشست دیروز نخستین جلسه در این راستا بود، نگاه تعاملی میان مجلس و شهرداری تهران در اولویت قرار داشت و آن‌چنان که پیشتر اعلام شد، موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دستور جلسه قرار نداشت.

او با بیان این‌که نگاه مجمع نمایندگان و کمیته‌های این مجمع به مسائل مختلف کارشناسی و موضوعی بود، به برخی نکاتی که در این نشست به‌عنوان عضو کمیته حقوقی و سیاسی مطرح کرده، پرداخت و گفت: در بحث حقوقی مطرح کردیم که شورای‌عالی استان‌ها با وجود ظرفیت‌هایی که بنابر قانون اساسی به‌منظور ارائه طرح به مجلس دارد، کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده و از این ظرفیت به نفع شوراهای شهر و شهرداری‌ها استفاده نشده و درخواست کردیم از ظرفیت حقوقی شهرداری تهران برای کمک به حل این مشکل استفاده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برخی نکات سیاسی مطرح شده در این نشست، با تاکید بر این‌که این نکات ارتباطی به معاونان شهرداری نداشته و مشخصاً مربوط به عملکرد شهردار تهران است، گفت: نکته نخست مربوط به انتقادی بود که نسبت به رویکرد شهرداری به دولت مطرح شد و اعلام کردیم که چرا رویکرد شهرداری تهران نسبت به دولت، رویکرد تخریبی است که به‌عنوان دلیل این مدعا نیز به برخی تیترهای منفی و تخریبی روزنامه همشهری علیه دولت در ماه‌های اخیر اشاره شد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دیگر مربوط به فضای عمومی شهر تهران بود که در جهت تخریب دولت بکار گرفته می‌شود و تاکید کردیم که مردم فراموش نمی‌کنند در اوج مذاکرات ایران با ۵+۱ بیلبوردهای شهر تهران علیه تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بود و شهرداری تهران نیز از پذیرش این مسئولیت شانه خالی کرد اما این توجیه برای مردم قابل پذیرش نبود.

او همچنین به برخی پاسخ‌های قالیباف در واکنش به این انتقادها اشاره کرد و گفت: شهردار تهران تاکید کرد که در هیچ دوره‌ای نگاه جناحی نداشته و همواره تنها متر و معیار ارزشی او انقلاب و ارزش‌های انقلابی بوده و هیچگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا را به صورت گزینشی تفکیک نکرده است.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قالیباف همچنین نسبت به تیتر روزنامه شهرداری اعلام برائت کرد و گفت که تیتر روزنامه همشهری مورد تایید شهرداری نیست و بنابر شاهد یکی از معاونان شهرداری تهران که در جلسه حضور داشت، قالیباف پیش از حضور در جلسه مجمع نمایندگان به‌صورت تلفنی به مدیر روزنامه همشهری اعلام کرده که از تیترهای این روزنامه علیه دولت متنفر است.

او ادامه داد: ما به ایشان گفتیم این هم به حسابی شهرداری تهران و کارنامه شما نوشته می شود و مهم این است که رویکرد تعاملی با دولت را در عمل هم نشان دهید. نکته ای که آقای قالیباف مطرح کردند این بود که تعامل و همکاری و روابطی که با آقای روحانی و وزرای کابینه یازدهم وجود دارد در هیچ دوره ای از دولت ها چنین فتحی از همکاری وجود نداشته است. لذا نگاهشان این بود که تقویت روابط شهرداری و دولت را پیش بردیم و در حال حاضر روابطمان در بهترین سطح ممکن است.

رحیمی اضافه کرد: نکته دومی که مطرح کرد بحث فعالیت های انتخاباتی و سیاسی شهرداری تهران است که شائبه انتخاباتی بودن را در پی دارد. این که شعار جهاد ادامه دارد را مطرح کنیم و المان هایی که آورده می شود، المان های مدیریت شهری باشند مساله ای بود که مورد پرسش قرار گرفت. این مساله مورد اعتراض بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس هم بوده است. آنها هم اعتراض کرده بودند که اگر شعار می دهید که جهاد ادامه دارد چرا هیچ ردی از دفاع مقدس در این شعار وجود ندارد و کارنامه شهرداری به عنوان مصادیق این شعار آورده می شود.

این عضو فراکسیون امید اظهار کرد: نکته دیگری که مطرح شد انتصاب های اخیر در شهرداری است خصوصا این که 8 نفر از جمعیت پیشرفت و عدالت در مناصب مختلف در سطوح مدیریتی نصب شده اند. در حالی است که این افراد در ستاد انتخاباتی آقای قالیباف هم فعال بوده اند و این موضوع قابل کتمان نیست؛ به علاوه اینکه در سرای محلات هم واحدی را به خانه جهاد اختصاص داده‌اند.

او ادامه داد: این مسائل شائبه شبکه سازی و حرکت به سمت یک انتخابات وسیع را به ذهن می رساند، ما از آقای قالیباف درخواست کردیم به عنوان مدیری که کارنامه ارزشمندی در دهه 60 دارد این شائبه ها را جبران کند یا پاسخگو باشد. ایشان در پاسخ گفتند که من نه جناحی فکر می کنم و نه اعتقادی به آن دارم فقط مسائل ارزشی را مدنظر دارم.

این نماینده مجلس درباره تحقیق و تفحص از شهرداری نیز گفت: انتصابات جزو محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری نبوده است؛ یکی از مسائل، مسائل مالی دیگری مسائل تراکم و مساله تغییر کاربری جزو این محورها بوده است. اطلاعاتی همین که ممکن است شهروندان در بین تحقیق و تفحص مطرح کنند می تواند در مجموعه تحقیق و تفحص قرار گیرد ولی نکته مهمی که وجود داشت، نگاه آقای قالیباف به مجمع نمایندگان تهران و مجلس بود که نگاه سازنده ای بود اما تا به حال از این نگاه استفاده نشده و شهرداری نتوانسته از ظرفیت های مجلس به اندازه کافی استفاده کند.

رحیمی در پاسخ به اینکه نمایندگان تا حد از پاسخ های شهردار قانع شدند گفت: آقای قالیباف همان دیروز برخورد تند تلفنی با مدیر روزنامه همشهری داشته اند اما مساله این است که اینها به حساب شهرداری نوشته می شود و تیترهای همشهری را به حساب شهرداری علیه دولت می گذارند. اگر تنفری علیه تهدیدات های منفی در رابطه با دولت وجود دارد باید در عمل نشان داده شود.

این نماینده مجلس در پایان متذکر شد: با توجه به فرصت کمی که وجود داشت عملا به همه سوال ها پاسخ داده نشد و فقط به چند سوال در حوزه سیاسی پاسخ داده شد. همچنین قرار شد که کمیته مشترکی تشکیل شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان