arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

از بنزین استاندارد تا اخلاق آلوده

آیا رییس سازمان ملی استاندارد – بدون آنکه قصد حمایت یا انتقاد از او را داشته باشیم - در ماه های اخیر، بارها درباره موضوع آزمون کیفیت بنزین پاسخگوی خبرنگاران نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است – که حتما همین طور است - آیا بر آنچه خود نوشته اید، یعنی «خط قرمز پرسش از کیفیت بنزین» اعتقاد دارید؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از بنزین استاندارد تا اخلاق آلودهرضا مردمی، خبرنگار حوزه صنایع: دوست عزیزی از همکاران رسانه ای روز گذشته گزارشی انتقادآمیز از عدم پاسخگویی رییس سازمان ملی استاندارد درباره موضوع آزمون بنزین منتشر کرده که لازم دیدم جهت ذبح نشدن اخلاق و رفتار حرفه ای رسانه ای که ما خبرنگاران باید پاسدار آن باشیم، توضیحاتی در این زمینه ارائه کنم.

همکار عزیزم در گزارش خود از فرار رییس سازمان استاندارد از پاسخگویی و خط قرمز او درباره کیفیت بنزین گفته که انتقادات دهان پرکن، پرطمطراق و البته توده پسندی است اما وقتی به عمق ماجرا نگاه می کنیم، علت این انتقادات در همان سطور میانی مشخص می شود و آن عدم دعوت از خبرنگار مذکور برای نشست خبری نیره پیروزبخت بوده است.

در واقع در گزارش مذکور هیچ دلیلی برای آنچه خط قرمز پیروزبخت نامیده شده، بیان نشده است و از آن مهم تر ادعای پس گرفته شدن آزمون کیفیت بنزین از سازمان استاندارد، تنها روی حدسیاتی غیرمستند استوار است.

اما منشأ این عصبانیت دوست عزیز خبرنگارمان به اتفاقات نشست قبلی پیروزبخت باز می گردد. واقعیت آن است که رسانه مذکور، در سه سال گذشته، خط مشی انتقاد از سیاست های دولت در خصوص تولید یا واردات بنزین را در پیش گرفته و در حوزه استاندارد نیز همین رویه را در اولویت قرار داده است. از این جهت، خبرنگار این رسانه، در تمام نشست های خبری رییس سازمان ملی استاندارد، یک سوال ثابت در خصوص آزمون کیفیت بنزین داشت. جالب اینجاست که پیروزبخت در زمان های مختلف به این سوالات پاسخ داده و اصلا خود او بود که نقش سازمان استاندارد در این خصوص را بازیابی کرد و به حوزه آزمون کیفیت بنزین هم ورود کرد؛ کاری که تا پیش از این هرگز عملیاتی نشده بود.

این سوالات تکراری خبرنگار مذکور، در مواردی حتی با اعتراض همکاران رسانه ای او در دیگر رسانه ها روبرو می شد. چراکه به طور مثال، وقتی موضوع نشست چیز دیگری مثلا توافق با گمرک یا استاندارد حلال هم بود، وی ناگهان با این سوال خارج از برنامه، جهت نشست را منحرف می کرد.

این موضوع باعث شده بود تا خود سازمان استاندارد نیز از آن ابراز نارضایتی کند. پس از مدتی، این رسانه، خبرنگار حوزه سازمان استاندارد را تغییر داد. با این حال، خبرنگار جدید هم همان روش سلف خود را در پیش گرفت.

خبرنگار جدید در نشست پیشین پیروزبخت هنگام سوال از کیفیت بنزین با واکتش رییس سازمان استاندارد روبرو شد و همان موضوع را هم تیتر کرد. حواشی این جلسه کار را به جایی رساند که قریب به اتفاق خبرنگاران رسانه های مختلف به روابط عمومی سازمان استاندارد اعلام کردند که اگر قرار است رویه نشست ها به همین صورت ادامه یابد و صرفا سوالاتی حاشیه ای درباره کیفیت بنزین پرسیده شود، آنها از حضور در نشست های خبری بعدی خودداری خواهند کرد. به این ترتیب، سازمان استاندارد در دوراهی انتخاب میان خبرنگار مذکور و اکثریت مطلق خبرنگاران دیگر رسانه ها قرار گرفت. به این ترتیب، ظاهرا تصمیم استاندارد بر آن شد که با عدم دعوت از خبرنگار مذکور، آرامش را به نشست های خبری بازگرداند. به بیان دیگر سازمان استاندارددر جهت تحقق خواست اکثریت خبرنگاران، تصمیم به عدم دعوت از یک خبرنگار گرفت که البته در نهایت منجر به گزارش عجیب و از سر عصبانیت همان رسانه شد.

اگرچه حذف هیچ رسانه و خبرنگاری خواست حقیر و – غالب اصحاب رسانه – نیست، اما رفتار آن همکار عزیزمان هم هرگز شایسته نبوده است.

اکنون روی سخنم با آن همکار عزیز است؛ آیا رییس سازمان ملی استاندارد – بدون آنکه قصد حمایت یا انتقاد از او را داشته باشیم - در ماه های اخیر، بارها درباره موضوع آزمون کیفیت بنزین پاسخگوی خبرنگاران نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است – که حتما همین طور است -  آیا بر آنچه خود نوشته اید، یعنی «خط قرمز پرسش از کیفیت بنزین» اعتقاد دارید؟ 

آیا به یاد دارید که خانم پیروبخت چند بار از شما تقاضا کردند که این سوالات خود را که مربوط به موضوع نشست نبود در پایان جلسه به صورت اختصاصی از ایشان بپرسید تا وقت سایر همکاران گرفته نشود؟ 

یادتان هست که این سوالات تکراری شما درباره کیفیت بنزین که بارها در نشست های قبلی به آن پاسخ داده شده بود حتی حوصله خبرنگاران را هم سر برده بود اما باز هم خانم پیروزبخت با متانت با آن برخورد کردند ولی نتیحه آن درج گزارشی غیرمنصفانه از طرف شما شد؟

آیا به آن شبهاتی که در مورد تعطیلی آزمون کیفیت بنزین، کاهش کیفیت و حتی زمان آخرین آزمون کیفیت که همگی با قیدهای مانند «احتمالا» و حدسیاتی غیرمستند بنا شده اند باور دارید؟

سوال مهم تر اینکه آیا بر اخلاق، صداقت و اصول حرفه ای رسانه ای پایبندید و اقدام اخیر خود را با آن منطبق می دانید و در پایان اینکه برای همکاران خود در دیگر رسانه ها چقدر ارزش قائلید و در شرایطی که بسیاری از آنها از اتفاقات اخیر شکایت داشته اند، آیا حاضرید به نظرشان احترام بگذارید و رویه خود را تغییر دهید؟

نظرات بینندگان