arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵

خودنمائی ناوگان روسیه در مدیترانه مقابل غرب

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف، رزمناو اتمی پطر کبیر، سورومورسک، ویتسه آدمیرال کولاکوف و یک ناو پشتیبانی 24 مهرماه در چارچوب تقویت یگان دریایی این کشور در مدیترانه راهی این منطقه دریایی شده اند در حالیکه ناوهای آمریکا و انگلیس نیز در این منطقه حضور دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه ابراز نگرانی پیمان نظامی ناتو از برنامه حرکت گروه دریایی خود به فرماندهی ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف از جمله با همراهی یک رزمناو اتمی به دریای مدیترانه را بی مورد اعلام کرده است.

رسانه ها پیش از این نوشته بودند که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که روسیه ممکن است برای افزاتیش توانایی نظامی خود از ناوگان در حال اعزام برای بمباران اهدافی در سوریه استفاده کند.

سپس دیروز (چهارشنبه) اعلام شد که بعد از تصمیم اسپانیا مبنی بر اینکه درخواست سوخت رسانی به این ناوگان جنگی را بررسی می کند، خبر پس گرفتن تقاضای روسیه منتشر شد که نشان می دهد احتمالا ناتو در این زمینه به مادرید فشار وارد آورده است.
همزمان آندره کلین رئیس اداره همکاری های اروپایی وزارت خارجه روسیه در باره ابراز نگرانی دبیرکل پیمان ناتو برای ناوگروه روسی گفت: البته اظهارات بیان شده خردمندانه نیست.
وی گفت: حرکت ناوگروه روسیه نگران کننده نیست، زیرا از 9 روز پیش تاکنون بمب افکن های روسی بر فراز حلب پرواز نکرده اند و هیچ دلیلی برای شک و تردید درباره طرح های نظامی مسکو نیز وجود ندارد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف، رزمناو اتمی پطر کبیر، سورومورسک، ویتسه آدمیرال کولاکوف و یک ناو پشتیبانی 24 مهرماه در چارچوب تقویت یگان دریایی این کشور در مدیترانه راهی این منطقه دریایی شده اند در حالیکه ناوهای آمریکا و انگلیس نیز در این منطقه حضور دارند.

آدمیرال کوزنتسف تنها ناو هواپیمابر روسیه ساخته شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی می باشد و سال 1991 همزمان با فروپاشی کار خود را آغاز کرد.

این ناو با جنگ افزارهای پیشرفته موشکی و انواع توپ ها دارای بیشترین نرخ آتشباری در جهان یعنی 5000 گلوله در دقیقه، جنگ زیر سطحی و مقابله با اژدرها، نسبت به نمونه های مشابه غربی کارآمد تر معرفی شده است.

براساس آخرین گزارش موجود، ناوگان هوایی آدمیرال کوزنتسوف متشکل از 19 جنگنده سوخو 33 با توان انجام عملیات در هر شرایط زمانی و آب و هوایی مسلح به تسلیحات هوا به هوا، رهگیری موشک های کروز، بمب های هدایت شونده و بالگردهای ضدزیردریایی و اخطار زودهنگام است.

مقام های روسیه برای تامین امنیت مدیترانه اهمیت زیادی قائل هستند.
روسیه همچنین اعلام کرده که در حال برنامه ریزی برای ارتقای پایگاه پشتیبانی دریایی طرطوس سوریه به کاربرد نظامی و عملیاتی است.

روسیه با استفاده از این پایگاه در مدیترانه ناوگروه دریایی مستقر کرده است که هر یگان پس از پایان ماموریت با ناوهای دیگری جایگزین می شود و به این ترتیب ناوگروه روسی همیشه با ماموریت دفاع از سواحل سوریه در این پهنه آبی مستقر است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که به زودی درخواست صدور مجوز پارلمانی برای ارتقای پایگاه نیروی دریایی طرطوس را به شورای فدراسیون این کشور ارائه خواهد کرد که پس از انتشار آن، سوریه نیز از موافقت با این اقدام خبر داد.

این تصمیم پس از استقرار مجموعه سامانه دفاعی اس 300 روسیه در پایگاه طرطوس اعلام شده است که افزون بر تامین امنیت نیروهای این کشور، از یگان های ارتش سوریه در برابر حمله های هوایی ائتلاف آمریکایی ضدسوری حفاظت کند.

مسکو از مهرماه سال 94 با درخواست دولت سوریه و استفاده از مجموعه یگان های نیروی هوافضا مستقر در سوریه، پرواز بمب افکن های دوربردی به صورت رفت و برگشت از روسیه، ناوها و زیردریایی ها مواضع تروریست ها بویژه داعش و جبهه النصره را زیر بمباران قرار داده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان