arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵

57 درصد دختران افغانستان پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنرانان مراسم روز جهانی دختر با بیان اینکه 57 درصد دختران افغانستان پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند، اظهار داشتند: با سواد‌سازی دختران با ارزش‌تر از سایر ارزش‌ها است.
به گزارش انتخاب، مراسم روز جهانی دختر و افتتاح نخستین آهنگ «ترانه دختر» امروز (سه‌شنبه) به همت «موسسه موسیقی افغانستان» با همکاری «موسسه حمایت از کودکان» در «باغ بابر» کابل برگزار شد.

سخنرانان این مراسم با تأکید بر اینکه دولت برای حمایت از دختران و زنان تلاش کند، گفتند: وزارت آموزش و پرورش معاون ریاست آموزش و پرورش ولایت‌های کشور را از بین زنان تعیین کرده است.

زنان مدیران مدارس دخترانه می‌شوند

«اسدالله حنیف بلخی» وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه دختران افغانستانی مظلوم نیستند، گفت: برخی دختران و زنان افغانستان هنوز هم در مناطق دور دست کشور مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

بلخی افزود: عدم آگاهی از فرهنگ دینی و ملی کشور سبب آزار و اذیت زنان می‌شود که تعداد زیادی از مردم افغانستان به آن در تعامل هستند.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش معاون ریاست آموزش و پرورش ولایت‌های کشور را از بین زنان تعیین کرده است.

وزیر آموزش و پرورش از تعیین مدیران زن در مدارس دخترانه خبر داد و اظهار داشت: تعداد زیادی از زنان و دختران افغانستان با آغاز این روند تشویق به مدرسه رفتن شده‌اند.

اسدالله حنیف بلخی در پایان سخنان خود گفت: وزارت آموزش و پرورش متعهد است تا از حقوق دختران حمایت کرده و آنها را به سمت آموزش و تحصیل سوق دهد.

در زندگی دختران تغییر ایجاد شود

در همین حال «مژگان مصطفوی» معاون نشریات وزارت اطلاعات و فرهنگ در این محفل با تأکید بر اینکه با سواد‌سازی دختران با ارزش‌تر از سایر ارزش‌ها است، گفت: وزارت آموزش و پرورش و دولت افغانستان باید تلاش کنند تا تغییر در زندگی دختران و زنان ایجاد کند.

مصطفوی با بیان اینکه زنان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، افزود: ما زمانی به جامعه سالم دست می‌یابیم که زنان و حقوق آنها مورد احترام قرار گیرد.

وی در پایان از دولت وحدت ملی خواست تا زمینه‌های شغلی و تحصیلی را برای دختران افغانستان آماده کند.

50 درصد تشکیلات انستیتوت موسیقی افغانستان را دختران تشکیل خواهد داد

«احمد سرمست» رئیس موسسه موسیقی افغانستان نیز در این محفل گفت: 3 دهه جنگ در افغانستان زنان را بیشتر در مظلومیت قرار داده است.

سرمست افزود: در شرایط کنونی نیز زنان با چالش‌های متعددی مواجه هستند و با خشونت‌های جنسی و سایر موارد دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: به زودی 50 درصد تشکیلات موسسه موسیقی افغانستان را زنان تشکیل خواهد داد.

57 درصد دختران پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند

همچنین «آنا مریکل لامکین» رئیس موسسه حمایت از کودکان در این محفل با بیان اینکه 57 درصد دختران افغانستان پیش از سن 18 سالگی ازدواج می‌کنند، گفت: دشوار‌ترین مشکلات فرا روی زنان و دختران افغانستان قرار دارد.

لامکین با بیان اینکه ازدواج‌های پیش از وقت سبب مشکلات زیادی برای دختران کشور شده، ابراز داشت: بیشتر دختران افغانستان به شکل اجباری ازدواج می‌کنند.
در پایان این محفل سرود‌های زیبای افغانستانی و موسیقی نیز اجرا شد.

منبع: فارس
برچسب ها: افغانستان
نظرات بینندگان