arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۰

خاطرات دل انگيز را به داغ ابدي تبديل نکنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رشت- حسن شکري: هر ساله با شروع تعطيلات و فرارسيدن فصل گرم تابستان بسياري از مردم از مناطق مختلف کشور به سوي استانهاي شمالي سفر مي کنند.


مردمي که از درياي خزر هيچ تصوري جز رنگ آبي، خنکي آب دريا و لذت تن زدن به آب در ذهن خود ندارند، گويي که از شمال رفتن فقط دريا را مي شناسند و بس.
بايد توجه داشته باشيم اين شوق و ذوق وصف ناپذير وصال به دريا پس از طي مسافتهاي طولاني هوايي، زميني، با غرق شدن عزيزي در دريا به ماتمي ابدي تبديل نشود تا بعدها شنيدن نام درياي خزر يادآور خاطره اي تلخ نباشد.

48 طرح سالم سازي

در همين ارتباط دبير ستاد طرح سالم سازي درياي گيلان و مديرکل امور اجتماعي استانداري گفت: 48 طرح سالم سازي دريا در استان از اول تابستان پذيراي مسافران و گردشگران گيلان است.
عزيز پور عزيزي افزود: از اين تعداد 19 طرح توسط فرمانداريها، شهرداريها و سه طرح توسط بخش خصوصي و افراد حقوقي به گردشگران و مسافران تابستاني خدمات ارائه مي کنند.
وي اظهار داشت: علاوه بر آن 26 طرح نيز توسط سازمانها، نهادها و مؤسسات در طول نوار ساحلي گيلان مستقر و آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.
وي ادامه داد: همچنين 200 پلاژ خانوادگي، مسافر کاشانه و سوئيت توسط بخش خصوصي در 9 شهرستان ساحلي استان گيلان به مسافران تابستاني خدمات مي دهند و بندرانزلي بيشترين تعداد را دراين بخش به خود اختصاص داده است.

خدمات ارائه شده در طرحهاي سالم سازي

دبير ستاد طرح سالم سازي درياي گيلان گفت: در طرح هاي سالم سازي دريا خدماتي مانند محل شناي جداگانه براي آقايان، خانمها و اطفال، سرويسهاي بهداشتي، دوش آب شيرين، رستوران، نمازخانه، خدمات امداد و نجات ناجيان غريق، پاسگاه هاي انتظامي براي امنيت اخلاقي و اجتماعي مسافران و امور ترافيکي لحاظ شده است.
وي افزود: دو هزار و 200 نفر ناجي غريق، هميار پليس و عوامل اجرايي در سه ماهه تابستان امسال آماده کمک رساني به مسافران و گردشگران استان گيلان هستند.
وي خاطر نشان کرد: در سال جاري همچنين سه طرح سالم سازي دريا در بخش «الالان» اسالم شهرستان تالش، بخش لوندويل آستارا و شهر بره سر شهرستان رضوان شهر به صورت نيمه تمام بود که از طريق ستاد ابلاغ امسال بازگشايي مي شود.

قربانيان دريا

مديرکل امور اجتماعي استانداري گيلان گفت: روند غرق شدگان استان از سال 86 تا سال 88 کاهشي بود و آمار آن 53 نفر در سال 86 ، 34 نفر در سال 87 و 29 نفر در سال 88 بوده که اين افراد به دليل شنا در مناطق خارج از محدوده طرحهاي سالم سازي دريا غرق شده اند.
وي اضافه کرد: در سال گذشته نيز 42 نفر در خارج از محدوده طرح هاي سالم سازي دريا در استان گيلان غرق شدند که علت اين افزايش، دو برابر شدن تعداد مسافراني که وارد استان گيلان شده اند مي باشد که علت غرق شدن اين افراد به دليل شنا در خارج از محدوده طرحهاي سالم سازي دريا و مناطق ممنوعه در ساعات غيرشنا از جمله در ساعت 4 صبح و 12 شب بوده؛ اين در حالي است که ساعت کار طرحهاي سالم سازي دريا از 8 صبح تا 9 شب است.
وي ادامه داد: از 13 تا 15 خردادماه امسال به رغم حضور ناجيان غريق و نيروي پليس در سواحل استان 9 نفر در سواحل غرق شدند که از اين تعداد سه نفر در رودخانه هاي استان به دليل ماهيگيري، سقوط از کوه و ابتلا به بيماري آسم جان باختند.

نقاط خطرآفرين

پور عزيزي افزود: تاکنون 300 نقطه خطرآفرين در سواحل استان گيلان شناسايي شده که در اين مناطق 600 نجات غريق و 600 پليس همراه براي جلوگيري از شناي مسافران و گردشگران در اين مناطق مستقر شده اند.
وي خاطر نشان کرد: دريا وقتي که متولي خاصي ندارد، طبيعتاً بدون رديف بودجه و اعتبار است، در حالي که هر سال دو ميليارد تومان براي دستمزد ناجيان غريق و همياران پليس و ساير عوامل اجرايي هزينه مي شود.
دبير ستاد طرح سالم سازي درياي گيلان گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور سازماني به عنوان سازمان توسعه و عمران ساحل دريا پيش بيني شده که يک ساختار و تشکيلات خاصي در اين زمينه دارد و در صورت اجرا شدن آن، شاهد بهبود وضعيت سواحل درياي خزر خواهيم بود.

هشدار

وي در پايان به مسافران و گردشگران استان گيلان توصيه کرد، از شنا در مناطق خطرآفرين و خارج از محدوده طرحهاي سالم سازي دريا خودداري کنند و افرادي که آشنايي به فن شنا ندارند، وارد دريا نشوند.
وي افزود: برخي افراد با احساس کاذب بلد بودن شنا وارد دريا مي شوند، در حالي که درياي خزر به دليل داشتن موجهاي زيرسطح و عمق هاي متفاوت و متغير بويژه در فصل تابستان، براي هر شناگري خطرناک است.وي از مسافران و گردشگران استان گيلان خواست به اطلاعيه ها و گزارشهاي سازمان هواشناسي و هشدارهاي پليس و ناجيان غريق توجه کنند و بر شنا کردن در مناطق خطرناک اصرار نداشته باشند.
نظرات بینندگان