arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

تعطیلی بخشی از فعالیت های ایرنا در خلا وزیر ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درست بعد از استعفای علی جنتی و درحالی که وزارت فرهنگ و ارساد اسلامی در دوران خلاء بی وزیری بسر می برد، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، خبرگزاری دولت در اقدامی سووال برانگیز برخی فعالیت های خبری برون مرزی خود را تعطیل کرده است.
 
به گزارش «انتخاب» ، بخشی از فعالیت خط های خبری برون مرزی این خبرگزاری موسوم به ایرنای انگلیسی( برای مخاطبان انگلیسی زبان) و موسوم به ایرنای عربی ( برای مخاطبان عرب زبان)، بعد از نزدیک به چهاردهه فعالیت موفق در بعد از انقلاب، درست از چند روز پیش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی وزیر شد، تعطیل شده اند.

براین اساس خط های خبری ایرنای انگلیسی و ایرنای عربی که حاصل زحمات مدیریت و کارکنان ایرنا در دهه های گذشته بوده و برای مخاطبان خارجی، 24 ساعته خبر منتشر می کردند، از این پس فقط 12 ساعت فعالیت دارند که به این ترتیب عملا میدان  برای رقبای داخلی این رسانه رسمی دولت و نظام خالی گذاشته شده است.

این درحالیست که به دلیل اختلاف ساعت ایران با کشورهای عربی و بخصوص اروپایی، خوانندگان و مخاطبان ایرنای برون مرزی در این مناطق عمدتاً در همین ساعات تعطیلی یعنی از 9 شب به بعد به این خط های خبری مراجعه می کنند.

سووال برانگیزی این اقدام بیشتر از این جهت است که محور روابط خارجی دولت تدبیر و امید، ارتباط و تعامل سازنده به جهان خارج است آن هم در یکی از بدترین و بحرانی ترین دوران منطقه تحت اشغال تروریستها و زیاده خواهی کشورها.

به این ترتیب با تعطیلی بخشی از فعالیت برون مرزی ایرنا، تریبون خبری تعاملی دولت با خارج از کشور عملاً تضعیف و محدود می شود.مدیریت ایرنا باید پاسخ بدهد که چرا دولت را از ارتباط رسانه ای موثر با خارج محروم و تضعیف کرده است؟ آن هم درست در ایامی که وزیر ارشاد استعفا داده که می توانست چند روزی صبر شود و بعد از رای اعتماد وزیر جدید در هفته آینده با نظر ایشان تصمیم گیری کند مگر آنکه تصمیم وزیر جدید اهمیتی نداشته باشد. 
 
وسوال برانگیزی بیشتر از این جهت است که ایرنا که درعرصه داخلی در سالهای اخیر رقابت با خبرگزاری های نوتاسیس را به علت سوء مدیریت خود از دست داده بود(کافیست به مراکز رتبه گذاری رسانه های جهان مراجعه کرد تا متوجه شدکه رسانه اصلی دولت براثر سوءمدیریت چه رتبه تاسف باری درمیان سایت های خبری داخلی دارد) و تنها وجه ممیزه و ممتازش همین خطوط خبری برون مرزی بود، که این هم با این تصمیم نابخردانه و مشکوک مدیریتش، به نفع رقبای خود که کمتر از یک دهم عمر این سازمان80 ساله عمردارند، تمام می شود.

مدیریت کنونی ایرنا، به این منطق رسانه هایی از جنس خبرگزاری ها واقف نیست که خبرگزاری ها به عکس مطبوعات، رسانه هایی 24 ساعته هستند که مدام بایستی خبر منتشر کنند کما اینکه ایرنا  درسه چهار دهه گذشته حتی در دولت هیاتی و تخصصی گریز احمدی نژاد این چنین بود و 24 ساعته پیوسته و بدون وقفه خبر رسانی می کرد.

در بدبینانه ترین حالت اقدام یادشده ایرنا را می توان تلاش مدیریت این سازمان در جهت تضعیف این رسانه رسمی نظام و به نفع برخی خبرگزاری های مورد حمایت ارگان هایی که برخی مسوولان کنونی ایرنا از شاغلین آنها بودند، دانست.

وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همین اقدام ایرنا را می تواند برای تلقی مدیریت ویژه ی آن کافی بداند و اقدامات لازم را در این سازمان به نفع دولت و کشور انجام دهد.هوشمندی که در دکتر صالحی امیری سراغ داریم ما را به بهترین تصمیم در این مورد امید می بخشد تا ایرنا این راند را هم نبازد!

این درحالیست که ضعف سنگین خبرگزاری ایرنا در دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف، زبانزد خاص و عام شده است ، به طوریکه بسیاری معتقدند این خبرگزاری بیش از آن که حامی دولت باشد، به حامی برخی دستگاهها مانند شهرداری تهران بدل شده است.
نظرات بینندگان