arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵

استفاده از مواد پلاستیکی چه عوارضی بر سلامت انسان دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بطری‌های پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی است که مستقیما هورمون‌های بدن را مختل و در نهایت از کار می‌اندازد.

به گزارش انتخاب، استفاده روزانه مردم از پلاستیک نه تنها به طبیعت و محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زند، بلکه سلامتی انسان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب بیماری‌هایی می‌شود که ممکن است هیچ‌وقت قابل درمان نباشد. 

تحقیقات دانشمندان آمریکا که یک دهه به طول انجامید نشان داد، استفاده مردم از بطری‌های آب معدنی، نوشیدن نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها در لیوان‌های پلاستیکی، قرار دادن خریدهای روزانه در پلاستیک به خصوص خرید‌هایی که مانند میوه، سبزی و نان محفظه بسته‌بندی ندارند، موجب اختلال در هورمون‌ها می‌شود و بیماری‌هایی هم‌چون سرطان، دیابت و اوتیسم به بار می‌آورد. 

مواد پلاستیکی که در دوران حاضر در ساخت اسباب بازی، مواد آرایشی و حتی پوشاک ورود پیدا کرده، سلامتی کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

آسیب‌های عصبی، مشکلات رفتاری، چاقی، ناباروری مردان و اندومتریوز که این روزها در زنان سراسر جهان بسیار شایع شده، نتیجه استفاده از مواد پلاستیکی در عصر تکنولوژی است. این عصر را اگر عصر پلاستیک هم بنامیم، گزافه نگفته‌ایم. 

در عصر پلاستیک بهتر است به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شود،‌ اگر توان خرید اسباب بازی و لوازم آرایش با کیفیت را نداریم، سعی کنیم یا استفاده نکنیم یا جایگزین‌هایی برای آنها قرار دهیم. لباس‌ها و شلوارهای پلاستیکی را که مستقیما بر هورمون‌های باروری در زنان و مردان و شیردهی زنان تأثیر می‌گذارد را حذف کنیم. 

دانشمندان و پزشکان محقق، به مردم سراسر جهان هشدارهای جدی می‌دهند که اگر دولت‌ها تلاشی برای تولید کمتر پلاستیک ندارند و بهایی به سلامتی مردم جامعه‌شان نمی‌دهند، مردم خود برای سلامتی‌شان ارزش قائل باشند و توصیه‌ها و بیماری‌های ناشی از استفاده از مواد پلاستیکی را جدی بگیرند. 

آنها هم‌چنین توصیه کردند از مبل‌هایی که در پارچه آنها از پلاستیک استفاده شده، ظرف‌های پلاستیکی که برای نگه داشتن انواع خوراکی‌ها در آشپزخانه به کار می‌رود و یا به محل کار برده می‌شود، تجدید نظر کنند. 

منبع: فارس
نظرات بینندگان