arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵

وزارت بهداشت: مرگ بیش از ۳۷۴ هزار نوزاد در سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حریرچی با بیان اینکه با توجه به افزایش مرگ ومیرهای زودرس، مرگ نوزادان هم قابل توجه بوده است، گفت:‌ ۳۷۴ هزار و ۸۲۷ نوزاد در سال ۹۴ فوت کرده‌اند.

به گزارش انتخاب، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه هیچ نظام بهداشتی نمی‌تواند از مرگ جلوگیری کند، اما می‌توان امید به زندگی را افزایش داد، اظهار داشت: رسالت نظام سلامت کاهش مرگ ومیرهای زودرس است.  اغلب مرگ و میر‌ها در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام اینکه در سال ۹۴، ۳۸۵ هزار نفر فوت کرده‌اند، گفت:‌ این در حالی است که مرگ ۲۱۲ هزار فرد زیر هفتاد سال و  ۹۸ هزار فوتی زیر ۵۰ سال را داشتیم.

حریرچی با بیان اینکه با توجه به افزایش مرگ ومیرهای زودرس، مرگ نوزادان هم قابل توجه بوده است، گفت:‌ ۳۷۴ هزار و ۸۲۷ نوزاد در سال ۹۴ فوت کرده‌اند.

وی همچنین در مورد پیگیری مرگ افراد در بیمارستان‌ها است، اضافه کرد: برای هر مورد مرگ در بیمارستان‌ها وزارت بهداشت نباید پاسخگو باشد و باید کمیته مرگ و میر تشکیل شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد بحث سپرده‌گذاری وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هیچ گونه سپرده‌گذاری در هیچ بانکی انجام نشده است.

حریرچی ادامه داد: ۴۶ درصد علت اصلی مرگ ومیر‌ها در سال گذشته، بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، ۹ درصد تصادفات، ۴ درصد بیماری مضمن تنفسی. ۳ درصد دیابت و ۱۸ درصد علت‌های دیگر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۸ هزار فوتی حوادث جاده‌ای زیر ۵۰ سال سن هستند، گفت: این نشان دهنده این است که میزان زیادی امید به زندگی را از دست می‌دهیم.

حریرچی توضیح داد که پیش از این در دنیا به بیماری‌های ساده توجه نمی‌شد، اما از بعد از دهه هشتاد به بیماری‌های ساده مثل کمر درد و افسردگی توجه شد.

او در مورد رتبه بندی بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای مردان؛ حوادث جاده‌ای، درد کمر و افسردگی در صدر قرار دارد و اختلال مصرف دارو، اختلال اضطرابی، دیابت و سقوط از میزان کمتری در میان مردان برخوردار است.

به گفته وی این در حالی است که اختلال افسردگی، درد کمر برای زنان در صدر قرار دارد و زنان در حوادث جاده‌ای بر اساس آمار ارائه شده کمتر از مردان آسیب می‌بینند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان