arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه ایران

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد ایران در پسا برجام بسر می‌برد و موضع گیری هر یک از کاندیداهای آمریکا پس از انتخاب شدن به موضوع برجام برای ایران حائز اهمیت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار می شود که اقتصاد ایران در پسا برجام بسر می برد و موضع گیری هر یک از کاندیداهای آمریکا پس از انتخاب شدن به موضوع برجام برای ایران حائز اهمیت است.

به گزارش انتخاب؛ برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند یکی از شوک‌های هیجانی که می‌تواند منجر به نوسان در بورس و بازار سرمایه ایران شود انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست؛ برخی‌از تحلیلها نشان می‌دهد در صورتی که نامزد دموکرات‌ها رای بیاورد اجرای برجام تداوم خواهد یافت و این شرایط منجر به بهبود سطح روابط اقتصادی ایران خواهد شد.

اما با توجه به اینکه جمهوری خواهان در تبلیغات انتخاباتی خود پای‌بندی کمتری نسبت به برجام از خود نشان داده‌اند و تهدیدات بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند رای آوردن دموکرات ها می‌تواند گشایش‌های بیشتری در چارچوب برجام برای ایران به همراه داشته باشد.

در این میان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد ایران در پسا برجام بسر می‌برد و موضع گیری هر یک از کاندیداهای آمریکا پس از انتخاب شدن به موضوع برجام برای ایران حائز اهمیت است.

در این راستا نظر برخی از کارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم؛

حسین ایزدی ، مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این خصوص گفت: با توجه به اینکه مراودات ایران با آمریکا رو به گسترش است انتخاب هر یک از دو کاندیدا می تواند در آینده اقتصادی ایران نیز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: هر چند سیاست های کلان آمریکا با عوض شدن یک فرد چندان تغییر نخواهد کرد اما شدت و ضعف هایی در مورد برجام خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در صورتی که کلینتون رای بیاورد بازار سرمایه ایران چندان تغییری نخواهد کرد و شاید تنها با نوسان اندکی همراه شود اما درصورت انتخاب ترامپ با توجه به ویژگی‌های رفتاری خصمانه ای که در قبال ایران داردتاثیرات منفی در بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

ایزدی تصریح کرد: سیاست های کلینتون همسو با سیاست های اوباما است و تمایل بازار سرمایه ایران نیز انتخاب او به عنوان رییس جمهوری آمریکاست.

همچنین سید محمد حسینی عبدالهی ، مدیرعامل کارگزاری آبتین استاک معتقد است انتخابات آمریکا تنها در کوتاه مدت بر بازار سرمایه ایران تاثیر خواهد داشت و در بلند مدت تاثیری ندارد و تلاطم های زیادی را شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: کلینتون دارای خصوصیات ویژه ای است که در میان رییس جمهورهای آمریکا بی سابقه است در مقابل ترامپ دارای رفتارهای تندی است که با روی کار آمدن او ایران تحت فشار اقتصادی بیشتری قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: آثار برجام را نمی‌توان انکار کرد زیرا یکسری از روابط تجاری ایجاد شده که پیش از برجام این روابط کمرنگ و محدود بودند و ارتباطات با سایر کشورها نیز رو به گسترش است .

وی در مورد روند شاخص بورس نیز افزود: شاخص‌ها متناسب با بهبود شرایط داخلی رو به رشد هستند و اینکه طی ماههای گذشته شاخص بورس تا کانال 70 هزار واحدی سقوط کرد به دلیل شرایط خاص سیاسی بود و حال که کانال 80 هزار واحدی را نیز پشت سر گذاشته است می‌توان امیدوار بود که شاخص ها رو به جلو در حرکت باشند البته به شرط آنکه تنش های داخلی میان مسئولین داخلی کمتر شود تا ما اثرات مثبت آنرا در اقتصاد شاهد باشیم.

محسن شهیدی، مدیرعامل کارگزاری امین آوید نیز به ایلنا به صورت کوتاه گفت: موضوع انتخابات آمریکا چندان اثری در بازار ایران نخواهد داشت زیرا بازار در حال حاضر نیز از ثبات لازم برخوردار نیست.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان