arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت خبر داد:

تداوم تحریم عمره به علت افزایش قیمت از سوی عربستان

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اجرای طرح جدید عربستان مبنی بر دریافت 2 هزار ریال سعودی از عمره‌گزارانی که برای بار دوم به این سفر می‌روند، گفت: با توجه به اجرای طرح افزایش قیمت از سوی عربستان، تحریم عمره از سوی ایران همچنان تداوم خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اجرای طرح جدید عربستان مبنی بر دریافت 2 هزار ریال سعودی از عمره‌گزارانی که برای بار دوم به این سفر می‌روند، گفت: با توجه به اجرای طرح افزایش قیمت از سوی عربستان، تحریم عمره از سوی ایران همچنان تداوم خواهد داشت.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز در دیدار با روحانیان و کارگزاران حج استان خراسان شمالی، با اشاره به تعطیلی حج امسال، اظهار کرد: بنای ما بر این بود که امسال حج صورت گیرد؛ زیرا رهبر معظم انقلاب مسؤولیت کار را به نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج و زیارت واگذار کرده بودند و ما هم تمام تلاش خود را برای اعزام باعزت زائران ایرانی به حج به کار بستیم.

وی ادامه داد: با وجود این سعودیها در دور نخست مذاکرات با تأخیر عمل کرده و بعد هم وزیر سابق حج عربستان به دلیل ضعفهایی که داشت نمی‌توانست تصمیم‌گیری کند و حاضر به حل مشکلات موجود نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه مسأله روادید یکی از این موضوعاتی بود که ما حاضر به دریافت آن در کشور ثالث نبودیم، خاطرنشان کرد: مسأله دوم سفر هوایی بود و با توجه به اینکه ایران امکانات سفر هوایی زائران خود را داشت، معنا نداشت از ظرفیت کشور دیگری استفاده کنیم.

وی افزود: امنیت مشکل دیگر برای اعزام زائران ایرانی بود که باید با توجه به تعطیلی سفارت ما در عربستان حل و فصل می‌شد اما طرف سعودی در دور نخست مذاکرات تفاهم‌نامه سالهای گذشته را آورده و خواستار امضای آن بود در صورتی که ما نمی‌توانستیم چنین تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: بعد از شروع به کار وزیر جدید حج عربستان دو مشکل روادید و سفر هوایی برای زائران ایرانی حل شد اما سعودی‌ها مسأله سوم را نمی‌پذیرفتند و مذاکره از موضوع امنیت قطع شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار کرد: برخلاف برخی مطالب و شایعات، در مذاکره با سعودیها به هیچ عنوان بحث به مراسم برائت و دعای کمیل حجاج ایرانی نرسید و به طور کلی در تفاهم‌نامه ارائه‌شده از سوی طرف سعودی هم موضوع برائت وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وجود سلسله اشکالات در تفاهم‌نامه پیشنهادی طرف سعودی، پذیرش آن برای ما به مصلحت نبود، افزود: طرح مواردی چون ممنوعیت دیدار مقامهای حج و زیارت ایران با مقامهای سایر کشورهای اسلامی در تفاهم‌نامه نشان می‌داد که سعودی‌ها بنا نداشتند ما امسال به حج برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار کرد: ما تفاهم‌نامه عربستان با سایر کشورهای اسلامی را هم ملاحظه کردیم، بخش زیادی از آن با تفاهم‌نامه ما مشترک بود اما برای کشور ما سلسله شرایط خاصی را گذاشته بودند که تبعیض‌آمیز بود.

وی با بیان اینکه ما در تعطیلی حج نقشی نداشتم و تمام تلاش خود را برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج امسال انجام دادیم، تصریح کرد: برای حج آتی هم ما مصمم به انجام حج با رعایت اصول و عزت خود هستیم و آن را دنبال می‌کنیم.

برقراری مجدد عمره منوط به لغو طرح جدید افزایش قیمت از سوی عربستان است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه افزود: در زمینه سفر عمره هم هدف ما برگزاری آن است اما مشکل جدید این است که اخیراً عربستان با توجه به مشکلات مالی خود اعلام کرده به‌ جز افرادی که نخستین حج عمره خود را برپا می‌کنند سایر کسانی که سفر دوم و یا بیشتر عمره آنها است باید مبلغ 2 هزار ریال سعودی معادل حدود یک‌ میلیون و 900 هزار تومان موقع ورود به عربستان پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: اگر این طرح اجرایی شود، برای زائران سال نخست مشکلی پیش نمی‌آید اما با توجه به اینکه مسؤولان اجرایی، اعضای ستاد و سایر دست‌اندرکاران عمره ماهیانه ویزا می‌گیرند باید برای هرکدام از این افراد برای هر نوبت ورود 2 هزار ریال سعودی پرداخت کنیم که بدون شک بر روی قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد؛ در حالی که سال‌های پیش با همین قیمت مردم را به عمره می‌بردیم.

وی ادامه داد: تاکنون کشورهای الجزایر، مصر و مغرب رسماً سفر عمره را به دلیل افزایش قیمت تحریم کرده‌اند و در چنین اوضاعی به مصلحت کشور و مردم ما هم نیست اقدام به برگزاری عمره کنیم.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر برای برقراری دوباره سفر عمره یا باید عربستان طرح جدید افزایش قیمت خود را لغو کند و یا برای تصمیم‌گیری بهتر و منطقی مذاکره کند.

وی تصریح کرد: اگر این مشکلات حل شوند سفر عمره راه‌اندازی می‌شود؛ اما اگر سعودی‌ها آن را حل نکنند سفر عمره زائران فعلاً انجام نشده و باید صبر کنیم و ببینیم در آینده چه می‌شود.

تجمع میلیونی اربعین عامل افتخار جهان اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در مورد سفر عتبات عالیات هم اظهار کرد: در مورد عتبات هدف ما توسعه و افزایش اعزام زائران شیعه و سنی است؛ زیرا امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان است.

وی افزود: اخیراً برادران اهل سنت در کردستان از ما خواستند تا در قالب کاروانی به سفر عتبات عالیات بروند که کاروان آنها به‌ خوبی اعزام شد و حتی مقبره ابوحنیفه و سایر شخصیت‌های اهل سنت در بغداد را هم زیارت کردند و استقبال خوبی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت خراسان شمالی هم اهل سنت هستند، اضافه کرد: در این استان هم برای اعزام زائران اهل سنت آمادگی داریم.

وی در ادامه با اشاره به عزم سازمان حج و زیارت برای افزایش شمار زائران اربعین حسینی، تصریح کرد: البته هنوز زیرساخت‌های کشور عراق آماده پذیرش جمعیت زیاد نیست؛ اما تلاش می‌کنیم امکانات بهتری برای زائران فراهم کنیم که در این راستا در بخش اسکان اقدامات مناسبی صورت گرفته و هفته آینده نخستین هتل بین‌المللی در کربلا به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه هتلی در کنار صحن حضرت زهرا(س) در نجف در حال ساخت است که اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: افزون بر این موضوع بهداشت و سرویس‌دهی تغذیه‌ای برای ما مهم بود که در این بخش هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استقبال از سفر اربعین در استان و کشور رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم هر اندازه که می‌توانیم نرخ سفر عتبات عالیات را تعدیل کنیم تا افراد بیشتری به زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) مشرف شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه اکنون راهپیمایی اربعین مهم و گسترده شده و افزون بر شیعیان، اهل سنت ایران و کشورهای دیگر از این راهپیمایی استقبال گسترده‌ای می‌کنند، افزود: به فضل الهی مراسم اربعین به آیینی با جنبه بین‌المللی تبدیل شده و همه استکبارستیزان عالم و محبین اهل بیت عصمت و طهارت را در کنار هم جمع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تجمع میلیونی اربعین موجب افتخار جهان اسلام است، تصریح کرد: اهل سنت ما و کشورهای دیگر محب اهل بیت(ع) هستند و باید توجه داشته باشیم حساب وهابیت از اهل سنت جدا است؛ زیرا وهابیت جزء اهل سنت نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: خدا، پیامبر و کتاب آسمانی مشترک به همراه عشق به اهل بیت(ع) می‌تواند همه مسلمانان را متحد کرده و جبهه ضد استکباری وسیعی را در سطح دنیا تشکیل دهد.

نظرات بینندگان