arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵

غذای چند میلیون نفر به واسطه نبود تکنولوژی هدر می‌رود؟

مجمع ملی تشکل های کشاورزی، گفت :در حال حاضر براساس آمار موجود بین 30 الی 40 درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور به هدر می رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان معتقدند که براساس آمار فائو سالانه 30 الی 35 درصد محصولات مختلف اعم از میوه و تره بار، نان و.. هدر می رود که در صورت مدیریت صحیح علاوه بر صرفه جویی 8 میلیارد دلار ارز غذای 15 میلیون نفر تامین خواهد شد.


وقتی تکنولوژِی  همچنان  با اراضی کشاورزی بیگانه است!

به گزارش انتخاب،، براساس آمار فائو حجم بالای ضایعات محصولات کشاورزی آن قدر اهمیت دارد که هیچ کشوری نسبت به آن بی تفاوت نیست چرا که کنترل این امر در  کاهش هزینه های تولید،افزایش در آمد کشاورزان و رغبت به سرمایه گذاری در این بخش  تاثیر بسزایی بگذارد. 

علیرضا بزرگی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از جمله معضلات بزرگ این  بخش به شمار می رود، اظهار داشت: نظام بهره برداری کشاورزی خرده مالکی است و بالغ بر 85 درصد اراضی کشاورزی کمتر از ده هکتار است ،از این رو بکارگیری تکنولوژی در بهره برداری  محصولات کشاورزی را با معضل روبرو  کرده است.

وی با بیان اینکه زنجیره های ارزش در حوزه کشاورزی در مرحله پس از تولید به هم پیوسته نیست، گفت: پس از مرحله برداشت سیستم حمل و نقل مناسبی برای توزیع و انتقال آن به سردخانه و انبارها وجود ندارد که درنهایت همین امر در کنار سایر عوامل  افزایش ضایعات محصولات کشاورزی را در این بخش تشدید می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران ادامه داد: با توجه به  نبود تجهیز سردخانه و انبار در مراکز تولید، ضعف دربسته بندی ، کمبود مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی مناسب در قطب های تولید، فزونی فساد پذیری محصول در این بخش را رقم زده است.

آمار ضایعات محصولات استراتژیک تکان دهنده است

همچنین رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، گفت: براساس آمار فائو سالانه 30 الی 35 درصد محصولات مختلف اعم از میوه و تره بار، نان و.. هدر می رود که در صورت مدیریت صحیح علاوه بر صرفه جویی 8 میلیارد دلار ارز غذای 15 میلیون نفر تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار ضایعات بالای محصولات کشاورزی بسیار تکان دهنده است، افزود: با این وجود برنامه مدونی جهت کاهش ضایعات صورت نگرفته درحالی که  با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا در مراحل کاشت، داشت و برداشت بخشی از این ضایعات به صادرات اضافه می شود.


چه عواملی افزایش هدر رفت محصولات را رقم زد؟

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی، گفت :در حال حاضر براساس آمار موجود بین 30 الی 40 درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور به هدر می رود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی سیاست گسترش صنایع تبدیلی را در پیش گرفته تا در صورت مازاد تولید با هدر رفت آن روبرو نشویم، از این رو از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که شرایط را برای  ایجاد قوانین مناسب صنایع تبدیلی تسهیل نمایند.

نظرات بینندگان