arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵
در نشست مشترک خبری با همتای فنلاندی

روحانی: سفر رییس جمهوری فنلاند آغاز خوبی برای توسعه روابط است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهوری از وجود اراده جدی میان ایران و فنلاند برای توسعه روابط خبرداد و گفت: تردید ندارم که سفر رییس جمهوری فنلاند و هیات همراه آغاز خوبی برای توسعه روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با سائولی نینیستو که در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی ضمن خوشامدگویی به رییس جمهوری فنلاند و هیات همراه افزود: علیرغم اینکه به دلیل مسائل تحریم، روابط اقتصادی دو کشور در سال های گذشته در سطح مطلوبی نبوده، این دیدار آغازی برای توسعه روابط میان دو کشور خواهد بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: در ماه های اخیر شاهد حرکت رو به رشد در زمینه روابط اقتصادی بین دو کشور بوده ایم که بعد از این سفر و اسناد توافقی که به امضا رسید، شاهد توسعه روابط اقتصادی خواهیم بود.
روحانی اظهار داشت: ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد که می توان در زمینه های انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، محیط زیست، کشاورزی و جنگلداری برای توسعه روابط دو کشور اقدام کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه روابط بانکی و اعتبار صادراتی می تواند پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی باشد، در این سفر تصمیم گیری شد تا در زمینه بانکی دو کشور، شاهد روابط خوب باشیم.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: همچنین در زمینه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری های پیشرفته بویژه در زمینه آی. سی. تی، شرایط مطلوبی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد.
روحانی اضافه کرد: در زمینه توریسم و گردشگری نیز دو طرف اظهار علاقه کردند که روابط دو کشور توسعه یابد و در آینده پروازهای مستقیم و همچنین اتصال راه آهن ایران به هلسینکی از طریق باکو–مسکو و روابط راه آهنی که ایران با قزاقزستان، روسیه و ترکیه دارد، انجام شود.

وی اظهار داشت: ظرفیت روابط بین ایران و اتحادیه اروپا در مباحث امروز مورد تاکید قرار گرفت، بویژه بعد از شرایط برجام و اراده ای که در طرف اتحادیه اروپا برای توسعه روابط اقتصادی، علمی و فناوری وجود دارد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین دو کشور درباره موضوعات بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق شهروندی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی گری و تروریسم گفت وگو کردند.
روحانی با بیان این که مسئله منطقه و شرایطی که امروز در عراق، سوریه، لیبی و یمن حاکم است نیز جزو مباحث امروز بود، اضافه کرد: همچنین ضرورت کمک به کشورها برای مبارزه با تروریسم، همکاری های سیاسی برای پایان بی ثباتی در منطقه، مساعدت برای کمک به مردم و مسائل نوع دوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان