arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵

روسیه در عرض 36 ساعت کشورهای بالتیک را تصرف می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک اندیشکده مهم در گزارشی پس از شبیه‌سازی سناریوهای مختلف برای حمله روسیه به کشورهای حوزه بالتیک شامل لتونی، استونی و لیتوانی هشدار داد که نتیجه یک چنین حمله‌ای در همه سناریوها یک فاجعه برای ناتو خواهد بود.

به گزارش انتخاب، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، براساس اعلام این اندیشکده آمریکایی موسوم به اندیشکده "رند کورپوریشن" روسیه می‌تواند در عرض چند ساعت بر نیروهای نظامی فعلی ناتو در کشورهای حوزه بالتیک غلبه پیدا کند و ائتلاف کشورهای غربی نیز گزینه چندانی به جز پذیرفتن از دست دادن برخی از ارزشمندترین اعضایشان نخواهد داشت.

اندیشکده رند کورپوریشن که وابسته به نیروی زمین ارتش آمریکا است در گزارشی هشدار دهند، عنوان کرد: دارایی‌های نظامی ناتو در استونی، لتونی و لیتوانی به حدی با ظرفیت‌های نظامی روسیه غیرمنطبق است که می‌توان از آن به عنوان یک دعوت به یک جنگ ویرانگر به جای عامل بازدارنده جنگ یاد کرد.

این اندیشکده تاکید کرد که به شبیه‌سازی سناریویی پرداخته که در جریان آن روسیه تلاش می‌کند پایتخت‌های استونی یا لتونی و یا هر دو پایتخت را مشابه کاری که در قبال شبه جزیره کریمه در سال 2014 انجام داد، به خاک خود ملحق کند.

آنگونه که این اندیشکده گفته نتیجه این سناریو به طرز آشکاری یک فاجعه برای ناتو خواهد بود و در هرگونه حالتی نیروهای روسیه در عرض نهایتا 60 ساعت به دروازه‌های شهرهای تالین و ریگا خواهند رسید.

همچنین با توجه به اینکه تعداد سربازان روسی بسیار بیشتر از نیروهای ناتو بوده و نسبت آنها تقریبا 2 به 1 است و همچنین روسیه از سلاح‌های بسیار سنگین‌تری نسبت به نیروهای دفاعی در حوزه بالتیک برخوردار است بر طبق برخی شبیه‌سازی‌ها این پایتخت‌ها از آغاز درگیری در عرض 36 ساعت سقوط خواهند کرد.

اندیشکده مذکور نتیجه گرفت طبق آرایش‌های فعلی نیروها ناتو نخواهد توانست با موفقیت از خاک این اعضای در خطر قرار گرفته خود دفاع کند. همچنین اندیشکده رند در یک گزارش جداگانه مشخص کرد که روسیه بسیار قادر به نادیده گرفتن هنجارهای مربوط به نقض اراضی به هنگام مناسب دیدن شرایط است.

این اندیشکده تصور کرد در صورت حمله روسیه برای تصرف شهرهای تالین و ریگا، ناتو چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

در گزارش این اندیشکده تصریح شده: معدود گزینه‌هایی برای ناتو موجود است که همگی بد هستند. این ائتلاف باید بین سه گزینه یکی را انتخاب کنند یا دست به یک ضد حمله بزرگ برای بازپس‌گیری این شهرها آن هم در طی یک درگیری طولانی‌مدت بزنند یا اینکه مسکو را مستقیما تهدید کند تا روسیه را وادار به عقب‌نشینی کند و یا اینکه این اتفاق نظامی را دست کم در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت بپذیرد.

دو گزینه اول بنا به گفته این اندیشکده سریعا منجر به تشدید درگیری و استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای خواهند شد و گزینه آخر نیز در بهترین حالت منجر به یک جنگ سرد جدید خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان