arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵

«ناباروری» برای تولد «فرزند دوم» چگونه رخ می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور امور ناباروری وزارت بهداشت گفت: ناباروری اولیه یعنی زوج هیچ بار سابقه و تجربه باردار شدن و حتی سقط هم ندارد، ولی مواردی داریم که جزو ناباروری ثانویه هستند، یعنی زوجینی هستند که فرزندی دارند ولی برای فرزند دوم اقدام می‌کنند ولی باردار نمی‌شوند.

به گزارش انتخاب، ربابه طاهری پناه - معاون پژوهشی باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی و مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت در امور ناباروری درباره ناباروری اولیه اظهار داشت: ناباروری اولیه به مواردی اطلاق می‌شود که زوج هیچ بار سابقه و تجربه باردار شدن و حتی سقط هم نداشته باشد. خیلی از موارد را داریم که جزو ناباروری ثانویه هستند، یعنی زوجینی هستند که فرزندی دارند ولی برای وقتی برای فرزند دوم اقدام می‌کنند، باردار نمی‌شود. زنی نیز ممکن است وجود داشته باشد که چندین بار سقط کرده است ولی فرزندی ندارد؛ این جزو ناباروری ثانویه حساب می‌شود.

معاون پژوهشی باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی افزود: افراد دسته دوم یعنی کسانی که به ناباروری ثانویه دچار شده اند، در مطالعه آماری گنجانده نشدند.

طاهری پناه به طرح اجرا شده ایراداتی وارد کرد و بیان داشت: این طرح فقط ناباروری اولیه را بررسی کرده است و ناباروری ثانویه در این طرح بررسی نشده است.

مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت در امور ناباروری در خصوص مشکل دیگر طرح آماری عنوان داشت: طبق تعریف بین المللی، دوران باروری بین 15 تا 45 سال است؛ بنابراین زوج‌هایی باید در این بررسی‌ها گنجانده شوند که در این سن قرار  دارند اما در طرح یاد شده، فقط افراد بین 20 تا 40 سال گنجانده شده است ولی می‌دانیم تعداد بسیار زیادی از زوج‌هایی که به مراکز ناباروری مراجعه می کنند، افراد بالای 40 سال هستند. این افراد به دلیل درس خواندن و طی کردن مدارج تحصیلی، دیر ازدواج کردن و به تعویق انداختن سن فرزندآوری، در این سن می‌خواهند فرزند به دنیا بیاورند.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی به زوجین تصریح داشت: این آگاهی باید توسط وزارت بهداشت انجام شود. همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است و اگر این کار را انجام دهیم، هزینه‌ها را نیز کاهش می دهیم. البته دفترچه‌هایی را نیز به تعداد چندین میلیون در شهرهای کشور توزیع کردیم که در آن سن باروری آمده بود تا مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کنند.

همچنین معرفت غفاری - استاد دانشگاه، رئیس بُرد جنین شناسی وزارت بهداشت و عضو کمیته ناباروری در این برنامه رادیویی با موضوع ناباروری و چالش‌های بیمه ای به برنامه معاونت درمان برای حمایت از درمان زوجین نابارور اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح عددی که معاونت درمان در نظر گرفته است بین 11 الی 19 درصد در سنین بین 20 تا 39 سالگی بوده است که عدد یک میلیون و 700 هزار نفر را در کل کشور در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این طرح حمایتی شامل زوج‌های نابارور اولیه و ثانویه بوده است، گفت: با توجه به اعداد و ارقام، هر سال 88 هزار به این عدد اضافه می‌شوند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان