arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵

ظریف : راه حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره به دست می‌آید/ انتقاد از کمک‌های انسان دوستانه تبلیغاتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه راه حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره به دست می‌آید، از ارسال کمک‌های انسان دوستانه تبلیغاتی به برخی نقاط مشخص در سوریه انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف در نشست سه‌جانبه ایران روسیه و سوریه برای حل بحران سوریه، که ظهر امروز با حضور سرگئی لاوروف، ولید معلم و ظریف در مسکو برگزار شد، اظهار داشت: روابط ایران و روسیه در بهترین حالت خود قرار دارد و پس از مذاکره‌های بسیار در حوزه‌های مختلف، تهران و مسکو ارتباطات بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کرده‌اند که معتقدم این ارتباطات به نفع صلح منطقه و کل جهان است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در مذاکراتی که با آقای ولید معلم و همچنین آقای لاوروف داشتیم، بر اصول حاکم و دیدگاه‌های سه کشور تاکید داشت که بر اساس آن استقلال سیاسی، وحدت و احترام به رای مردم سوریه و پذیرفتن تصمیم مردم سوریه به عنوان حرف نهایی، مبنای ما در مذاکرات بود. همچنین به رعایت اصول انسانی برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه تاکید کردیم زیرا همواره اعتقاد داریم بحران سوریه مسیر سیاسی دارد و ضمن مقاومت و مبارزه با گروه‌های تکفیری و افراطی، راه حلی جز گفت‌وگوی سیاسی نمی‌شناسیم.

او ضمن بیان اینکه در این مذاکرات ضمن استقبال از قطعنامه ۲۲۵۴ ژنو، مجددا تاکید داریم که راه حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره به دست می‌آید.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران بر آتش‌بس در سوریه و مبارزه با تروریسم تاکید می‌کند و از کشورهای دیگر می‌خواهم کمک‌های انسان‌دوستانه‌ خود به سوریه را بیشتر کنند و در این مسیر فقط به برخی نقاط که جنبه تبلیغاتی دارد، کمک ارسال نشود و در کمک‌های انسان‌دوستانه همه نقاط سوریه در نظر گرفته شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید بر ضرورت مقابله با تروریست‌هایی که برای پیشبرد اهداف خود از سپر انسانی استفاده می‌کنند، متذکر شد: اگر اراده سیاسی باشد، امکان برخورد با این پدیده شوم وجود دارد. معتقدم پدیده تروریسم محدود به سوریه نیست و اگر با آن مقابله نشود، به سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند. در موضوع آزادسازی داعش در موصل، نباید تروریست‌ها به سایر نقاط سرازیر شوند و باید جلوی تروریسم در همه نقاط گرفته شود لذا مقابله با تروریسم باید همه‌جانبه باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: از هرگونه راه حل سیاسی و آمادگی برای مذاکره میان گروه‌های مختلف سوری استقبال می‌کنیم تا آینده سوریه در جهت منافع مردم سوریه باشد.

او ادامه داد: آن‌چه که امروز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، ضرورت هماهنگی بیشتر برای مبارزه با تروریسم در اقصاء نقاط جهان و تلاش برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه بود که سال‌ها است مورد محاصره تروریست‌ها قرار گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: برای همه کشور‌ها ضرورت دارد بپذیرند حمایت از تروریسم برای هیچ کشوری فایده ندارد و با وجود این‌که این مسئله می‌تواند در کوتاه‌مدت برای برخی اهداف سیاسی مفید باشد اما در ‌‌نهایت گریبان‌گیر کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، می‌شود و درک این مسئله نیاز به فهم همگانی برای مقابله با تروریسیم دارد.

ظریف گفت: در چندسال گذشته با معضلی روبرو بودیم و آن این‌ بود که برخی کشور‌ها معتقد هستند که می‌توانند از تروریسیم بهره‌بردرای سیاسی کنند، به همین دلیل یک روز به یک گروه جبهه‌النصره، حشد الشعبی می‌گویند و زمانی همان گروه را به‌نام فتح‌الشام مطرح می‌کنند و پس از آن‌‌ همان گروه با نامی دیگر فعالیت می‌کند. این مسئله به این علت است که برخی می‌خواهند از تروریسم برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: مسئله دیگر ناممکن بودن استفاده از ترورسیم برای اهداف سیاسی است و بجای این‌که هر روز گروه‌های تروریستی و تکفیری را با نام جدیدی معرفی کنند، باید این واقعیت را بپذیرند که تروریسم ابزار خوبی برای اهداف سیاسی نیست.

لاوروف: تروریست‌ها نباید فرصت داشته باشند

سرگئی لاوروف نیز در این نشست تصریح کرد: تروریست‌ها نباید فرصت داشته باشند. این تصمیم شورای امنیت است و امیدواریم این تصمیم مورد حمایت این شورا قرار گیرد.

او ادامه داد: کانال‌هایی برای این مسئله در نظر گرفته شده است. تصمیم‌های نظامی اخذ شده که قادر به انتشار آن نیستیم. در بحث عراق و سوریه اتاق‌های فکری تشکیل شده و خواسته‌ایم برای مقابله با تروریسم جدی باشند و به‌ویژه برای جلوگیری از فرار تروریست‌ها تصمیماتی را در نظر بگیرند.

ولید معلم: آمریکا برای حل مشکلات منطقه وهم و سراب است.

همچنین ولید معلم وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره لزوم حضور ایران و روسیه برای حل بحران سوریه، گفت: فکر می‌کنم آمریکا اراده‌ای برای حل مسئله سوریه ندارد و نکته دیگر این است که چطور امریکا به نقش ایران و روسیه برای حل بحران سوریه اعتراف می‌کنند اما برای همکاری با این دو کشور تلاش نمی‌کنند.

او با اشاره به عدم پایبندی ایالات متحده به توافقنامه میان روسیه و آمریکا گفت: درصورتی که آمریکایی‌ها به این توافق پایبند بودند، امروز مشلات منطقه حل شده بود اما متاسفانه آمریکا در خدمت سیاستی است که تکفیری و وهابی‌ها طرح‌های خود را در منطقه پیگیری کنند. معتقدیم اعتماد به آمریکا برای حل مشکلات منطقه سراب و وهم است.

وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: آمریکا صرفاً به‌دنبال انجام عملیات روانی علیه ایران و روسیه است و سوال اینجاست که آیا امریکایی‌ها به توافق‌هایشان در مذاکرات ۵+۱ با ایران ملتزم بودند؟ همه طرفین به این توافق التزام داشتند اما آمریکایی‌ها همچنان تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد تا زمانی که آمریکایی از خود اراده نشان ندهند، مشکلات حل نخواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان