arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
در گفت و گو با «انتخاب»‌ مطرح شد،

خصوصیات متفاوت صالحی امیری به روایت عضو فراکسیون امید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طیبه سياووشي نماینده عضو فراکسیون امید و کمیسیون فرهنگی مجلس تحولات اخیر در کابینه را در دو بخش کلیات و موردی بررسی کرد. 

او در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» افزود : بطور کلی ضروریست بجای تحولات ساختاری و گسترش بخش های اداری در همه سازمانها و وزارتخانه ها به محتوا و نیازهای روز و بر اساس واقعیات مخاطبان هر یک  توجه و برنامه ریزی شود. متاسفانه ناکارآمدی وزارتخانه ها در پاسخگویی به مطالبات مردم و کندی پیشرفت در کارها تاییدی بر این معضل می باشد. از دلایل این معضل: 

۱ـ  محدود و گاهی فقدان نظام مند بودن ارتباط وزارتخانه ها با دانشگاههاست، در حالیکه داشگاهیان از معتبرترین منابع در میان مردم می باشند. 

۲ـ  مشکل دیگر بی توجهی و اطلاع نداشتن از مطالبات واقعی و به روز مردم است. متاسفانه معیارهای بخشنامه ای هرگز پاسخگوی نیازهای واقعی مردم نبوده است. 

۳ـ فقدان توازن دراستخدام و بکارگیری نیروهای متخصص زن و مرد بویژه در سطوح بالای تصمیم سازی؛ موضوعی که در عمل شاهد غیرواقعی بودن و ناکارآمدی بسیاری از مشکلات و معضلات همه سازمانها و وزارتخانه های دولتی است. 

۴ـ بسط ارتباطات بین المللی از اهمیت زیادی برای هر سه وزیر برخورداراست. متاسفانه در کل، فقدان روابط بین المللی در سطح روابط مردمی (مدارس، دانشگاهها، سینما و هنر، مد و لباس، فرهنگ ، ...) منجر به جامعه ای بسته شده که تنها منبع ارتباطش با خارج از مرزها، از طریق اینترنت است. جامعه نیاز به پویایی دارد و ارتباط و اطلاع از جوامع دیگر و تجربیاتشان هم در تقویت هویت ملی و هم در رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک می کند. 

سياووشی خاطر نشان کرد : مسؤلان با بسط و تسهیل  ابن ارتباطات در همه سطوح مردمی، مدنی و سمن ها ضمن برخورداری از مشروعیت و محبوبیت بیشتر قادر به نظارت بهتر و مؤثرتر بر روند فرهنگی جامعه خواهند بود. 

او افزود : در بحث کلان در حوزه فرهنگ، در کشور ما اظهار نظر زیاد اما کاملا کلی و گنگ ارائه می شود. مهم انست که بدانیم ایا وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر خواهد داشت تا بحث فرهنگ را از ریشه بررسی و برای جامعه امروز معیارها و راه کارهای مثبت و سازنده بیابد و یا همچنان قرار است بدون توجه به بحث هویت افراد به سیاست های بخشنامه ای و خارج از محدوده قانون اساسی ادامه دهد.  

سياووشي تصریح کرد: این رویکرد پاسخگوی نیازهای واقعی فرهنگی ملت ایران نبوده و شرایط فرهنگی کشور را پیچیده تر و آشفته تر کرده و باعث اشاعه و عادی شدن، دروغ، ریا، فساد و حتی خودسانسوری شده است

وی افزود: فقدان شناخت درست مسؤلان فرهنگی و سیاستگذاران از مردم و واقعیات  و نیازهای روز فرهنگی ــ دینی جامعه، نادیده گرفته شدن حقوق مشروع مردم بر اساس قانون اساسی و آشفتگی و سردرگمی فعالان حوزه های فرهنگی در کشور بدلیل شفاف نبودن قوانین و نیز خطوط قرمز برای فعالیت های فرهنگی و سیاست های سلیقه ای و موردی از جمله مشکلات فرهنگی ای است انتظار میرود در این دوره جدید به آن سامان داده شود . 

او در این زمینه به مساله لغو برنامه های فرهنگی ــ هنری مجوز دار؛ کنسرت ها، نمایشگاههای لباس و حجاب، اشاره کرد و گفت باید دید  قرار است چه راه حلهایی ارایه شوند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه وضعیت فرهنگ در کشور آسیب پذیر است ، ادامه داد: بطور یقین این معضلات را نمی توان بدون درنظر گرفتن مسؤلیت و عملکرد نهادهای فرهنگی و دینی دیگر در کشور که از بودجه هایی بسیار فراتر از وزارت ارشاد برخوردارند، حل کرد. بنابراین لازمست راههای قانونی پاسخگو کردن این نهادها به مردم بررسی و اجرا شود و بعد سهم وزارت ارشاد را از معضلات فرهنگی کشور محاسبه کرد. 

سياووشي با این مقدمه اظهار داشت :  بعید می دانم با تغییر وزیران تحولی اساسی در وضع فرهنگ و هنر کشور بتوان ایجاد کرد، بخصوص که مسایل فرهنگی در ایران از حساسیت بیشتری برخوردار است و متاسفانه حلقه ها و عوامل ذینفوذ هر یک بر اساس تعابیر خود از اسلام همواره سعی در به چالش کشیدن سیاست های فرهنگی دولت منتخب مردم دارند. تا زمانیکه دولت و مجلس تکلیف خود در برابر اظهار نظرهای غیررسمی ــ که معمولا به هیچ منبعی پاسخگو نیستند ــ را مشخص نکند از هیچ وزیری در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نمیتوان انتظار معجزه داشت.   

او در ادامه با اشاره به سابقه آقای صالحی امیری در حوزه فرهنگ اذعان داشت : خوشنامی و خوشفکری ایشان بویژه اعتقاد وی به گفتگوی فرهنگی میان نهادها و دستگاههای مختلف در کشور و نیز موضوع بسیار مهم «امنیت فرهنگی» که جای کار بسیار در کشور ما دارد، ایشان را فردی مناسب برای این سمت می دانم.

خصوصیات منحصر به فرد صالحی امیری به روایت عضو فراکسیون امید

سياووشي ضمن ابراز امیدواری نسبت به تاثیر سیاست های صالحی امیری بر گفتگوی فرهنگی گفت: امیدوارم این سیاست ها بتواند بسترهای لازم را برای حل معضلات اصلی و ریشه ای فرهنگ که در ابتدا ذکرشد فراهم کند. تا زمانیکه این بسترسازی فرهنگی صورت نگیرد چالش های کشور در حوزه فرهنگ و هنر همچنان ادامه خواهد داشت.  

سياووشی در ارتباط با تغییرات اعمال شده در وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید کرد جای تحولات ساختاری در نظام آموزشی دانش آموزان باید روی محتوا و نظام ارتباطی مثبت و سازنده با دانش آموزان بیشتر کار شود. متاسفانه طی حدود ۴ دهه گذشته شاهد تغییرات مکرر شکلی و حذف دروس و یا محتواهایی اساسی در نظام آموزشی بوده ایم  

او در این مورد به بیان مثال هایی نظیر حذف بخش غنی ادبیات این سرزمین مانند اشعار بزرگانی همچون حافظ، سعدی، فردوسی، حذف ساعات درسی انشاء و عدم توجه کافی به ساعات ورزش و همچنین  فقدان محیط های مناسب تعامل نوجوانان و جوانان از یک و یا هر دو جنس برای یادگیری مهارت های زندگی  و بی توجهی و فقدان آگاهی درباره مشکلات سنی، خانوادگی و اجتماعی نوجوانان پرداخت .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  به مساله کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت : بسط ساعات انشاء و مطالعه و یا اختصاص ساعاتی برای مطالعه آزاد در برنامه های هفتگی الزامی است.

عضو فراکسیون امید در حوزه ورزش و تحولات ضروری در این حوزه با توجه به تغییر وزیر گفت : لازم است روی چندین محور تلاش جدی صورت گیرد از جمله سرمایه گذاری بیشتر روی ورزش حرفه ای و قهرمانی زنان، تعیین معاون و مدیران ارشد از میان زنان، جدی گرفتن ورزش در مدارس و برنامه هایی برای ورزش های همگانی و گروهی در سطوح حرفه ای، فراهم اوری و ایجاد تسهیلات ورزش همگانی برای معلولان و خانوادگی کردن فضای ورزشگاهها برای تلطیف جوّ مسابقات ورزشی و در نتیجه کاهش درگیری و خشونت و البته بطور همزمان بسترسازی فرهنگی و قانونی متناسب با شرایط کشور

او در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به انعکاس فعالیت های بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان در جامعه با ورود وزیر جدید گفت: سلطانی فر در این حوزه فعالیت و تجربه دارد از این رو امید میرو بخش جوانان این وزارتخانه نیز بتواند برای مشکلات عدیده جامعه جوان از طریق ورزش عملکرد خوبی از خود بجای بگذارد.

نظرات بینندگان