arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵

سکه‌های افغانستان زیبا‌ترین سکه‌های تاریخ آسیا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس سکه و مسکوکات افغانستان مطرح کردسکه‌های افغانستان زیبا‌ترین سکه‌های تاریخ آسیا است

کارشناس سکه و مسکوکات افغانستان در نشست «افغانستان به روایت سکه»، سکه‌های افغانستان در دوران یونان باختری را زیبا‌ترین سکه‌های تاریخ آسیا اعلام کرد که تاکنون منحصر به فرد و بی‌رقیب محسوب می‌شود.

به گزارش انتخاب، «افغانستان به روایت سکه» عنوان نشستی بود که روز گذشته با حضور کارشناسان سکه و مسکوکات افغانستان در محل «شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران» برگزار شد.

«بصیراحمد حسین زاده» نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی در ابتدای این نشست با اشاره اهمیت سکه شناسی اشاره کرد و گفت: سرزمینی که امروز افغانستان نامیده می‌شود از دیر باز کانون تمدن‌های بزرگ منطقه بوده است که در بسیاری از موارد ما فقط می‌توانیم از سکه‌های ضرب شده در شهرهای این منطقه به شناخت مردمان آن دست پیدا کنیم و تنها تاریخی که برای ما از آن دوره به یادگار مانده سکه‌های آن مناطق است.

 افغانستان بیشترین ضرابخانه‌ها را داشته‌ است

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم آنکه شهرهای افغانستان کنونی در گذشته بیشترین ضرابخانه‌ها را داشته‌اند و اکثر سکه‌های مهم منطقه در شهرهای این کشور ضرب شده اند، ولی آنگونه که باید به این موضوع پرداخته نشده است و این می‌طلبد که ما به سکه شناسی اهمیت ویژه ای قایل شویم.

«علیرضا حبیبی» کارشناس سکه و مسکوکات افغانستان در این مراسم به معرفی دوره‌های تاریخی افغانستان کنونی قبل از تاریخ اشاره کرد و گفت: در ابتدا معاملات و داد و ستد به روش پایاپای انجام می‌شد و یک کالا با کالای دیگر بدون هیچ گونه واسطه‌ای مبادله و هیچ نوع سکه یا پولی در آن دوره وجود نداشت.

سکه‌های ضرب شده در سرزمین افغانستانی کنونی

وی در ادامه با نشان دادن یک حلقه مبادلاتی برای شرکت‌کنندگان در نشست گفت: در دوره بعد از معاملات پایاپای از حلقه‌های مبادلاتی استفاده می شد و این حلقه ها فلزات حلقوی شکلی بودند که از نقره و برنز ساخته شده بوند و تا سالیان متمادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این کارشناس سکه در ادامه به نخستین سکه‌های ضرب شده در سرزمین افغانستانی کنونی اشاره کرد و یادآور شد: سکه‌ها نشانی از زبان، فرهنگ، مذهب و تاریخ افغانستان هستند.

سکه‌های افغانستان از آغاز ضرب، نمادی از زندگی

وی افزود: سکه‌های تاریخ افغانستان از آغاز ضرب، نمادی از نحوه زندگی، نوع اقتصاد، الفبا و زبان مردم افغانستان را برای ما گزارش می دهند و حتی نوع لباس، وجود مذاهب رایج در افغانستان کنونی را برای ما به خوبی روشن می کنند.

وی در ادامه بعد از معرفی سکه‌های دوره هخامنشیان به معرفی سکه های یونان باختری پرداخت و گفت: سکه‌هایی با طراز یونانی که برای مصرف مردم باختر در منطقه شمال افغانستان امروزی ضرب می‌شد، در تمام ادوار تاریخ آسیا به لحاظ فن ضرب سکه و زیبایی‌شناسی سکه‌هایی منحصر به فرد و بی‌رقیب محسوب می شود و همیشه از زیباترین سکه‌های تاریخ آسیا و جهان به شمار می‌آید.

سکه‌ها سندی برای بازگویی تاریخ افغانستان 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، سکه شناسی برای افغانستان شناسی را مهم برشمرد و افزود: سکه‌ها نوعی سند محسوب شده که مامی توانیم به وسیله آن تاریخ افغانستان را روشن و برای عموم با سندهایی علمی بازگو کنیم.

وی ادامه داد: تاریخ ناشناخته، شاهان ناشناخته ،شهرهای ناشناخته همگی به وسیله سکه‌ها پیدا و نهان خواهند شد  و این می‌طلبد که ما به سکه‌شناسی اهمیت ویژه ای قایل شویم.

معرفی ضرابخانه‌های شهرهای کنونی افغانستان

حبیبی در بخشی دیگری از این نشست به معرفی ضرابخانه‌های شهرهای کنونی افغانستان پرداخت و نمونه‌های از سکه‌های هر ضرابخانه را نیز به نمایش گذاشت.

این کارشناس مسکوکات افغانستان در بخش‌های مختلف این نشست برای هر دوره تاریخی علاوه بر نمایش تصاویر مسکوکات آن دوره، نمونه ای از سکه‌های آن دوره نیز در معرض دید حاضران قرار می‌داد که مورد توجه شرکت‌کنندگان در نشست قرار گرفت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان