arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
رئیس سابق کل بانک مرکزی:

مرز بیکاری در ایران از 6 میلیون نفر گذر کرده است/ بیکاران در مقاطع فوق لیسانس و دکتری هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمار بیکاران در میان اقشار فارغ التحصیل دانشگاهی کشورمان از مرز 6 میلیون نفر گذر کرده است.

به گزارش انتخاب، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس سابق کل بانک مرکزی، درباره اینکه تا پایان سال 94 آمار بیکاران کشور 4.8 میلیون نفر است که بیشترین آنها به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص دارد، اظهار کرد: طبق آماری که بنده در اختیار دارم میزان بیکاری در کشور بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دولت است.

وی افزود: برطبق آمارهای غیر رسمی مرز بیکاری در کشورمان از 6 میلیون نفر گذر کرده است که در این بین نقش فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکتری در بین بیکاران کشور بسیار محرز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: زمانی که بیکاری در سطح پایین جامعه و در اقشاری که تحصیلات ندارند شکل بگیرد می توان این موضوع را به گونه ای اداره کرد اما امروز بیکاران ما متاسفانه در مقاطع فوق لیسانس و دکتری هستند و جذب آنها در بازار کار بسیار مشکل است.

بهمنی تصریح کرد:  تا سه سال آینده بدون شک در موضوع بیکاری و آمار آن یک میلیون نفر به فارغ التحصیلان اضافه خواهند شد از این رو دولت باید برنامه ریزی جدی را برای این موضوع اتخاذ کند که وقتی دانشجویان ما فارغ التحصیل می شوند شغل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیکاری در جامعه فارغ التحصیلان مقطع فوق لیسانس و دکتری در کشورمان با بیکاری در مقطع دیپلم متفاوت است، گفت: دولت بایستی سیاست و برنامه ریزی خود را به سمتی سوق دهد که مدارس را براساس آموزش در بحث اشتغال پیش ببرد و ما ازنظر فنی دانش آموزانمان را به گونه ای آموزش دهیم تا آمار بیکاری در کشورمان کاهش بیابد.

رئیس سابق کل بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت فارغ التحصیلان ما متناسب با نیازهای کشورمان نیست زیرا یک زمانی دنیا، دنیای عرضه و تقاضا بود اما امروز دنیا ، دنیای تقاضا و عرضه است و ما باید چیزی را پرورش دهیم که تقاض است.

بهمنی با اشاره به اینکه هزینه کردن دولت در بحث آموزش و پرورش هیچ ضرر و زیانی ندارد، افزود: رویه ای که در مقطع فعلی در کشورمان در راستای تکیه بر نفت به عنوان یک درآمد اتخاذ شده است غیر قابل پذیرش است زیرا نفت یک دارایی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: بدون شک اگر این رویه از سوی دولت ادامه دار باشد روند بیکاری جوانان و اقشار فارغ التحصیل بیش از پیش گسترش پیدا می کند.


منبع: میزان
نظرات بینندگان