arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

شجریان به صحنه بازمی‌گردد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رضا شجریان به روی صحنه باز می‌گردد! این خبری بود که رایان فرزند کوچک او اعلام کرد.

به گزارش انتخاب، شجريان فقط يك خواننده سنتي نيست. شجريان تنها استاد موسيقي نيست. شجريان اسطوره‌اي در ذهن بسياري از مردم ايران است. نواي او را بايد ضميمه تاريخ ايران كرد و به آن باليد. هنوز شايد در ذهن برخي افراد ميانسال، قرائت قران شجريان در دهه ۳۰ كه از راديو خراسان پخش مي‌شد، باقي مانده باشد و شايد هنوز تقديرنامه رتبه نخست در مسابقات تلاوت قرآن كشوري در کتابخانه شجريان حفظ شده باشد. در سال ۵۷ هم به نشانه اعتراض به سياست‌هاي رژيم طاغوت از حضور در مراكز موسيقي انصراف داد تا همراه ملت به مبارزه با آن نظام بپردازد و در نهايت نیز باید به ربناي شجريان اشاره کرد كه ‌مهمان سفره‌هاي افطار مومنان بوده و حالا دیگر قدمتي سی و چند ساله پيدا كرده است. اين همراهي با ملت بدون پاسخ نماند؛ چنانكه وقتي تصوير او با سر تراشيده منتشر شد، بسياري از دوستدارانش براي اعلام همراهي خود با او تصميم به تراشيدن موهاي سر خود گرفتند. اما بودند آناني هم كه صداي شجريان را بر نمي‌تابيدند و هر از چندگاهي از قانوني سخن مي‌گفتند كه در ذهن خود آن را تصويب كرده بودند و هنرمند سرشناس جامعه را سدي در برابر اهداف خود مي‌دانستند، اما استاد در كشور خود ماند تا نشان دهد صداي و نواي او براي مردم ايران است.

مهمان ۱۵ ساله قصد رفتن دارد

آن روز تلخ از اذهان فراموش نمي‌شود كه كنسرت شجريان در ارمنستان لغو شد و او براي نخستين‌بار از «مهمان ۱۵ ساله» سخن گفت؛ ‌مهماني كه ناخوانده بود و عنوان سرطان متاستاتيك كليه چپ را داشت. شجريان در نوروز ۹۵ اين‌گونه به معرفي ‌مهمانش پرداخت:«خود من هم با يك مهمان ۱۵ ساله سال‌هاي سال‌است كه آشنا هستم و دوست شديم با همديگر و الآن هم من به خاطر همان اينجا ايستاده‌ام و طبق دستور ايشان موهاي سرم را هم كوتاه كردم و بچه حرف‌گوش‌كني شدم و چند وقت ديگر هم در اينجا هستم، چون آرامش خوبي دارم و خيلي راحتم اينجا، براي اينكه با اين مهمان بتوانيم به تفاهم برسيم ان‌شاءا.... به تفاهم كه رسيديم، راه مي‌افتم مي‌آيم به سراغ شما هم‌ميهنان عزيزم و كارهاي هنري‌ام را دنبال خواهم كرد.»

پس از پيام نوروزي استاد محمدرضا شجريان كه با سر تراشيده و تاييد تلويحي بيماري ايشان و طي مراحل درمان اين بيماري همراه شد، طيف وسيعي از چهره‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي كشور، موجي از همراهي با اين استاد آواز ايران‌زمين را در پيش گرفتند كه دامنه اين واكنش‌ها از شهرام ناظري، عليرضا افتخاري، عليرضا قرباني تا علي دايي و طيف وسيعي از ورزشكاران، بازيگران و سياسيون را شامل می‌شد؛ واكنش‌هايي كه تماما سرشار از متن‌هاي كوتاه و بلند احساسي و آرزوي سلامتي براي اين استاد بود. اما پسر كوچك استاد خبري داد كه مبارك و خوشحال‌كننده بود. رایان شجريان عنوان كرد كه پدر سلامتي خود را باز يافته است و اين خبر شايد بهترين خبري بود كه در روزهاي ابتدايي آبان از سوي فرزندش اعلام شد. رايان مي‌گويد:«بايد فقط به خوب شدن پدر فكر كنيم، همان‌طور كه ما گاه براي مبارزه با غم‌هايمان به آواز او گوش مي‌دهيم. حال پدر خوب است و با معالجاتي كه اينجا در حال انجام است، باز هم پدر سلامتي خود را پيدا كرده و به زودي هم روي صحنه برمي‌گردد.» فرزند دوم و كوچك استاد محمدرضا شجريان كه حضور رسانه‌اي كمتري دارد، پس از آنكه بيماري سرطان استاد اوج گرفت و پيام نوروزي اين موسيقیدان كشورمان با سري تراشيده منتشر شد، سرش را براي همراهي با پدر تراشيد و در طول مراحل درمان همراه اين خواننده برجسته كشورمان بود. در روزهاي اخير كه مراحل درمان استاد شجريان پيگيري مي‌شد، خبرهاي جسته و گريخته‌اي درباره آخرين وضعيت استاد به گوش مي‌رسيد و اكنون رايان شجريان رسما سرعت گرفتن روند بهبودي نسبي استاد شجريان را تاييد كرده و در اين باره نوشته است:«پدر روحيه بسيار خوبي دارند. بسيار مثبت هستند و مثل هميشه خنده بر لبانشان هست. ما يا بهتر بگوییم عاشقان پدر، بايد فقط به خوب شدن پدر فكر كنيم، همان‌طور كه ما گاه براي مبارزه با غم‌هايمان به آواز او گوش مي‌دهيم.» فرزند استاد شجريان افزوده است:«حالا نوبت ماست كه با انرژي مثبت و دعاي خيرمان به او روحيه‌اي دو برابر بدهيم. حال پدر خوب است و با معالجاتي كه اينجا در حال انجام است، باز هم پدر سلامتي خود را پيدا كرده و به زودي هم روي صحنه برمي‌گردد».

نظرات بینندگان