arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

چند تن از آیات عظام: سفر زائران اربعین بدون روادید اشکال شرعی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند تن از مراجع عظام تقلید در خصوص سفر زائران اربعین حسینی به عراق تاکید کردند که این سفر بدون اخذ روادید و طی مسیر قانونی، اشکال شرعی دارد.

به گزارش انتخاب، آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید درباره سفر بدون روادید (ویزا) به اربعین و عدم پرداخت خروجی تاکید کرد:عدم رعایت قوانین، شرعاً جایز نیست.
آیت الله جوادی آملی ، این اظهارات را درپاسخ به این سوال که حکم رعایت نکردن قوانین دو کشور ایران و عراق ، مانند سفر بدون اخذ ویزا به اربعین و عدم پرداخت خروجی چیست؟ بیان کرد.
این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ازدحام جمعیت در ایام اربعین؛ آیا زیارت، تنها اختصاص به روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از آن را هم شامل می‌شود؟» چنین اظهار کرد: زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می‌برند.
بر اساس این گزارش ، آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی از مراجع معظم تقلید شیعیان نیز در پاسخ به استفتائی، رعایت نکردن قوانین ایران و عراق برای زوار اربعین را جایز ندانست.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز سفر زائران اربعین بدون گذرنامه را دارای اشکال شرعی دانست و گفت: ایرانی ها باید بدانند که این برنامه در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آنان است ، آنان، میزبانند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت؛ از این رو افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی است در این صورت نمی توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفرشان اشکال دارد.
بر اساس آمار و اطلاعات مسئولان، سال گذشته در حدود 2 میلیون تن از هموطنانمان در آیین اربعین حسینی حضور داشتند. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان