arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵

رئیس انجمن دیابت: ایرانیان ۱۵ سال زودتر از کشورهای توسعه یافته به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس انجمن دیابت کشور در همدان گفت: در کشورهای توسعه یافته نظیر اروپا و شمال آمریکا سن مبتلایان به دیابت میانگین 55 تا 65 سال است اما براساس آمارها این رقم در کشور ایران 35 سال را نشان می دهد.

اسدالله رجب، که در همایش پیشگیری از دیابت در همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: ابتلا به دیابت در ایران درحال افزایش است و اگر توجهی به این بیماری نشود کل بودجه بهداشتی کشور را خواهد بلعید.


وی خاطرنشان کرد: اکنون مردم ایران 10 تا 15 سال زودتر از کشورهای توسعه یافته مبتلا به دیابت می شوند.

رجب، یادآور شد: در کشور ما 50 درصد از مبتلایان به دیابت اطلاعی از بیماری خود ندارند و سلامتی و کیفیت زندگی خود و اطرافیان را دچار تهدید می کنند.

رئیس انجمن دیابت مشکل اصلی در ایران را وحشت از دیابت عنوان کرد و گفت: تفکر منفی از این بیماری باعث وحشت شده و دلیل آن روش های نادرست در درمان دیابت است.

وی افزود: اگر درمان درست را در این بیماری اعمال کنیم، عمر دیابتی ها بیش از سایر افراد خواهد بود و کیفیت زندگی آنها نیز اگر بهتر نباشد، بدتر از سایرین نیست.

رئیس انجمن دیابت گفت: در کشورمان اعتقادی به پیشگیری و آموزش در بیماری دیابت نیست.

رجب افزود: هم اکنون شرکت های بیمه گر به جای پرداخت هزینه های آموزش، بهای داروهای گران خارجی را می پردازند؛ دلیلی ندارد سرمایه ملی در این بخش هزینه شود.

رجب با تاکید بر لزوم آموزش در افراد دیابتی گفت: نسخه اول بیماران دیابتی آموزش است و با این روش می توانند نحوه زندگی درست را فرا بگیرند.

وی گفت: یکی از معدود کشورهای جهان هستیم که بیماران دیابتی و خانواده های آنها بیمه هستند؛ همه افراد دیابتی با هزینه ارزان بیمه شده اند و 90 درصد از داروهای خارجی را بیمه گرها می پردازند.

رجب خاطرنشان کرد: امکانات خوبی برای خدمات دهی پزشکی به بیماران دیابتی فراهم است اما باید نگاه ها به سمت آموزش باشد.

وی با بیان اینکه علم پزشکی بر لزوم پیشگیری در دیابت تاکید دارد گفت: تصور می کنم برای به نتیجه رسیدن این ضرورت باید 40 سال منتظر بود.

وی گفت: افراد جامعه برای پیشگیری از دیابت باید روزانه پیاده روی کنند و استاندارد این روش 10 هزار گام است و این روش تا 80 درصد از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می کند.

رجب خاطرنشان کرد: این روش هزینه ای ندارد و به راحتی فرد می تواند به فعالیت بپردازد اما متاسفانه ایرانی ها عادت به کم تحرکی و رعایت نکردن اصول غذایی و چاقی دارند.

نظرات بینندگان